Biznes i finanse

Nowy raport EIT Urban Mobility ujawnia, że w Europie potrzebna jest inwestycja 1,5 tryliona euro w zrównoważoną mobilność do roku 2050

EIT Urban Mobility, inicjatywa Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, opublikowała dzisiaj swoje najnowsze badanie, „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej” (Cost and Benefit of the Urban Mobility Transition). Badanie to analizuje, w jaki sposób miasta europejskie mogą osiągnąć cele Green Deal UE dla sektora transportowego do roku 2030 i 2050, oceniając skutki finansowe i społeczne dla różnych strategii mobilności.

Badanie, które jest aktualizacją raportu z 2021 roku, prezentuje szczegółową symulację trzech scenariuszy transformacji w dwunastu prototypowych miastach europejskich, odzwierciedlając różnorodność środowisk miejskich w ramach UE. Wyniki pokazują, że choć rozwój technologiczny może do roku 2030 ograniczyć emisje CO2 o 21%, to osiągnięcie celów Green Deal wymaga znacznie bardziej ambitnych działań. Jedynie redukcja emisji o 44% do 2030 roku w mobilności miejskiej spełniającej cele Green Deal wymagać będzie znaczących wysiłków w zakresie akceptacji opinii publicznej i zmiany zachowań.

Badanie dowodzi, że najlepszym sposobem na ograniczenie używania samochodów prywatnych i emisji jest połączenie atrakcyjnych środków transportu publicznego, możliwości dzielonej mobilności oraz stref niskoemisyjnych. W perspektywie do roku 2030 tego rodzaju działania mogą spowodować wzrost korzystania z transportu publicznego o 7% i redukcję jazdy samochodami prywatnymi o 16%.

„Raport podkreśla, jak ważne jest priorytetyzowanie właściwych inwestycji w czystą mobilność i płynące z niej korzyści dla zdrowia i środowiska. Transport publiczny jawi się jako najlepsze kosztowo oraz inkluzywne rozwiązanie prowadzące do ograniczenia emisji CO2. Jednak transformacja ta wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Potrzebujemy skoordynowanych wysiłków na wszystkich poziomach — od poziomu miasta po europejski — aby zapewnić, że dokonane zostaną niezbędne inwestycje, a obywatele będą zaangażowani i otrzymają wsparcie podczas transformacji”.

Maria Tsavachidis, CEO EIT Urban Mobility, wydała oświadczenie dotyczące ustaleń.

Prognozuje się, że do 2050 roku wszystkie trzy analizowane scenariusze spełnią cele dekarbonizacji zgodne z planem Green Deal dla sektora transportu. Głównym czynnikiem będzie postęp technologiczny i odnowa floty pojazdów. Studium szacuje, że osiągnięcie tych celów będzie wymagało inwestycji w wysokości co najmniej 1,5 tryliona euro, w tym 500 miliardów euro na wdrożenie różnorodnych środków prowadzących do zrównoważonej ekologicznie mobilności i zarządzanie nią. Choć koszty te są znaczne, badanie podkreśla, że korzyści — takie jak ograniczenie emisji CO2, poprawa zdrowia publicznego oraz niższe koszty zewnętrzne — przeważają nad nakładami finansowymi.

Badanie podkreśla, że oprócz redukcji emisji, przejście na bardziej aktywne formy transportu, takie jak chodzenie pieszo i jazda rowerem, może przynieść znaczne korzyści zdrowotne do roku 2050. Szacuje się, że skumulowane oszczędności zdrowotne mogą wynieść nawet 1 170 euro na osobę, co wynika z korzyści wynikających z aktywnego stylu życia. Dodatkowo, przewiduje się poprawę bezpieczeństwa na drogach, z możliwością zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków drogowych o nawet 70% do 2050 roku dzięki bezpieczniejszej infrastrukturze i wprowadzeniu inteligentnych systemów transportowych.

Badanie wyraźnie pokazuje, że priorytetowe traktowanie transportu publicznego jest kluczowe dla sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji mobilności miejskiej we wszystkich europejskich miastach. Transport publiczny jest równocześnie środkiem ograniczającym emisję CO2 i inkluzywną opcją mobilności dla wszystkich grup społecznych. Nawet biorąc pod uwagę koszty infrastruktury i inwestycji, transport publiczny jest dostępny finansowo i stanowi realistyczne podejście do osiągnięcia celów związanych z Green Deal.

Badanie „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej” stanowi kluczową mapę dla decydentów, planistów miejskich oraz interesariuszy w związku z realizacją celów klimatycznych w Europie. Pomaga ono znaleźć drogę wśród skomplikowanych wyzwań i możliwości. Więcej informacji oraz pełną wersję badania można znaleźć tutaj.

Organizacja EIT Urban Mobility, działająca pod egidą Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), ma na celu przyspieszenie rozwoju zintegrowanego i multimodalnego systemu transportu miejskiego, skupiając się na potrzebach użytkowników. Poprzez współpracę między miastami, przemysłem, środowiskiem akademickim oraz badaniami i innowacjami, organizacja stara się uniknąć fragmentacji i sprostać wyzwaniom związanym z mobilnością miejską.

EIT Urban Mobility, będąca czołową europejską społecznością innowacyjną w dziedzinie mobilności miejskiej, wykorzystuje miasta jako laboratoria do demonstracji nowych technologii, które mogą pomóc w rozwiązaniu rzeczywistych problemów związanych z transportem ludzi, towarów i odpadów. Partnerzy przemysłowi, badawczy i uniwersyteccy wspólnie pracują nad inteligentniejszym transportem w celu poprawy funkcjonowania miast.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM