Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zainwestuje 445 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki w innowacyjne rozwiązania, które mają na celu zapewnienie dostępności produktów i usług dla wszystkich użytkowników, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Aktualnie trwa nabór wniosków w konkursie „Ścieżka SMART na rzecz dostępności”, skierowanym do dużych przedsiębiorstw.
– Ministerstwo Finansów informuje, że na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na ten moment zabezpieczono środki w wysokości 2 mld zł.
– Trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych.
– Osoby poszkodowane w powodzi, posiadające kredyt mieszkaniowy, będą mogły skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy.
– Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź, będą mogli odroczyć terminy płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT.
– Wprowadzono 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.
– Działa specjalna infolinia KAS.
– W budżecie państwa zabezpieczono na ten moment środki w wysokości 2 mld zł na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych. Środki będą zwiększane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
Trzy województwa – dolnośląskie, opolskie i śląskie – już otrzymały środki na wypłatę zasiłków celowych dla rodzin lub osób poszkodowanych w wyniku powodzi. Od dzisiaj te środki są dostępne i uruchamiane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
W związku z zagrożeniem powodziowym, zwiększamy budżet wojewody dolnośląskiego na działania antypowodziowe i usuwanie skutków powodzi.
Jesteśmy gotowi do szybkiego rozpatrywania wniosków o zwiększenie budżetów wojewodów i podejmowania natychmiastowych decyzji.
Wsparcie dla kredytobiorców:
Osoby poszkodowane w wyniku powodzi, posiadające kredyt hipoteczny, które utraciły możliwość korzystania z mieszkania lub lokalu mieszkalnego, będą kwalifikować się do Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK).
FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty.
Podatki VAT, PIT i CIT:
Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź, będą mieli możliwość wydłużenia terminów płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r., a w zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć będzie zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy będą rozliczać podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Odroczenie będzie również dotyczyć podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.
Ulga podatkowa dla darowizn:
Zmieniliśmy przepisy podatkowe, aby umożliwić ulgę podatkową dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz osób poszkodowanych przez powódź.
Ulga podatkowa obejmuje wszystkie rodzaje darowizn, takie jak żywność, odzież, środki higieniczne oraz usługi nieodpłatne, takie jak zakwaterowanie i wynajem urządzeń, które mogą być niezbędne w sytuacji kryzysowej.
Przedsiębiorcy przekazujący darowizny na rzecz poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku mogą skorzystać z preferencyjnej stawki 0% VAT poprzez organizacje pożytku publicznego, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty lecznicze i Rządową Agencję Rezerw Strategicznych. Szczegóły znajdują się w komunikacie dostępnym pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/ministerstwo-finansow-wprowadza-0-stawke-vat-dla-darowizn-towarow-i-uslug-przekazywanych-na-rzecz-poszkodowanych-wskutek-powodzi-we-wrzesniu-2024-r.
Wsparcie dla przedsiębiorców:
Aby pomóc poszkodowanym przez powódź przedsiębiorcom, uruchomiona została specjalna infolinia czynna w godzinach 8:00-18:00. Numer telefonu to 22 460 59 30.
Organy podatkowe będą priorytetowo rozpatrywać wnioski dotyczące szkód spowodowanych powodzią. Dodatkowo, zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, braku zaległości) będą załatwiane szybko, zarówno te złożone osobiście w urzędach skarbowych, jak i te złożone w formie elektronicznej.
W przypadku braku możliwości bezpośredniej obsługi, urzędy skarbowe zapewniają obsługę podatników za pośrednictwem kanałów zdalnych.
Osoby poszkodowane mogą składać wnioski w najbliższym urzędzie skarbowym lub skorzystać z nowo utworzonych tymczasowych punktów obsługi podatników, które mają na celu ułatwienie i przyspieszenie pomocy.
Pragniemy zauważyć, że wszystkie komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez ingerencji PAP SA. Nadawca ponosi pełną odpowiedzialność za treść komunikatu, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl