Biznes i finanse

Projekt HySPARK z certyfikatem Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership

Międzynarodowy projekt HySPARK, realizowany przez ORLEN i konsorcjum 17 partnerów, otrzymał certyfikat Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership. Projekt, będący częścią Mazowieckiej Doliny Wodorowej, zakłada testy pojazdów wodorowych na lotnisku Chopina, autobusów wodorowych w Komunikacji Miejskiej w Warszawie oraz ciągników wodorowych w usługach logistycznych ORLEN Transport.

HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) is the first project implemented as part of the Mazovian Hydrogen Valley. The cluster, initiated by ORLEN, brings together more than 40 entities. Both the valley, which serves as a center for research, development, and education in the implementation of hydrogen in the economy, and the HySPARK project have been recognized in the Clean Hydrogen Partnership program.

„Grupa ORLEN realizuje projekty w zakresie całego wodorowego łańcucha wartości, a to właśnie na takich działaniach skupiają się doliny wodorowe. Największy potencjał w ich funkcjonowaniu dostrzegamy w badaniach i rozwoju innowacyjnych technologii wodorowych, tworzeniu systemowych rozwiązań dla kształcenia i szkolenia kadr w kierunku niskoemisyjnych technologii, a także pozyskiwaniu dofinansowań dla projektów na poziomie krajowym i europejskim. Jednym z przykładów takich działań jest projekt HySPARK. Cieszę się, że w tak krótkim czasie zbudowaliśmy konsorcjum, które jest złożone z podmiotów aktywnie uczestniczących w rozwoju gospodarki wodorowej w Europie” – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

Mazowiecka Dolina Wodorowa ma na celu stworzenie regionalnego ekosystemu, który połączy producentów wodoru, dostawców technologii i końcowych użytkowników w sektorach transportu i przemysłu. HySPARK, projekt realizowany w ramach doliny, to inicjatywa 17 partnerów z pięciu krajów, która ma na celu dostarczenie pojazdów wodorowych do stołecznego lotniska, a także autobusów miejskich i ciągników siodłowych zasilanych wodorem. Projekty te są certyfikowane przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership, a pierwszym z nich jest Bursztynowa Dolina Wodorowa, pierwsza certyfikowana dolina w Polsce.

ORLEN planuje wybudować stację wodorową przy lotnisku Chopina do końca 2025 roku. Ta inwestycja zapewni Warszawie dostęp do paliwa wodorowego w okolicy lotniska oraz usprawni logistykę wodoru. Finansowanie na budowę stacji zostało pozyskane w ramach drugiej tury projektu Clean Cities, europejskiego programu CEF Transport AFIF.

Grupa ORLEN rozwija swoją sieć stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą, z planami uruchomienia ponad 100 stacji w ciągu najbliższych 6 lat. W 2021 roku ORLEN uruchomił w Trzebini pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie. Obecnie tankowanie wodoru jest możliwe w Poznaniu, a wkrótce również w Katowicach. Koncern otrzymał dofinansowanie do 27 stacji tankowania wodoru, które do 2027 roku zostaną oddane do użytkowania, a ich budowa będzie realizowana z dofinansowaniem ze środków CEF (Connecting Europe Facility) i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dodatkowo, w Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie.

Partnerstwo Clean Hydrogen wspiera badania i innowacje w zakresie technologii wodorowych w Europie poprzez współpracę publiczno-prywatną. W jego skład wchodzą Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję Europejską, przemysł ogniw paliwowych i wodoru, reprezentowany przez Hydrogen Europe oraz społeczność badawcza reprezentowana przez Hydrogen Europe Research. Natomiast inicjatywa Mission Innovation, składająca się z 23 krajów i Komisji Europejskiej, ma na celu przyspieszenie innowacji w dziedzinie czystej energii na poziomie globalnym.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM