Wiadomości Polska Biznes i finanse Ponad połowa Polaków deklaruje, że wybiera polskie rozwiązania technologiczne. Faktycznie robi tak 1/3. Najnowsze dane
Biznes i finanse

Ponad połowa Polaków deklaruje, że wybiera polskie rozwiązania technologiczne. Faktycznie robi tak 1/3. Najnowsze dane

Badania przeprowadzone przez polską firmę ClickMeeting wykazały, że osoby powyżej 60 roku życia najczęściej deklarują patriotyzm konsumencki poprzez preferowanie polskich produktów, podczas gdy najmniejszą wagę przywiązują do niego osoby z pokolenia Z (od 18 do 27 lat). Co więcej, 55% badanych deklaruje taką postawę w przypadku zakupów oprogramowania i usług technologicznych. Wśród polskich rozwiązań technologicznych, Polacy najczęściej korzystają z: chatu lub komunikatora, platformy do wydarzeń online i webinarów, platformy edukacyjnej lub szkoleniowej oraz oprogramowania księgowego.

Według najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej, aż 55 proc. Polek i Polaków podkreśla, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych kieruje się patriotyzmem konsumenckim, wybierając produkty polskiego pochodzenia. Dodatkowo, 64 proc. respondentów wyraża przekonanie, że stwierdzenie „dobre, bo polskie” ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie.

Podobnie jest w przypadku produktów z innych kategorii, gdzie 58 proc. badanych kieruje się patriotyzmem konsumenckim. Najczęściej dotyczy to zakupu odzieży, obuwia i dodatków (67 proc.), artykułów spożywczych (65 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (47 proc.).

„Kiedy mówimy o patriotyzmie konsumenckim, to najczęściej przychodzi nam na myśl żywność i znaczenie tego typu postawy dla polskiego rolnictwa, pomijając inne dziedziny gospodarki. Tymczasem w Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony, bo musimy konkurować z rozwiązaniami dostarczanymi przez globalne korporacje. Często są one porównywalne i nie zawsze lepsze od polskich, choć bardziej rozpoznawalne dzięki silnej marce, która za nimi stoi – mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager w ClickMeeting – Warto też pamiętać, że, szczególnie w przypadku rozwiązań technologicznych związanych z przechowywaniem danych osobowych, kraj czy kontynent przechowywania oraz obowiązujące w nim przepisy o ochronie prywatności mają duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa”.

Poziom patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem.

Najczęściej kierowanie się patriotyzmem przy decyzjach zakupowych zarówno w przypadku oprogramowania, jak i innych produktów, deklarują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia baby boomers (60 lat i więcej) – średnio 60 proc.

Drugie miejsce pod tym względem zajmują przedstawiciele pokolenia X (45-59 lat) – średnio 57 proc. Na trzecim miejscu znaleźli się millenialsi (28-44 lata) – średnio 55 proc. – a czwarte osoby z pokolenia Z (18-27 lat) – średnio 49 proc.

Niemal jedna trzecia osób jest zainteresowana płaceniem za polskie rozwiązania technologiczne.

Mimo tego, że 35 proc. badanych korzysta z polskiego oprogramowania, większość z nich wykorzystuje chaty lub komunikatory. Ponad 25 proc. używa platform do wydarzeń online i webinarów, a 19 proc. korzysta z platform edukacyjnych, szkoleniowych oraz oprogramowania księgowego. Tylko niecałe 10 proc. badanych wybrałoby polskie oprogramowanie, gdyby miało taką możliwość, a 44 proc. nie wie, skąd pochodzą wykorzystywane przez nich programy. Aż 28 proc. byłoby skłonnych zapłacić więcej za programy czy usługi ze względu na ich polskie pochodzenie.

W badaniu okazało się, że prawie 30% respondentów używało oprogramowania lub usług online, wierząc, że są one zagraniczne, ale później odkryli, że są polskiego pochodzenia. Zaskakująco, blisko 85% z nich było zadowolonych z tej informacji, ale 7% zareagowało negatywnie.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version