Wiadomości Polska Biznes i finanse Allegro gospodarczym kołem zamachowym. Generuje 1% polskiego PKB
Biznes i finanse

Allegro gospodarczym kołem zamachowym. Generuje 1% polskiego PKB

Przez ostatnie 25 lat Allegro stało się najbardziej efektywną platformą sprzedażową w Polsce, łącząc tysiące sprzedawców z milionami kupujących. Dziś jest to kluczowy czynnik napędzający polską gospodarkę, generujący około 1% jej wartości dodanej brutto oraz całkowitego PKB. Tylko w 2023 roku na polskiej platformie Allegro sprzedano 1,15 miliarda przedmiotów, co przyniosło sprzedającym przychody na poziomie niemal 55 mld zł. Całkowita wartość wynagrodzeń generowanych w kraju dzięki działalności Allegro – zarówno w firmie, jak i poza nią – wyniosła w ubiegłym roku około 8 mld zł. Takie dane pochodzą z Raportu Wpływu, przygotowanego dla Allegro przez KPMG, który pokazuje ogromny pozytywny wpływ Allegro na polską gospodarkę po blisko 25 latach liderowania na rynku sprzedaży online w tej części Europy.

Allegro jest obecne na polskim rynku e-commerce od 1999 roku i od tamtej pory odegrało kluczową rolę w rozwoju sprzedaży online, co miało pozytywny wpływ na branże logistyki, płatności i marketingu. Obecnie ponad jeden trzeci mieszkaniec Polski regularnie dokonuje zakupów na Allegro, podobnie jak co druga firma w kraju. Pierwsza transakcja na platformie to sprzedaż kamerki USB, a obecnie Allegro oferuje pół miliarda różnych produktów, rozszerzając swoje działania na inne kraje regionu i generując pozytywne oddziaływanie na gospodarkę.

W 2023 roku Allegro miało ogólny wpływ na polską gospodarkę szacowany na ponad 26 miliardów złotych wartości dodanej brutto, co stanowi około 1% całkowitej WDB w Polsce oraz niecałe 1% całkowitego PKB. Ta kwota wystarczyłaby na sfinansowanie edukacji wszystkich uczniów klas podstawowych w Polsce. Działalność Allegro zapewnia zatrudnienie dla około 140 tysięcy pracowników i przyczynia się do generowania blisko 8 miliardów złotych w wynagrodzeniach w całym kraju. Wartość ta jest zbliżona do tej, którą GDDKiA przeznaczyła na budowę dróg o łącznej długości 216 km w 2023 roku.

„Allegro jest motorem napędowym polskiego rynku e-commerce od czasu swojego powstania dwadzieścia pięć lat temu. Obecnie prawie jeden procent polskiego PKB jest generowany dzięki naszej platformie – powiedział Roy Perticucci, prezes Allegro. – Ciągle pracujemy nad tym, aby zakupy i sprzedaż były jak najłatwiejsze. Setki milionów produktów, fantastyczne ceny (zwykle najbardziej konkurencyjne na rynku) i wygodna dostawa zachęcają klientów do ciągłego korzystania z naszych usług – a ci liczni klienci przyciągają coraz więcej sprzedawców, którzy wystawiają u nas swoje produkty. Zajmujemy się również edukacją, wspieraniem organizacji charytatywnych i wyznaczaniem trendów w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu”.

Allegro od 1999 roku kształtuje polski rynek e-commerce, który napędza sprzedaż online, a wraz z nią branże logistyki, płatności i marketingu. Platforma ta jest obecnie najpopularniejszym miejscem zakupów dla ponad jednej trzeciej Polaków i co drugiej polskiej firmy. Od pierwszej aukcji na Allegro zaoferowano pół miliarda ofert, a firma krok po kroku rozszerza swój gospodarczy wpływ na inne kraje regionu.

Według Raportu Wpływu, do końca 2023 roku Allegro wygenerowało ponad 26 miliardów złotych wartości dodanej brutto, co stanowi około 1% całkowitej wartości dodanej brutto w Polsce. Firma zatrudnia około 140 tysięcy pracowników i generuje blisko 8 mld złotych wynagrodzeń w całym kraju, a jej rozwój poza granice Polski stymuluje międzynarodową ekspansję lokalnych przedsiębiorców.

„Lojalność klientów i sprzedawców doprowadziła do tego, że Raport Wpływu określił nas mianem najpopularniejszej platformy w Polsce – dodał. – Jesteśmy bardzo dumni z tego osiągnięcia i krok po kroku rozszerzamy nasz model na inne kraje w regionie”.

Pod koniec zeszłego roku Allegro miało blisko 20 mln aktywnych kupujących w regionie, z czego 14,6 mln na polskim rynku. Programy i oferty takie jak „Allegro Smart!”, „Allegro Pay”, czy „Gwarancja Najniższej Ceny” są bardzo popularne wśród polskich konsumentów. Dzięki programowi „Smart!” zaoszczędzili oni łącznie ponad 8,6 mld złotych na kosztach przesyłek. Platforma wciąż rozwija swoje możliwości logistyczne poprzez rozbudowę oferty automatów paczkowych One Box, usług kurierskich i oferty One Fulfillment. Dzięki temu, około 9 na 10 zamówień jest realizowanych w ciągu 1-2 dni, a niemal 45% przesyłek dociera do kupujących już na drugi dzień.

„Pozytywny wpływ Allegro na polską gospodarkę należy rozpatrywać znacznie szerzej niż tylko w zatrudnieniu, wypłacanych wynagrodzeniach czy generowanej wartości dodanej – powiedział Andrzej Musiał, dyrektor w Zespole Transformacji Cyfrowej w Dziale Consultingu w KPMG w Polsce. – Allegro jest unikatowym podmiotem na skalę międzynarodową – platformą marketplace powstałą w Europie i tu napędzającą rozwój całego rynku e-commerce. Opisane w raporcie korzyści ekonomiczne związane z funkcjonowaniem platformy na polskim rynku pokazują, jak ważną rolę w krajowej gospodarce odgrywa Allegro i jaki jest potencjał tego modelu, który platforma właśnie rozszerza na inne kraje regionu. Kluczowa działalność spółki jest zlokalizowana w Polsce, ale Allegro to już teraz największy zespół e-commerce w tej części Europy. Ponadto rozwój Allegro poza granice Polski stymuluje międzynarodową ekspansję lokalnych przedsiębiorców”.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version