Biznes i finanse

Jak globalne napływy finansowe mogą wspierać budowę demokracji?

Młode, rozwijające się demokracje potrzebują zagranicznych inwestycji, aby przyspieszyć swój rozwój i wspierać przemiany gospodarcze. W warunkach widocznych napięć gospodarczych nie powinno się dopuszczać, aby kapitał z krajów demokratycznych i wysokorozwiniętych płynął do państw o reżimie autorytarnym, finansując w ten sposób działania rządów łamiących prawa i wzniecających konflikty zbrojne. Ważne jest zatem powiązanie globalnych przepływów kapitałowych z poziomem demokracji.

W szczególności zalecamy rozwijanie finansowania dłużnego opartego na marży powiązanej z osiąganiem celów w zakresie rozwoju demokracji, znanej jako Democracy-Linked Bonds and Loans, co przynosi korzyści zarówno emitentom, jak i inwestorom.

– Opracowanie standardów Democracy-Linked Bonds and Loans Principles dla rynku finansowego;

– Wprowadzenie zaleceń nadzorców i regulatorów rynku finansowego (np. ESMA, SEC) dotyczących uwzględniania ryzyka związanego z inwestowaniem w kraje autorytarne przez agencje ratingowe;

– Uwzględnienie ryzyk związanych z inwestowaniem w kraje autorytarne w testach warunków skrajnych (stress testach), np. ryzyko utraty wartości aktywów w krajach objętych sankcjami;

– Rekomendacje okrągłego stołu cro – ryzyko bankowe

– Rekomendacja 1: Zapewnienie sektorowi bankowemu równych szans konkurowania z sektorami bankowymi w sąsiednich krajach UE poprzez regulacje i limity w zakresie zarządzania kapitałem i bilansem, oraz podatek bankowy.

Rekomendacja 2 dotyczy stabilizacji otoczenia prawno-finansowego, w tym konsensualnego rozwiązania problemu związanego z kredytami indeksowanymi do franka szwajcarskiego (więcej informacji w: „Rekomendacje prezesów największych banków krajowych”).

Zalecenie 3. Opracowanie planu dekarbonizacji i utworzenie innowacyjnego modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w celu finansowania kluczowych sektorów gospodarki (np. energetyka, infrastruktura, obronność).

Rekomendacja 4: Wzmacnianie bezpieczeństwa informatycznego w obliczu ryzyka wojny hybrydowej.

Działania rekomendowane w odpowiedzi na wyzwania IT polskiej bankowości

Główne wyzwania technologiczne i IT dla polskiej bankowości w latach 2024-2027

1. Zapewnienie odporności na cyberatak sektora bankowego, w tym ciągłości działania i bezpieczeństwa cybernetycznego jako fundamentów działalności banków, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klientów banków.

2. Zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie i ochronie cybernetycznej.

3. Wprowadzenie nowych przepisów krajowych i unijnych w celu zwiększenia efektywności, poszukiwania korzyści biznesowych oraz poprawy bezpieczeństwa w sektorze bankowym.

Rekomendacja 1: W obszarze zapewnienia ciągłości działania oraz cyberbezpieczeństwa rekomendujemy zwiększenie wykorzystania rozproszonego przetwarzania danych w celu zwiększenia odporności infrastruktury informatycznej banków.

Rekomendacja 2: Zalecamy zwiększenie zaangażowania i priorytetyzacji wspólnych działań sektorowych mających na celu ochronę klientów banków przed oszustwami finansowymi, szczególnie w obszarze cyberbezpieczeństwa i przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy (AML), oraz podniesienie poziomu edukacji finansowej Polaków.

3. Wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem bankowym a innymi branżami oraz instytucjami rządowymi w celu identyfikacji i wykorzystania najlepszych praktyk w obszarach zapewnienia ciągłości działania i cyberbezpieczeństwa.

Wykorzystanie istniejącego potencjału organizacyjno-technicznego instytucji sektorowych, takich jak ZBP, KIR i BIK, poprzez rozszerzenie ich zakresu działania w celu zwiększenia bezpieczeństwa podmiotów sektora oraz ochrony klientów.

Rekomendacja 2: W obszarze biznesu i cyberbezpieczeństwa zalecamy intensyfikację przygotowań do wdrożenia szczegółowych rozwiązań prawnych wynikających z AI Act. Koncentracja powinna być zwłaszcza na identyfikacji i klasyfikacji zastosowań sztucznej inteligencji przez banki.

2. Opracowanie standardów i procedur dotyczących oceny ryzyka związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w biznesie oraz wzmocnienie działań związanych z cyberbezpieczeństwem w kontekście rosnącego znaczenia AI.

Zwiększenie inwestycji w rozwój usług i procesów opartych na sztucznej inteligencji, aby umożliwić skuteczne konkurowanie na rynku krajowym i europejskim, oraz wzmocnienie pozycji Polski jako ważnego centrum zastosowań sztucznej inteligencji w sektorze finansowym.

3. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, zarówno w bankach, jak i w innych sektorach gospodarki, w celu zwiększenia odporności na ataki i zagrożenia.

4. Opracowanie programu szkoleń dla pracowników banków, koncentrującego się na nowoczesnych zastosowaniach sztucznej inteligencji, identyfikacji nowych ryzyk z nią związanych oraz sposobach ich minimalizacji w ramach sektora bankowego.

Rekomendacja 3: W obszarze nowych regulacji krajowych i unijnych zalecamy:

1. Adresowanie wyzwań związanych z zasobami sektora poprzez wypracowanie wspólnych standardów, wdrażanie usług współdzielonych celem wykorzystania efektu skali oraz efektywną wymianę informacji na poziomie sektora. Działania te skrócą okres adaptacji do zmiany i umożliwią szybkie przejście do realizacji szans rozwoju biznesu.

Wykorzystanie nowych regulacji jako narzędzia poprawy sprawności organizacji, bezpieczeństwa i zaufania do sektora usług bankowych. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie działań edukacyjnych, które informują zarówno zespoły banków, jak i użytkowników usług finansowych o korzyściach wynikających z nowych regulacji.

3. Tworzenie efektywnej i responsywnej architektury dialogu z publicznością, również na poziomie unijnym. Wdrażanie regulacji przy jednoczesnym utrzymaniu otwartej komunikacji z organem regulacyjnym, co przyczyni się do zwiększenia pewności działań w obszarze technologii informatycznych banków.

Rekomendacje EKF dotyczące poprawy ram regulacyjnych sektora finansowego

„Czy nadal chcemy konkurować?”

Polska nadal jest atrakcyjnym centrum finansowym, ale konieczne są natychmiastowe działania w celu usunięcia głównych barier regulacyjnych i poprawy konkurencyjności polskiego rynku finansowego i kapitałowego.

1. Zwiększenie stabilności prawnego środowiska i przewidywalności ryzyka

– Naszym celem jest poprawa stabilności prawnego środowiska oraz zwiększenie przewidywalności ryzyka w celu zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Polski. Możemy to osiągnąć poprzez wprowadzenie wzorcowych ugód, standaryzowanych umów oraz podniesienie poziomu edukacji finansowej konsumentów i przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości.

Zdefiniowanie nowych strategii i ambitnych celów rozwoju Polski jako centrum finansowego jest kluczowe. Regulacje sektora finansowego powinny być ujęte w kontekście osiągnięcia tych celów. Przykładowe cele mogą obejmować:

„Polska jako lider w UE pod względem przyjaznych regulacji sektora finansowego”

„Polska z najsilniejszym rynkiem kapitałowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej”

„Analiza regulacji sektora finansowego w porównaniu z innymi jurysdykcjami w UE w celu identyfikacji głównych barier”

„Działania mające na celu klasyfikację Polski jako rynek rozwinięty, a nie wschodzący, w celu zwiększenia atrakcyjności i wyceny polskich instrumentów finansowych”

3. Uproszczenie regulacji europejskich i unikanie nadmiernej regulacji w procesie wdrażania przepisów UE do prawa krajowego są kluczowe dla Polski.

Ważne jest, aby Polska stworzyła przyjazne otoczenie regulacyjne dla sektora finansowego, unikając nadmiernej regulacji i zapobiegając inflacji legislacyjnej, aby zapewnić, że podmioty działające w Polsce korzystają z równie korzystnego otoczenia prawnego jak w innych państwach członkowskich UE.

Ważne jest, aby bardziej aktywnie uwzględniać krajowe perspektywy przy tworzeniu regulacji na poziomie UE.

Polska powinna zaangażować się w inicjatywy mające na celu zwiększenie konkurencyjności UE i uproszczenie regulacji sektora finansowego, zwłaszcza podczas swojej prezydencji w Radzie UE w 2025 r.

4. Zacieśnienie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym

– Konieczne jest zapewnienie szerokich konsultacji z rynkiem oraz współpraca strony publicznej i prywatnej nie tylko w procesie wdrażania regulacji europejskich, ale także podczas formułowania polskiego stanowiska w ramach procedur legislacyjnych UE.

Zwiększenie zaangażowania przedstawicieli polskiego sektora finansowego w procesy legislacyjne UE w celu uwzględnienia specyficznych potrzeb rozwojowych kraju.

– Aktywne zarządzanie nadzorcze, uwzględniające konsultacje przed i po podjęciu decyzji oraz dążące do zwiększenia atrakcyjności Polski jako centrum finansowego i poszukiwania rozwiązań zgodnych z obowiązującym prawem.

5. Zachęty podatkowe i regulacyjne dla nowych emitentów

Proponujemy wprowadzenie zachęt podatkowych oraz regulacyjnych dla nowych emitentów i spółek publicznych. Te zachęty i przewagi będą wpływać na większą atrakcyjność listingu oraz przyczynią się do rozwoju rynku kapitałowego.

Wprowadzenie zachęt podatkowych dla funduszy i innych inwestorów inwestujących na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Działania na rzecz rozwoju rynku lokalnych inwestorów instytucjonalnych

Zintensyfikowanie działań związanych ze strategią rozwoju rynku prywatnego oraz zwiększeniem udziału lokalnych inwestorów instytucjonalnych na rynku kapitałowym.

Uporządkowanie i przebudowa modelu funkcjonowania OFE (korekty systemu „suwaka”) w celu systemowej poprawy otoczenia oraz skali inwestycji długoterminowych.

Analiza możliwości przypisania innych wag ryzyka dla instytucji finansowych w związku z ekspozycjami związanymi z inwestycjami venture capital w priorytetowych sektorach.

Zmiany podatkowe w obszarze działalności inwestycyjnej oraz działalności operacyjnej.

Ocena regulacji ex post:

Przewidzenie mechanizmów systematycznej oceny regulacji po ich wdrożeniu oraz pierwszym okresie stosowania, tak aby identyfikować i korygować ryzyka i bariery nieprzewidziane na etapie wdrażania przepisów do porządku krajowego.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM