Biznes i finanse

Program `Mój Elektryk` napędza rynek: Grupa PKO Leasing sfinansowała blisko 3 tys. pojazdów elektrycznych

Grupa PKO Leasing sfinansowała niemal 3 tys. samochodów objętych dotacją w ciągu ponad 2 lat udziału w programie „Mój elektryk”. Przedsiębiorcy stanowią 95 proc. klientów, z czego 70 proc. to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Najczęściej wybieraną marką jest Tesla (prawie jedna czwarta wydanych samochodów), a trójkę najpopularniejszych producentów uzupełniają KIA i Nissan. Ekspertów PKO Leasing uważają, że obecność firm leasingowych w programie „Mój elektryk” to sukces całej branży, ponieważ ok. 80 proc. środków w programie skonsumowały pojazdy finansowane w leasingu i najmie.

Pod koniec grudnia 2021 roku, Grupa PKO Leasing dołączyła do programu „Mój elektryk”, aby wesprzeć zarówno klientów biznesowych, jak i indywidualnych w procesie uzyskiwania dotacji na zakup pojazdów zeroemisyjnych. Od tego czasu sfinansowała blisko 3 tysiące samochodów, co umiejscowiło ją w czołówce wszystkich podmiotów uczestniczących w programie.

„Znajdujemy się w dobrym momencie do podsumowania, bo pierwsi klienci zamknęli okres korzystania z pojazdów z dotacją. Poza tym pula pieniędzy przewidziana na sfinansowanie nabycia aut elektrycznych w leasingu i wynajmie długoterminowym została już niemal w całości skonsumowana. Zatem uzupełnienie budżetu w tym obszarze byłoby działaniem bardzo potrzebnym” – mówi Michał Markiewicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu w PKO Leasing. „Z perspektywy rynku leasingowego, który ma kluczowe znaczenie w finansowaniu polskiej elektromobilności, nie ulega wątpliwości, że >>Mój elektryk<>Mojego elektryka<< i bardzo wyraźny sygnał, jakich form finansowania oczekują klienci zdecydowani na przesiadkę do pojazdów zeroemisyjnych” – dodaje ekspert PKO Leasing.

„Program >>Mój elektryk<>Mój elektryk<< istotna jest również optymalizacja warunków udzielania wsparcia. Zasady udzielania subsydiów są takie same od 2021 r., zaś rynek zmienia się bardzo szybko. W szczególności inflacja oraz wzrost cen pojazdów (bez względu na rodzaj ich napędu) sprawiają, że coraz więcej modeli nie kwalifikuje się do subsydiów” – komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.

Polish Association of New Mobility (PSNM) also positively summarizes the “My Electrician” program.

Entrepreneurs most often choose Tesla

Data collected by PKO Leasing provides an overview of the popularity of electric cars broken down by brand. The summary shows a diversity of choices and demand for different models of cars covered by financing. The most common choice by drivers are Tesla vehicles – 22.5% of cars financed by the Group. In second place is KIA (10.8%), and in third place is Nissan (6.2%). The top five is rounded out by Mercedes and Opel – with 5.2% and 4.4% respectively. The following places were taken by electric cars from BMW, Mini, and Ford.

Warto zauważyć, że powyższe dane odnoszą się głównie do samochodów używanych w celach firmowych. Zgodnie z prognozami, największe zainteresowanie elektrycznymi pojazdami wykazują przedsiębiorcy, stanowiąc aż 95% klientów Grupy. Co istotne, 70% z nich to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

„Warto podkreślić, że duża część naszych klientów chce ładować samochody w domu lub pracy. To rodzi dwa wnioski. Po pierwsze, użytkownicy traktują elektryki jako przede wszystkim miejskie samochody, którymi pokonują stosunkowo krótkie odcinki. A po drugie, klienci potrzebują wsparcia w zakresie instalacji urządzeń, które ładowanie ułatwiają lub umożliwiają. To dlatego w ostatnich latach rozwijamy ofertę finansowania paneli fotowoltaicznych, stacji ładowania i magazynów energii” – dodaje Michał Markiewicz z PKO Leasing.

Co dalej z „Moim elektrykiem”?

Po uwzględnieniu tempa wykorzystania dotacji dla zainteresowanych leasingiem lub wynajmem pojazdów zeroemisyjnych, konieczne jest uzupełnienie budżetu i kontynuacja programu. Według branży leasingowej, która w dużej mierze obsługuje „Mojego elektryka”, byłoby to korzystne posunięcie. Należy również rozważyć poprawę tych elementów programu, które wymagają optymalizacji.

„Skala programu jest bardzo duża, co oznacza dostęp do dotacji dla szerokiego grona klientów, ale przy dość skomplikowanej procedurze wnioskowania. Myślę, że choć firmy leasingowe i klienci rozumieją oraz akceptują operacyjną rzeczywistość programu, to w przyszłości warto zastanowić się nad optymalizacją formalności tego oraz innych programów dotacyjnych. Takich jak zapowiedziane już dofinansowania dla osób fizycznych w ramach wykorzystania środków z KPO” – ocenia Michał Markiewicz z PKO Leasing.

Ważne jest, aby te programy działały sprawnie, aby elektromobilność mogła rozwijać się w Polsce. Choć liczba samochodów na prąd wzrasta, ich udział w rejestracji nowych pojazdów wciąż pozostaje niewielki. Według danych PSNM, do końca kwietnia br. zarejestrowano nieco ponad 1,2 tys. nowych w pełni elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w Polsce, co stanowi 1,3 proc. więcej w porównaniu do roku poprzedniego. Jednakże stanowią one wciąż tylko 2,8 proc. wszystkich zarejestrowanych w tym czasie osobówek na polskim rynku. Łączna liczba BEV na krajowych drogach wynosiła na koniec kwietnia 58 tys. sztuk.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM