Wiadomości Polska Biznes i finanse Jak globalne napływy finansowe mogą wspierać budowę demokracji? Rekomendacje Europejskiego Kongresu Finansowego 2024
Biznes i finanse

Jak globalne napływy finansowe mogą wspierać budowę demokracji? Rekomendacje Europejskiego Kongresu Finansowego 2024

Młode, rozwijające się demokracje potrzebują zagranicznych inwestycji, aby przyspieszyć swój rozwój i wspierać przemiany gospodarcze. W warunkach napięć gospodarczych nie powinno być dopuszczalne, aby kapitał z krajów demokratycznych i wysokorozwiniętych płynął do państw o reżimie autorytarnym, finansując w pośredni sposób rządy łamiące praworządność i wywołujące konflikty zbrojne. Ważne jest zatem, aby globalne przepływy kapitałowe były powiązane z poziomem demokracji.

Specjalnie polecamy:

– Rozwój finansowania dłużnego opartego na marży powiązanej z osiąganiem celów rozwoju demokracji – Obligacje i pożyczki związane z demokracją (korzyści dla emitentów i inwestorów);

– Stworzenie standardu rynkowego, Democracy-Linked Bonds and Loans Principles;

– Wprowadzenie zaleceń dla nadzorców i regulatorów rynku finansowego, takich jak ESMA i SEC, aby agencje ratingowe uwzględniały ryzyka związane z inwestycjami w kraje autorytarne;

– Uwzględnienie ryzyk związanych z inwestycjami w kraje autorytarne, takich jak ryzyko utraty wartości aktywów w krajach objętych sankcjami, w testach warunków skrajnych (stress testach);

Rekomendacje okrągłego stołu cro – ryzyko bankowe

Rekomendacja 1. Zapewnienie sektorowi bankowemu równych szans konkurowania z sektorami bankowymi w sąsiednich krajach UE poprzez regulacje i limity w zakresie zarządzania kapitałem i bilansem, oraz podatek bankowy.

Rekomendujemy stabilizację otoczenia prawnego, w tym konsensualne rozwiązanie problemu frankowego, zgodnie z Rekomendacją 2 w „Rekomendacje prezesów największych banków krajowych”.

Zalecenie 3. Opracowanie planu redukcji emisji dwutlenku węgla i utworzenie innowacyjnego modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w celu wsparcia finansowania kluczowych sektorów gospodarki (energetyka, infrastruktura, obronność).

Rekomendacja 4: Wzmacnianie bezpieczeństwa informatycznego w kontekście ryzyka wojny hybrydowej.

Zalecane działania w odpowiedzi na wyzwania IT dla polskiej bankowości

Główne wyzwania technologiczne i IT, które stoją przed polską bankowością w latach 2024-2027, obejmują następujące kwestie:

1. Zapewnienie cyberodporności sektora, w tym ciągłości działania i cyberbezpieczeństwa jako fundamentów działalności banków, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klientów banków.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie i ochronie cybernetycznej jest coraz bardziej powszechne.

Nowe regulacje krajowe i unijne mają na celu zwiększenie efektywności, korzyści biznesowych i poziomu bezpieczeństwa w sektorze bankowym.

Rekomendacja 1: w obszarze zapewnienia ciągłości działania oraz cyberbezpieczeństwa, sugerujemy:

1. Rozszerzenie wykorzystania rozproszonego przetwarzania danych w celu zwiększenia odporności infrastruktury informatycznej banków.

2. Zwiększenie zaangażowania i priorytetowego podejścia do wspólnych działań sektorowych mających na celu ochronę klientów banków przed oszustwami finansowymi, zwłaszcza w obszarach cyberbezpieczeństwa i zapobiegania praniu brudnych pieniędzy (AML), oraz podniesienie poziomu edukacji finansowej Polaków.

3. Wzmacnianie współpracy między sektorem bankowym a innymi branżami oraz instytucjami rządowymi w celu identyfikacji i wykorzystania najlepszych praktyk w obszarach zapewnienia ciągłości działania i cyberbezpieczeństwa.

Wykorzystanie istniejących instytucji sektorowych (np. ZBP, KIR, BIK) do zwiększenia bezpieczeństwa podmiotów sektora oraz ochrony klientów poprzez rozwinięcie ich potencjału organizacyjno-technicznego.

Rekomendacja 2: W obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie i cyberbezpieczeństwie zalecamy:

1. Intensywną pracę nad przygotowaniem się do wdrożenia szczegółowych przepisów wynikających z AI Act, szczególnie w zakresie identyfikacji i klasyfikacji zastosowań sztucznej inteligencji w sektorze bankowym.

Zwiększenie inwestycji w rozwój usług i procesów wykorzystujących sztuczną inteligencję, aby umożliwić skuteczne konkurowanie na rynku krajowym i europejskim oraz wzmocnić pozycję Polski jako ważnego centrum w obszarze zastosowań sztucznej inteligencji w sektorze finansowym.

3. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziedzinie cyberodporności, zarówno przez banki, jak i w innych sektorach gospodarki, ma być rozszerzone.

4. Planowane jest utworzenie programu szkoleń dla pracowników banków, aby zwiększyć ich wiedzę na temat nowych zastosowań sztucznej inteligencji, oraz na temat nowych ryzyk z nią związanych i sposobów ich minimalizacji.

Rekomendacja 3: W obszarze wykorzystania nowych regulacji krajowych i unijnych, sugerujemy:

1. Adresowanie wyzwań dotyczących zasobów sektora poprzez wypracowanie wspólnych standardów, wdrożenie usług współdzielonych celem osiągnięcia efektu skali oraz efektywną wymianę informacji na poziomie sektora. Działania te przyczynią się do skrócenia okresu adaptacji do zmiany oraz szybkiego przejścia w organizacjach do realizacji nowych szans rozwoju biznesu.

Wykorzystanie nowych regulacji jako sposobu poprawy efektywności organizacji, zwiększenia bezpieczeństwa i budowania zaufania użytkowników usług bankowych. Ważnym elementem jest edukacja na temat korzyści wynikających z nowych regulacji, skierowana zarówno do pracowników banków, jak i klientów końcowych.

3. Tworzenie efektywnej i w pełni responsywnej architektury dialogu z społeczeństwem, również na poziomie Unii Europejskiej. Wprowadzanie regulacji przy jednoczesnym utrzymaniu otwartej komunikacji z organem regulacyjnym, co przyczyni się do zwiększenia pewności działań w obszarze technologii informatycznych w sektorze bankowym.

Rekomendacje Ekspertów Finansowych w zakresie poprawy ram regulacyjnych sektora finansowego.

„Czy nadal chcemy konkurować?”

Polska nadal jest atrakcyjnym centrum finansowym, ale konieczne są pilne działania w celu usunięcia największych barier regulacyjnych oraz poprawy konkurencyjności polskiego rynku finansowego i kapitałowego.

1. Poprawa stabilności prawnej i przewidywalności ryzyka prawnego

– Aby zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną Polski, konieczne jest dążenie do większej stabilności prawnej i przewidywalności ryzyka prawnego. Można to osiągnąć poprzez stosowanie wzorcowych ugód, standardowych wzorców umów oraz podnoszenie poziomu edukacji finansowej konsumentów i przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości.

2. Ustalenie nowych strategii rozwoju Polski jako centrum finansowego, włączając w to określenie ambitnych celów. Regulacje sektora finansowego powinny być dostosowane do tych celów, aby wspierać ich osiągnięcie.

– Wdrożenie nowych strategii i wyznaczenie ambitnych celów dla rozwoju Polski jako centrum finansowego, na przykład poprzez odpowiednie regulacje sektora finansowego, które będą wspierać realizację tych celów.

1. „Polska jako lider w przyjaznych regulacjach sektora finansowego w UE”;

2. „Polska z najbardziej rozwiniętym rynkiem kapitałowym w CEE”;

3. „Analiza regulacji sektora finansowego i porównanie ich z innymi jurysdykcjami w UE w celu identyfikacji barier”;

4. „Działania mające na celu klasyfikację Polski jako rynek rozwinięty, a nie wschodzący, w celu poprawy atrakcyjności Polski i wycen instrumentów finansowych”.

3. Uproszczenie regulacji europejskich oraz unikanie nadmiernych przepisów w procesie wdrażania prawa UE do krajowego

– Ważne jest stworzenie przyjaznego otoczenia regulacyjnego dla sektora finansowego w Polsce, unikając nadmiernych przepisów i inflacji legislacyjnej, aby zapewnić równorzędne warunki dla podmiotów działających w Polsce i innych państwach członkowskich UE.

– Należy bardziej aktywnie działać w celu uwzględnienia krajowych perspektyw przy tworzeniu regulacji na poziomie Unii Europejskiej.

– W okresie prezydencji Polski w Radzie UE w pierwszej połowie 2025 roku, ważne będzie zaangażowanie się w inicjatywy mające na celu zwiększenie konkurencyjności UE i uproszczenie regulacji sektora finansowego.

4. Zacieśnienie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym

– Konieczne jest przeprowadzenie szerokich konsultacji z rynkiem oraz współpraca między sektorem publicznym a prywatnym nie tylko w kwestii wdrażania regulacji europejskich, lecz także w procesie formułowania polskiego stanowiska w ramach procedur legislacyjnych UE.

Zwiększenie zaangażowania przedstawicieli polskiego rynku finansowego w procesy legislacyjne UE w celu uwzględnienia specyfiki lokalnych potrzeb rozwojowych.

Nowoczesna praktyka nadzorcza, uwzględniająca konsultacje ex ante i ex post oraz cele związane z zwiększeniem atrakcyjności Polski jako centrum finansowego, poszukiwaniem rozwiązań i możliwości działań zgodnie z obowiązującym prawem.

Wprowadzenie zachęt podatkowych i regulacyjnych dla nowych emitentów jest kluczowe dla rozwoju rynku kapitałowego. Definicja konkretnych zachęt i korzyści dla spółek publicznych może znacząco zwiększyć atrakcyjność listingu.

Wprowadzenie zachęt podatkowych dla inwestorów na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Działania na rzecz rozwoju rynku lokalnych inwestorów instytucjonalnych.

Zwiększenie udziału lokalnych inwestorów instytucjonalnych na rynku kapitałowym.

Przebudowa modelu funkcjonowania OFE w celu poprawy otoczenia inwestycji długoterminowych.

Analiza ryzyka dla instytucji finansowych związana z inwestycjami venture capital w priorytetowych sektorach.

Zmiany podatkowe w obszarze inwestycji i działalności operacyjnej.

Ocena regulacji ex post i korygowanie ryzyka i bariery nieprzewidziane na etapie wdrażania przepisów.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version