Od początku roku podpisaliśmy 20 umów na budowę dróg ekspresowych, co pochłonie 11,7 mld zł na blisko 300 km esek. Dodatkowo, z pięciu podpisanych umów na obwodnice, wydatki wyniosą blisko 750 mln zł na ponad 36 km. Aktualnie w realizacji mamy przeszło 1600 km dróg.
Ministerstwo Finansów ogłosiło, że w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły około 303,9 mld zł, co stanowi 44,5 proc. planu.
Wydatki w tym okresie wyniosły 373,8 mld zł, co stanowi 43,1 proc. planu, a deficyt osiągnął 69,9 mld zł, czyli 38,0 proc. planu.
W okresie styczeń – czerwiec 2024 r. dochody budżetu państwa wzrosły o około 33,3 mld zł (tj. 12,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, kiedy wyniosły 270,6 mld zł (44,8 proc. planu).
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. wyniosły 272,4 mld zł, co stanowi wzrost o 33,9 mld zł (14,2 proc.) w porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023 r. Z tego:
– dochody z podatku VAT sięgnęły 143,2 mld zł, co oznacza wzrost o 24,4 mld zł (20,6 proc.) w porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023 r.,
– dochody z podatku akcyzowego wyniosły 42,0 mld zł, co stanowi wzrost o 2,3 mld zł (5,9 proc.) w porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023 r.,
– dochody z podatku PIT wyniosły 40,5 mld zł, co oznacza wzrost o 10,8 mld zł (36,3 proc.) w porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023 r.,
– dochody z podatku CIT wyniosły 37,0 mld zł, co oznacza spadek o 4,2 mld zł (10,1 proc.) w porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023 r.
Wykonanie dochodów niepodatkowych w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. wyniosło 31,0 mld zł, co jest mniejsze o 0,1 mld zł (0,5 proc.) w porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023 r.
W okresie styczeń-czerwiec 2024 roku dochody niepodatkowe były niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku głównie z powodu spadku wpłat z aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo, w czerwcu miała być wypłacona część zysku NBP w wysokości 6,0 mld zł, jednak ostatecznie do wypłaty nie doszło.
W czerwcu br. dochody z VAT wzrosły o 4,9 mld zł, co stanowi 30,1 proc. więcej niż rok wcześniej, osiągając poziom około 21,1 mld zł. To znacząca poprawa w porównaniu z miesiącem poprzednim, gdzie wzrost wyniósł 21,9 proc. r/r. Warto zauważyć, że wpłaty VAT w czerwcu odnoszą się do transakcji ekonomicznych z maja, kiedy nie obowiązywała tarcza żywnościowa. Dodatkowo, pozytywnie na dynamikę dochodów z VAT wpłynęła wzrost sprzedaży detalicznej o 5,4 proc. r/r.
W przypadku dochodów z CIT należy pamiętać, że ze względu na różne terminy rozliczenia rocznego, miesięczne dane są nieporównywalne z poprzednim rokiem. W 2024 roku termin rozliczenia rocznego CIT za 2023 rok przypadał na 2 kwietnia, co spowodowało wysokie dochody budżetu państwa z CIT w kwietniu. W 2023 roku termin uregulowania dopłat z tytułu rozliczenia rocznego za 2022 rok miał miejsce pod koniec czerwca, przez co wysokie dochody z dopłat podatku były widoczne dopiero w czerwcu, a nie w kwietniu jak w tym roku.
W czerwcu 2024 r. Urzędy Skarbowe wypłaciły zwroty nadpłaconego podatku CIT związane z rozliczeniem rocznym. W poprzednim roku, w 2023 r., ta sama operacja miała miejsce dopiero we wrześniu. Przesunięcie terminów rozliczenia rocznego (dopłat i zwrotów za poprzedni rok) – a tak naprawdę powrót do wieloletniej praktyki (terminy te w latach 2020-23 były przedłużane z powodu pandemii) powoduje, że porównujemy czerwiec 2023 r., kiedy budżet państwa odnotowywał wysokie wpływy wynikające z rozliczenia rocznego, do czerwca 2024 r., kiedy budżet państwa odnotowuje wysokie zwroty z rozliczenia rocznego. Dodatkowo, ze względu na system równych udziałów w dochodach z CIT dla jednostek samorządu terytorialnego, całość zwrotów jest widoczna po stronie budżetu. W związku z różnymi terminami rozliczenia rocznego w 2023 i 2024 r., wykonanie dochodów z CIT w czerwcu br. nie jest zaskoczeniem. W kolejnych miesiącach 2024 r. efekty rozliczenia rocznego będą zanikać.
Wydatki budżetu państwa w pierwszym półroczu 2024 roku
W okresie styczeń – czerwiec 2024 r. wykonanie wydatków budżetu państwa wyniosło ok. 373,8 mld zł, co stanowiło 43,1 proc. planu. Jednocześnie było to o ok. 90,5 mld zł (czyli o 31,9 proc.) więcej niż w analogicznym okresie roku 2023 (283,3 mld zł, tj. 42,1 proc. planu).
Wydatki w okresie styczeń – czerwiec 2024 r. w poszczególnych częściach budżetu państwa prezentują się następująco:
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych – 77,3 mld zł (42,8% planu)
– Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – 68,5 mld zł (58,1% planu)
– Obrona Narodowa – 42,8 mld zł (36,4% planu)
– Obsługa długu Skarbu Państwa – 26,6 mld zł (40,1% planu)
– Budżety Wojewodów – 26,3 mld zł (54,9% planu)
– Sprawy wewnętrzne – 20,5 mld zł (46,0% planu)
– Środki własne UE – 16,2 mld zł (47,1% planu)
– Szkolnictwo wyższe i nauka – 15,2 mld zł (48,2% planu)
W porównaniu z okresem styczeń – czerwiec 2023, największy wzrost wykonania odnotowano w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (o ok. 30,2 mld zł), głównie z powodu programu „Rodzina 800+”. Dotacje przekazane do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wyniosły 23,6 mld zł, co było o 2,7 mld zł więcej niż w poprzednim roku, głównie z powodu wypłaty dodatkowej rocznej świadczenia pieniężnego tzw. trzynastej emerytury.
W części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie wzrosło o 18,9 mld zł, głównie ze względu na zwiększone wydatki w części oświatowej subwencji ogólnej, wynikające z podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30 proc. Dodatkowo w 2024 r. po raz pierwszy przekazano również środki na część rozwojową subwencji ogólnej dla JST.
W części 85 budżetów wojewodów wykonanie wzrosło o około 5,7 mld zł, głównie ze względu na wydatki na świadczenia rodzinne, z funduszu alimentacyjnego, zasiłki stałe oraz środki przekazane dla przedszkoli, a także komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, staże i specjalizacje medyczne.
W sekcji 29 dotyczącej obrony narodowej wydatki wzrosły o 7,2 mld zł, głównie ze względu na przekazanie środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, w tym na zakup sprzętu i uzbrojenia wojskowego.
W części 84 – Środki własne UE wzrosły o 2,1 mld zł, głównie ze względu na rozliczenie niedopłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie w kwocie ponad 2 mld zł poprzez zwiększenie raty składki za marzec br.
W części 79 zanotowano wzrost przekazanych środków na obsługę długu Skarbu Państwa o 1,5 mld zł w porównaniu do poprzedniego roku, co jest wynikiem zwiększenia poziomu zadłużenia i bieżącego rozkładu jego obsługi.
Aby uzyskać więcej informacji na temat wykonania budżetu państwa, odwiedź stronę: https://www.gov.pl/web/finanse/szacunek-2024
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez żadnych zmian w treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl