Wiadomości Polska Biznes i finanse Nowe badanie: nawet ułamek planowanej produkcji akumulatorów w UE może wesprzeć przejście na pojazdy LEV
Biznes i finanse

Nowe badanie: nawet ułamek planowanej produkcji akumulatorów w UE może wesprzeć przejście na pojazdy LEV

Przejście na pojazdy o niskiej emisji (LEV) z wykorzystaniem planowanej pojemności akumulatorów w Europie może znacząco zmniejszyć zależność od surowców krytycznych i obniżyć emisję CO2e w transporcie o 30 milionów ton do 2030 roku.

Nowe badanie przeprowadzone przez organizacje EIT Urban Mobility i EIT InnoEnergy, które są wspierane przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), organ UE, wykazało, że wykorzystanie około 2-3% przewidywanej zdolności produkcyjnej akumulatorów w UE mogłoby zasilić ponad 25 milionów lekkich pojazdów elektrycznych (LEV) do 2030 roku. Tak liczba pojazdów LEV mogłaby obniżyć emisję CO2e o 30 milionów ton, eliminując przewidywaną różnicę w emisji CO2e z transportu w Europie wynoszącą 165 milionów ton. Ponadto, zachęcanie do produkcji akumulatorów LEV w Europie może znacznie zmniejszyć obecną zależność od importu z Azji, skąd pochodzi obecnie 95% akumulatorów LEV.

Elektryczne pojazdy z niskimi emisjami (LEV), takie jak rowery, hulajnogi i skutery elektryczne, stają się coraz popularniejsze w miastach. Prognozuje się, że w 2022 roku w Europie zostanie sprzedanych około 10 milionów takich pojazdów. Z uwagi na to, że europejski popyt na akumulatory do LEV ma potroić się do 2030 roku, a następnie podwoić do 2040 roku, badanie sugeruje, że rynek ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych będzie rósł w najbliższych latach. Szczególnie oczekuje się wzrostu produkcji cylindrycznych ogniw, które są standardowym elementem większości akumulatorów do LEV.

Prognozowana zdolność produkcyjna akumulatorów w Europie do 2030 roku (1144-1800 GWh) przekroczy przewidywany popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych (317-696 GWh). Wykorzystanie części tej zdolności do wsparcia zmiany na pojazdy LEV, o niskim rocznym zużyciu baterii (36 GWh do 2030 roku i 71 GWh do 2040 roku), wymagać będzie 10-30 razy mniej metali krytycznych niż w przypadku pojazdów elektrycznych.

W sektorze pojazdów LEV konieczne są innowacje, które przyczynią się do postępu i wywołają „efekt domina” korzystny dla całej branży. Na przykład, obniżenie kosztów, poprawa wydajności oraz recykling i ponowne wykorzystanie akumulatorów przyniosłyby znaczące korzyści rynkowe dla dostawców, zwłaszcza w sektorze mobilności współdzielonej, gdzie akumulatory do pojazdów LEV są powszechnie używane. Udoskonalona technologia produkcji akumulatorów poprawi dostępność cenową pojazdów LEV i zwiększy ich atrakcyjność dla konsumentów, co jest kluczowe do ich powszechnego wykorzystania. Wykorzystanie ogniw cylindrycznych w różnych sektorach poza e-mobilnością, takich jak drony, elektronarzędzia, domowe magazyny energii i ładowanie wyrównawcze pojazdów elektrycznych, jeszcze bardziej wzmocni i zdywersyfikuje europejski łańcuch wartości akumulatorów.

Zmniejszanie emisji i zrównoważona mobilność

Wspieranie rynku pojazdów LEV ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Zastąpienie 13% krótszych podróży samochodami osobowymi i dostawczymi pojazdami LEV może zaoszczędzić do 30 MtCO2eq, co wspiera cele klimatyczne UE. Wsparcie wydajności operacyjnej układu akumulatora, przejrzyste normy bezpieczeństwa i inwestowanie w budowę akumulatorów ułatwiających recykling są kluczowe dla zrównoważonego rozwoju pojazdów LEV.

„Pojazdy LEV uzupełniają transport publiczny i odgrywają kluczową rolę w przejściu na współdzieloną mobilność w miastach. Mogą przyspieszyć elektryfikację transportu drogowego i zmniejszyć presję na zasoby krytyczne. Musimy pilnie zacząć traktować sektor pojazdów LEV i jego łańcuch wartości akumulatorów jako strategiczny zasób dla zrównoważonej mobilności miejskiej w Europie”.

„Akumulatory znajdują się na czele naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu drogowego. Wspieramy rozwój przemysłowy Europejskiego Sojuszu na rzecz Akumulatorów (EBA250), a niedawno ogłosiliśmy utworzenie nowego >>Strategicznego Funduszu EBA na rzecz Materiałów Akumulatorowych<< o wartości 500 mln euro. Jednakże wprowadzenie alternatywnych, szybko rozwijających się rozwiązań w zakresie mobilności musi być lepiej wspierane – pojazdy LEV są łatwym do wdrożenia rozwiązaniem, które ma ogromny wpływ na osiągnięcie europejskich celów w zakresie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla”.

Dyrektor ds. komunikacji i spraw UE w firmie EIT Urban Mobility, Bernadette Bergsma, zaznacza konieczność podjęcia natychmiastowych działań.

Globalna szefowa ds. mobilności w firmie EIT InnoEnergy, Jennifer Dungs, dodaje swoje spostrzeżenia.

Badanie wzywa Europę do uwzględnienia pojazdów LEV w szerszej strategii przemysłowej i wsparcia rozwoju całego łańcucha wartości, włącznie z akumulatorami. Dzięki temu można zapewnić bardziej kompleksowe podejście do przejścia na zrównoważoną mobilność w UE.

Badanie sugeruje, że konieczne jest również wspieranie innowacyjnych technologii akumulatorów i gospodarki o obiegu zamkniętym. Konieczne jest dedykowane badania i finansowanie, aby sprostać specjalnym wymaganiom pojazdów LEV i przezwyciężyć bariery w ich wprowadzaniu. Poprawa bezpieczeństwa akumulatorów, obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności akumulatorów, przy wsparciu regulacyjnym w zakresie naprawy, ponownego użycia i recyklingu, przyczynią się do dalszego rozwoju sektora pojazdów LEV.

LINK DO BADANIA: Kliknij tutaj, aby przeczytać pełne badanie

INFOGRAFIKA: Kliknij tutaj, aby zobaczyć infografikę

O EIT Urban Mobility

EIT Urban Mobility, inicjatywa Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), działa na rzecz przyspieszenia rozwoju zintegrowanego i wielomodalnego systemu transportowego zorientowanego na użytkownika. Jako czołowa europejska społeczność innowacyjna skupiona na mobilności miejskiej, EIT Urban Mobility dąży do wyeliminowania fragmentacji poprzez ułatwianie współpracy między miastami, przemysłem, środowiskiem akademickim, badaniami i innowacjami w celu rozwiązania najpilniejszych wyzwań związanych z mobilnością miejską. Partnerzy przemysłowi, badawczy i akademiccy wykorzystują miasta jako żywe laboratoria, aby pokazać, w jaki sposób nowe technologie mogą rozwiązać rzeczywiste problemy w prawdziwych miastach poprzez inteligentniejszy transport osób, towarów i odpadów.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.eiturbanmobility.eu.

Obserwuj EIT Urban Mobility na platformach społecznościowych: LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Instagram

 

Dane kontaktowe dla mediów:

Eliška Bajgarová – Communication & Engagement Officer

e-mail: eliska.bajgarova@eiturbanmobility.eu

tel.: + 420 603 885 535

 

O EIT InnoEnergy

Organizacja EIT InnoEnergy jest liderem innowacji w dziedzinie zrównoważonej energii, wspierając transformację energetyczną. Przyspiesza realizację europejskich celów w zakresie dekarbonizacji, reindustrializacji i poprawy bezpieczeństwa energetycznego, dostarczając technologii, innowacyjnych modeli biznesowych i umiejętności niezbędnych do realizacji Zielonego Ładu.

Nasze portfolio obejmuje ponad 200 firm, które szacuje się, że do 2030 roku mogą wygenerować 110 miliardów euro przychodów i zaoszczędzić 2,1 gigatony CO2e. Do tej pory firmy te pozyskały inwestycje w wysokości 25 miliardów euro.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version