Biznes i finanse

Kazachstan staje się głównym szlakiem dla transportu kolejowego między Chinami a UE

Według Platformy Koordynacyjnej dla Międzynarodowego Szlaku Transportowego Transkaspijskiego, skrócenie do 15 dni tranzytu kolejowego z Chin do państw Unii Europejskiej przez terytorium Kazachstanu jest jednym z celów. Do roku 2027 UE planuje zainwestować do 300 mld euro na projekty dotyczące transportu kolejowego na szlaku przebiegającym przez Kazachstan.

W Astanie 12 czerwca br. rozpoczęto działalność Platformy Koordynacyjnej dla Międzynarodowego Szlaku Transportowego Transkaspijskiego (TITR). W ubiegłym roku przewozy ładunków na TITR wzrosły o 86 proc. i przekroczyły 2,7 mln ton. Oczekuje się, że w tym roku osiągną one poziom 4,2 mln ton.

„Utworzenie Platformy Koordynacyjnej to ważny krok, który daje nam niepowtarzalną szansę na połączenie sił, wymianę doświadczeń i opinii, aby osiągnąć wspólne cele regionów” – zauważył podczas uroczystości minister transportu Kazachstanu Marat Karabajew.

Minister podkreślił, że Kazachstan od dawna zdaje sobie sprawę ze znaczenia wydajnego i zrównoważonego systemu transportu, ze względu na swoje położenie na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych.

Międzynarodowy Szlak Transportowy Transkaspijski, zwany także Korytarzem Środkowym, to projekt łączący sieci kontenerowego kolejowego transportu towarowego Chin i państw Unii Europejskiej. TITR ma kluczowe znaczenie strategiczne, ponieważ zapewnia krótszą alternatywę dla starszej, biegnącej przez Rosję, kolei transsyberyjskiej, która ma ograniczone znaczenie w świetle trwającej wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję.

„Wszystkie badania [na temat TITR] wskazują na to samo: potrzebne są inwestycje i to już teraz, aby usunąć wąskie gardła w transkaspijskim korytarzu transportowym” – powiedział wiceminister spraw zagranicznych Kazachstanu Roman Wasilenko.

Kazachstan odgrywa kluczową rolę w polityce regionalnej jako kraj, przez który przechodzą najdłuższe odcinki TITR.

Dzięki postępowi prac nad TITR, czas tranzytu z Chin do Turcji stale się skraca i obecnie wynosi mniej niż 25 dni. W porównaniu z czasem tranzytu morskiego z Chin do Europy, który wynosi 35–45 dni, TITR ma na celu skrócenie tranzytu kolejowego przez Kazachstan do 15 dni – to jest ostateczny cel Ministerstwa Transportu Kazachstanu.

Platforma Koordynacyjna to organ współpracy dla wszystkich zaangażowanych w projekt TITR, włączając darczyńców, inwestorów, interesariuszy i beneficjentów. W jej skład wchodzi pięć kluczowych państw Azji Środkowej i regionu Kaukazu (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Kazachstan, Turcja), a także Komisja Europejska, państwa członkowskie UE, Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Światowy i Azjatycki Bank Rozwoju.

Jej główne obowiązki obejmują mapowanie bieżących i planowanych inicjatyw, identyfikację projektów infrastruktury miękkiej, monitorowanie postępów w realizacji projektów oraz koordynację pomocy technicznej, wszystko w celu zwiększenia efektywności TITR.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM