Biznes i finanse

Terminal LNG w Świnoujściu rośnie w siłę: 300. dostawa i 24 mln ton przyjętego surowca

Do Świnoujścia właśnie dotarł 300. transport LNG z amerykańskiego gazowca Prism Courage. Jest to kluczowy surowiec dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, a obecnie aż 50 proc. dostaw dociera w postaci skroplonego gazu ziemnego. W związku z tym ORLEN planuje rozbudowę infrastruktury portowej oraz floty gazowców, aby umożliwić jeszcze większe dostawy.

Od samego początku odbiór LNG w Świnoujściu był kluczowym elementem strategii dywersyfikacji importu gazu do Polski. Udział dostaw drogą morską systematycznie rośnie, zaledwie 8 proc. w 2016 roku wzrósł do niemal 46 proc. całego importu gazu z zagranicy w 2023 roku.

Terminal w Świnoujściu odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez odbiór LNG. Do tej pory ORLEN odebrał za jego pośrednictwem imponującą ilość 23,6 mln ton LNG (czyli ponad 31,2 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym). Taka ilość paliwa mogłaby zasilić wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce przez ponad sześć lat.

Tempo importu skroplonego gazu ziemnego do Polski rośnie, co pokazuje coraz krótszy czas pomiędzy kolejnymi dostawami. Setny ładunek LNG dotarł do Świnoujścia w lipcu 2020 roku, czyli ponad cztery lata po uruchomieniu terminalu. Jednak na osiągnięcie drugiej setki potrzeba było niemal dwa razy mniej czasu niż na początku, zaledwie 28 miesięcy. ORLEN odebrał sto kolejnych ładunków w Świnoujściu w ciągu następnych 20 miesięcy.

Najwięcej ładunków LNG dotarło do Świnoujścia z Kataru (143 dostawy) oraz ze Stanów Zjednoczonych (134 dostawy), które od 2022 roku są głównymi kierunkami importu skroplonego gazu ziemnego.

ORLEN planuje wiele inwestycji związanych z rosnącym wolumenem dostaw. Wśród nich znajduje się zakończenie rozbudowy Terminala LNG w Świnoujściu oraz uruchomienie drugiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej w 2028 roku. Dzięki tym inwestycjom, łączna roczna przepustowość obu instalacji wyniesie ponad 14 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym.

Aby umocnić rolę LNG w naszym krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego, kluczowe jest rozwijanie własnej floty gazowców. Grupa ORLEN będzie posiadać łącznie osiem takich jednostek, z czego obecnie cztery są już w użyciu. Pozostałe cztery gazowce mają być dostarczone przed końcem 2025 roku.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM