Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo Fundusze Europejskie na tworzenie i rozwój centrów wiedzy o dostępności przy uczelniach. Rusza konkurs
Polityka i społeczeństwo

Fundusze Europejskie na tworzenie i rozwój centrów wiedzy o dostępności przy uczelniach. Rusza konkurs

Centra wiedzy o dostępności mają za zadanie szerzenie informacji na temat projektowania uniwersalnego oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym w celu opracowania innowacyjnych produktów i usług zaspokajających powszechne potrzeby. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi nabór w konkursie, finansowanym ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, mającym na celu rozwój istniejących centrów wiedzy o dostępności lub utworzenie nowych.

Centrum wiedzy o dostępności powinno być ściśle zintegrowane z innymi jednostkami uczelni, dostosowując swoje działania do strategicznych celów uczelni oraz reagując na zmieniające się potrzeby społeczne i rynkowe. Dzięki temu centrum będzie mogło skutecznie realizować swoją misję, przyczyniając się do budowy bardziej dostępnej, inkluzyjnej i zrównoważonej uczelni, współpracującej ściśle z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Wsparcie projektowe realizowane w ramach centrum wiedzy o dostępności ma być skierowane do podmiotów zainteresowanych zdobyciem lub poszerzeniem wiedzy w zakresie poprawy dostępności przestrzeni, obiektów, produktów i usług dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.

„Chcemy, aby działania zaplanowane do realizacji w projektach prowadziły do wypracowania standardów lub wzorców produktów lub usług w zakresie dostępności i projektowania uniwersalnego w dziedzinach, w których centra się specjalizują. Centra mają być również ośrodkami doradztwa w zakresie tworzenia rozwiązań dla osób ze szczególnymi potrzebami” – powiedział prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Projekt zakłada realizację różnorodnych działań, takich jak rozwijanie istniejących centrów o nowe obszary tematyczne, współpraca z lokalnymi przedsiębiorstwami i społecznością, analizowanie dostępności i promowanie uniwersalnego projektowania, prowadzenie biura informacyjno-konsultacyjnego dla zewnętrznych podmiotów oraz szerzenie zasad dostępności.

Nowa inicjatywa: „Centra wiedzy o dostępności”

Uczelnie mają czas do 13 grudnia br. na zgłoszenie projektu w konkursie. Warunkiem jest brak likwidacji uczelni oraz obowiązkowe partnerstwo z co najmniej jednym podmiotem z otoczenia społeczno-gospodarczego. Celem inicjatywy jest rozwijanie interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego oraz wykorzystanie praktycznego doświadczenia partnerów.

„Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne i służyć budowaniu interdyscyplinarności w obrębie jednego centrum. Dzięki takiej współpracy powinna powstać wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym” – dodaje dyrektor Jerzy Małachowski.

Budżet całego konkursu wynosi 100 mln zł, a maksymalna wartość projektu dla każdego wnioskodawcy to 5 mln zł. Czas realizacji projektu nie może przekroczyć 36 miesięcy.

Kontynuacja wzorców

W 2020 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeprowadziło pilotażowe działanie ze środków Funduszy Europejskich – programu Wiedza Edukacja Rozwój, w postaci konkursu na utworzenie centrów wiedzy o dostępności w pięciu obszarach: architektura, urbanistyka i budownictwo; transport i mobilność; cyfryzacja i komunikacja; design i przedmioty codziennego użytku; zdrowie. W efekcie wybrano do dofinansowania cztery projekty: Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Uniwersytetu Szczecińskiego, Politechniki Opolskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej im Jarosława Dąbrowskiego. Ewaluacja konkursu pozwoliła na lepsze dostosowanie obecnego naboru do faktycznych potrzeb rynku w obszarze projektowania uniwersalnego.

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego finansuje nabór do „Centrów Wiedzy” o dostępności w ramach Priorytetu 3, który skupia się na zapewnieniu dostępności i usług dla osób z niepełnosprawnościami.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version