Biznes i finanse

Polskie MŚP ze sprzedażowymi sukcesami i coraz większym apetytem na eksport

W 2023 roku, ponad 90% polskich małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających na Amazon zdecydowało się na ekspansję zagraniczną. Najwyżej ocenione kategorie produktów to Dom i Kuchnia, Uroda oraz Odzież, a najpopularniejszymi kierunkami eksportu były Niemcy, Francja i Włochy. Całkowita wartość sprzedaży zagranicznej polskich MŚP na platformie Amazon przekroczyła 4,7 mld złotych.

W 2023 roku aż 90 procent polskich małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających na platformie Amazon eksportowało swoje produkty. Wartość sprzedaży eksportowej tych firm na Amazon wyniosła ponad 4,7 miliarda złotych, a w ubiegłym roku do rąk klientów platformy trafiło ponad 30 milionów produktów od polskich MŚP. Badania wykazały, że 98 procent MŚP korzystających z jednolitego rynku europejskiego zauważyło korzyści wynikające z tego dostępu. Małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiadają za 34 procent całkowitego polskiego handlu zagranicznego, przy czym aż 77 procent eksportu polskich MŚP trafia na jednolity rynek UE.

Od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej eksport towarów i usług wzrósł sześciokrotnie, osiągając wartość 350 mld euro w ciągu 20 lat [1]. Według badań Amazon [2], przeprowadzonych przez Implement Consulting Group we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG), firmą GONITO oraz Ipsos, mali i średni przedsiębiorcy są odpowiedzialni za 34 proc. polskiego handlu zagranicznego. Aż 98 proc. z nich potwierdza, że korzystają z możliwości międzynarodowej sprzedaży, jakie otwiera jednolity rynek europejski, a 77 proc. eksportu MŚP odbywa się w jego ramach. Dzięki wsparciu partnerów z międzynarodowym doświadczeniem w handlu, przedsiębiorcy coraz śmielej podążają w stronę zagranicznej ekspansji, optymalizując procesy i skupiając się na rozwoju oferty.

„Zaawansowane narzędzia sprzedażowe oraz dostęp do globalnego know-how marketplace pozwala przedsiębiorcom szybko reagować i odpowiednio dostosowywać swoje strategie rozwoju do zmieniających się potrzeb klientów. Chcemy zapewniać sprzedawcom narzędzia oraz usługi, które pomogą im zbudować silny biznes, nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami. Przedsiębiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie w praktycznie każdej sferze działalności handlowej” – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.

Wzrost sprzedaży polskich przedsiębiorców na Amazon

W 2023 roku aż 90% polskich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na Amazon zdecydowało się na handel międzynarodowy, co oznacza wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu do roku 2022. Około 70% z nich eksportowało produkty do krajów Unii Europejskiej, generując sprzedaż o wartości ponad 4,3 mld zł. Najpopularniejszymi kierunkami eksportu pozostały Niemcy, Francja, Włochy, Austria oraz Hiszpania, a ponad 55% sprzedawców eksportowało także poza granice UE, głównie do Stanów Zjednoczonych. Łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich MŚP na Amazon w 2023 roku przekroczyła poziom 4,7 mld zł.

Sektor Dom i kuchnia, Uroda, Odzież oraz Biznes, przemysł i nauka osiągnął najwyższe wyniki sprzedaży, co świadczy o dynamicznym rozwoju polskich przedsiębiorców na platformie Amazon.

Największe dochody ze sprzedaży międzynarodowej na Amazon w 2023 roku osiągnęły małe i średnie przedsiębiorstwa z województwa mazowieckiego (ponad 800 mln zł), województwa małopolskiego (ponad 610 mln zł) i województwa wielkopolskiego (ponad 575 mln zł). Dla wielu z nich handel międzynarodowy okazał się kluczowym czynnikiem sukcesu biznesowego.

„Wejście na Amazon było znaczącym krokiem dla rozwoju Retoo. Nasze produkty są już dostępne w 8 europejskich sklepach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Włoszech i oczywiście w Polsce, a wszystkie te lokalizacje odpowiadają za ponad 30 proc. sprzedaży Retoo. W 2023 r. zrealizowaliśmy wspólnie ponad 519 tys. zamówień. W najbliższych tygodniach planujemy też poszerzenie działalności o Wielką Brytanię” – komentuje Mateusz Kacprzak z Retoo, firmy oferującej elektronikę, małe ADG i akcesoria do domu.

Amazon wdrożył programy rozwojowe w poszczególnych krajach europejskich, dostosowując je do lokalnych potrzeb przedsiębiorców, aby wspierać sprzedawców w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej. Inicjatywy takie jak cross-border.pl, stworzone w partnerstwie z Amazon przez Krajową Izbę Gospodarczą, odgrywają kluczową rolę w ułatwianiu i promowaniu ekspansji zagranicznej polskich MŚP, dostarczając know-how, narzędzia i szkolenia dla rozwoju międzynarodowej e-sprzedaży.

Amazon dostosowuje europejskie programy rozwojowe do potrzeb lokalnych przedsiębiorców, aby wspierać ich w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej. Inicjatywy, takie jak cross-border.pl, stworzone przez Krajową Izbę Gospodarczą we współpracy z Amazon, odgrywają kluczową rolę w ułatwianiu i promowaniu ekspansji zagranicznej polskich MŚP, dostarczając know-how, narzędzia i szkolenia dla rozwoju międzynarodowej e-sprzedaży.

„Rezultaty, jakie uzyskaliśmy w pierwszym roku działalności cross-border.pl, są bardzo obiecujące. Przeszkoliliśmy setki przedsiębiorców i stworzyliśmy kompleksową bazę wiedzy – podsumowała Anna Zacharjasz, zastępca dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej podczas Global Check-in, konferencji o ekspansji zagranicznej. – Coraz większe zainteresowanie międzynarodowym e-handlem wśród MŚP jest dobrą prognozą dla dalszego rozwoju cross-border e-commerce, który staje się motorem gospodarczego wzrostu kraju”.

Wpływ logistyki na rozwój biznesu

Skuteczne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz efektywna logistyka są kluczowe dla dynamicznego rozwoju przedsiębiorstw. Dzięki obecności 11 nowoczesnych centrów logistycznych Amazona w Polsce, tysiące małych i średnich firm zyskało dostęp do ogromnej liczby klientów na całym świecie.

„Z produktami marki OCHNIK pojawiliśmy się na Amazon pod koniec 2021 roku i już w pierwszych 12 miesiącach wyniki znacząco przekroczyły założenia i oczekiwania, a oferowaliśmy wówczas jedynie produkty z kategorii bagaż i torebki. Aktualnie skupiamy się głównie na rozwoju w Polsce i w Niemczech, ale jesteśmy obecni również we Francji i z dużą nadzieją przyglądamy się kolejnym krajom – Belgii i Holandii” – mówi Artur Langier, Key Account Manager w firmie OCHNIK. „Pracujemy nad poszerzeniem asortymentu i dalszą ekspansją w kierunku Włoch i Hiszpanii. Korzystamy z usług FBA, ale prowadzimy także część sprzedaży w modelu FBM, czyli Fulfilment by Merchant. Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym realizacja zamówień i zwrotów na terenie całej Europy stała się znacznie bardziej efektywna, zwłaszcza biorąc pod uwagę takie kryteria, jak szybkość, terminowość i jakość obsługi klienta” – dodaje.

Sprzedawcy na Amazon mają możliwość samodzielnego realizowania obsługi zamówień lub skorzystania z międzynarodowej sieci dystrybucji. Dzięki programowi Fulfilment by Amazon (FBA) mogą przekazać odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, obsługę klientów oraz zwroty, co pozwala im skupić się na rozwoju swojej oferty i głównej działalności.

„Dzięki FBA sprzedawcy mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, ponieważ kwestie operacyjne i obsługa klienta pozostają po stronie Amazon. Usługa umożliwia im też obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. W 2023 r. skorzystało z niej 47 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorców” – komentuje Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl.

Amazon wprowadza nowe udogodnienia dla MŚP, oferując do 50% zniżki na usługę FBA oraz zwolnienie z prowizji i opłaty abonamentowej przez pierwsze 6 miesięcy dla nowych sprzedawców. Dodatkowo, liczne oferty specjalne i okazje sprzedażowe stanowią skuteczną zachętę do rozwoju na marketplace, co przyczynia się do rosnącej sprzedaży MŚP na Amazon.

W 2023 roku polscy mali i średni przedsiębiorcy sprzedali za pośrednictwem Amazon ponad 30 mln produktów, co stanowi wzrost o 5 mln w porównaniu do roku poprzedniego. Dzięki ofertom specjalnym i okazjom sprzedażowym, MŚP odnotowują regularne wzrosty wyników na platformie, co świadczy o korzyściach wynikających z współpracy z Amazon.

O Amazon:

Amazon celebrates its 10th anniversary in Poland in 2024. Over the past decade, the company has invested over 20 billion PLN in developing infrastructure, including 11 logistics centers, corporate offices, Amazon Web Services (AWS), Amazon Development Center Poland, and the Amazon.pl store. The company’s growth has led to the creation of over 70,000 direct and indirect jobs. Since March 2021, when Amazon.pl was launched, the company has been focused on providing customers with an even wider selection of products at great prices and with convenient, fast delivery.

Amazon uznaje Polskę za kluczowy punkt w rozwoju nowych technologii. Od momentu przejęcia gdańskiego start-upu IVONA Software w 2012 roku, polskie zespoły firmy są odpowiedzialne za stworzenie wielu popularnych technologii, takich jak Alexa, Polly, Kindle czy smart home security pod marką Ring, które zdobyły uznanie na całym świecie.

Amazon stawia zawsze te same cele podczas podejmowania inwestycji: być firmą skoncentrowaną na klientach, być najlepszym pracodawcą i zapewnić najbezpieczniejsze miejsca pracy na świecie. Dzięki pionierskim technologiom i sztucznej inteligencji, rozwijanym od samego początku działalności firmy, Amazon osiąga te cele zarówno na światowym rynku, jak i w Polsce.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło, że żadne inne państwo regionu nie wykorzystało obecności w Unii Europejskiej tak jak Polska w ciągu 20 lat. Minister Pelczyńska-Nalecz podkreśla, że to sukces Polek i Polaków. Więcej informacji można znaleźć pod adresem: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/aktualnosci/minister-pelczynska-nalecz-o-20-latach-polski-w-ue-zadne-inne-panstwo-regionu-nie-wykorzystalo-tak-jak-my-obecnosci-w-unii-europejskiej-to-sukces-polek-i-polakow/.

Według raportu „Jednolity rynek — sposób na wzrost gospodarczy” z marca 2024 roku, opracowanego przez Implement Consulting Group przy współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG), firmą GONITO oraz Ipsos na zlecenie Amazon, jednolity rynek może stanowić kluczowy czynnik wzrostu gospodarczego.


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM