Wiadomości Polska Biznes i finanse Wiceprezydent Poznania: miasto ma strategię nowoczesnej mobilności, opartej na transporcie publicznym
Biznes i finanse

Wiceprezydent Poznania: miasto ma strategię nowoczesnej mobilności, opartej na transporcie publicznym

Poznań koncentruje się na wdrażaniu spójnej i kompleksowej strategii nowej mobilności, która skupia się na rozwijaniu czystego transportu publicznego oraz budowie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej – podkreślił Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Miasto już zainwestowało 2 mld zł w budowę i modernizację linii tramwajowych.

Wiśniewski przypomniał, że trzy lata temu miasto przyjęło strategię „Mobilny Poznań”, która określa wszystkie inicjatywy związane z promowaniem różnych środków transportu, z naciskiem na transport publiczny. Podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności przedstawił również program rowerowy, który jest częścią tej strategii.

Dodał, że w ostatnich latach w porozumieniu z partnerami społecznymi udało się miastu zrealizować pokaźną sieć infrastruktury rowerowej. „Efektem tego jest imponujący dla nas wynik wskazujący, że aż 10 proc. Poznaniaków w codziennych podróżach do pracy i szkoły wybiera rower jako główny środek lokomocji” – podał Mariusz Wiśniewski.

Poznań realizuje spójną i kompleksową strategię nowej mobilności, skupiając się na rozwijaniu czystego transportu publicznego i budowie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Miasto zainwestowało już 2 mld zł w budowę i modernizację linii tramwajowych.

Wiśniewski podkreślił, że dzięki inwestycjom w infrastrukturę rowerową, aż 10 proc. Poznaniaków wybiera rower jako główny środek lokomocji do pracy i szkoły, co stanowi najlepszy wynik w Polsce i dobrą lokatę w Europie. Miasto zamierza kontynuować rozbudowę sieci dróg rowerowych, aby zachęcić jeszcze więcej mieszkańców do podróżowania rowerem. Otrzymuje również pozytywny feedback od mieszkańców, którzy coraz częściej zachęcają do budowy nowych ścieżek rowerowych.

„To najlepszy wynik w Polsce i dobra lokata w Europie. I nie zamierzamy na nim poprzestać” – podkreślił wiceprezydent Poznania.

Według Wiśniewskiego, inwestycje w infrastrukturę rowerową w mieście odegrały kluczową rolę w osiągnięciu tak dobrego wyniku. W 2017 roku przyjęto program rowerowy, który określił spójną sieć dróg rowerowych w Poznaniu, a także standardy rowerowe, aby budować nowoczesne i bezpieczne ścieżki rowerowe. Dodatkowo, determinacja w budowie oraz zabezpieczenie środków w budżecie miasta na te inwestycje także odegrały istotną rolę – wyjaśnił.

Podkreślił, że dobrze zaprojektowane i spójnie połączone sieci dróg rowerowych mogą skutecznie zachęcić mieszkańców do podróżowania rowerem.

„Na tym się koncentrujemy, choć mamy jeszcze w Poznaniu takie miejsca, gdzie nie ma jeszcze połączonych ze sobą wszystkich fragmentów, ale chcemy to zrobić i mieszkańcy o tym wiedzą” – wyjaśnił Wiśniewski.

Ratusz poinformował, że posiada już dowody na skuteczność programu budowy ścieżek rowerowych, który przyczynił się do znacznego wzrostu liczby prywatnych rowerów w mieście. Wiśniewski zaznaczył, że widząc pozytywne efekty, warto kontynuować tę inicjatywę konsekwentnie.

Jego zdaniem, feedback od mieszkańców również się zmienił. „Urzędniczy już nie słyszą pretensji, że za dużo miasto inwestuje w ścieżki rowerowe. Wręcz przeciwnie, częściej się zdarza, że ludzi ponaglają, żeby je budować tam, gdzie ich wciąż brakuje” – powiedział.

Wiśniewski podkreślił, że kluczowym elementem nowej mobilności w Poznaniu jest rozwój transportu publicznego. Zachęca mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej zamiast samochodów. Miasto intensywnie rozbudowuje sieć tramwajową, inwestując już 2 mld zł w nowe linie, modernizację istniejących tras oraz zakup nowoczesnych pojazdów.

„Z roku na rok rozwijamy wokół tych stacji kolejowych parkingi P+R w samym Poznaniu i w okolicy. W kontekście kolei, jednym z naszych celów realizowanych wspólnie z PKP Intercity i marszałkiem województwa jest budowa kolei obwodowej. Temu posłuży rozpoczęta przez PKP TLK modernizacja obwodnicy towarowej Poznania, która ma się zakończyć w 2028 roku. I pozwoli nam uruchomić pasażerską kolej obwodową, dzięki której kilka osiedli niemających w najbliższych latach szans na budową linii tramwajowej, zyska połączenie szynowe” – wskazał wiceprezydent Poznania.

Miasto, we współpracy z marszałkiem województwa i okolicznymi samorządami, kontynuuje rozwój kolejowego systemu metropolitalnego, który umożliwia przemieszczanie się milionów mieszkańców aglomeracji.

Zdaniem Wiśniewskiego, miasto konsekwentnie inwestuje w elektromobilność, poprzez zakup elektrycznych autobusów i rozwój systemu hulajnóg, rowerów miejskich oraz miejsc parkingowych z dostępem do transportu kolejowego i tramwajowego.

W Poznaniu znajduje się ponad 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych, co jest znaczną liczbą. Jednakże planowane jest ich dalsze zwiększenie zgodnie z strategią „Mobilny Poznań”.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version