Biznes i finanse

MI: Nowy cykliczny rozkład jazdy na kolei z rekordowymi czasami przejazdów (komunikat)

14 października rozpoczął się główny etap Turnieju Ningbo Open 2024. Dzięki ubiegłorocznej współpracy z Women’s Tennis Association (WTA), tegoroczny turniej zyskał rangę WTA 500, co świadczy o coraz większym otwarciu Ningbo na świat.

Od połowy grudnia 2024 r. podróżni będą mieli do dyspozycji więcej, bo aż 505 połączeń, w tym 34 sezonowe. Skróci się czas przejazdu na wielu popularnych trasach, a pociągi Pendolino pojadą w nowej relacji – do/ze Szczecina przez Poznań do/z Warszawy. W rozkładzie pojawią się też m.in. dodatkowe pociągi z Przemyśla, Poznania, Lublina czy Białegostoku. Nowe połączenia do Czech z Trójmiasta, Poznania, Wrocławia oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Wrocławia będą dostępne dla miłośników zagranicznych wyjazdów. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia. O szczegółach na konferencji prasowej mówili minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceministrowie Arkadiusz Marchewka i Piotr Malepszak.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od połowy grudnia 2024 r. podróżni będą mieli do dyspozycji 505 połączeń, w tym 34 sezonowe. Nowy rozkład jazdy skróci czas przejazdu na wielu popularnych trasach, a pociągi Pendolino pojadą w nowej relacji – do/ze Szczecina przez Poznań do/z Warszawy. Dodatkowe pociągi z Przemyśla, Poznania, Lublina czy Białegostoku oraz nowe połączenia do Czech z Trójmiasta, Poznania, Wrocławia oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Wrocławia będą dostępne dla miłośników zagranicznych wyjazdów. Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia, o czym poinformowali minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceministrowie Arkadiusz Marchewka i Piotr Malepszak na konferencji prasowej.

W sezonie 2024/2025 podróżni będą mieli do wyboru aż 51 nowych połączeń w porównaniu z poprzednim rokiem, co daje im łącznie 505: 471 całorocznych i 34 sezonowych. Najbardziej uczęszczane trasy będą obsługiwane przez pociągi kursujące regularnie: co godzinę między Wrocławiem a Krakowem, co najmniej co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny między Gdynią a Wrocławiem. Najpopularniejsze trasy komunikacyjne zachowają swoją atrakcyjną sieć połączeń, a pociągi z Warszawy będą jeździć do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że firma oferuje rekordowe czasy podróży dla pasażerów oraz bardziej przewidywalny rozkład jazdy. Ponadto, inwestuje się w infrastrukturę i tabor, a niedawno ogłoszono przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów za prawie 10 mld zł, co stanowi pierwsze takie pojazdy w historii PKP Intercity. W ten sposób zwiększana jest dostępność transportu kolejowego dla Polaków.

PKP Intercity zapowiada rekordowe skrócenie czasów przejazdów pociągów od grudnia. Mieszkańcy będą mogli dotrzeć z Warszawy do Szczecina w 4 godziny i 18 minut, do Białegostoku w 1 godzinę i 30 minut, oraz do Łodzi Fabrycznej w 1 godzinę i 7 minut. Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się do nieco ponad 2 godzin, a do Zamościa z Krakowa dojedziemy w niecałe 4 godziny zamiast dotychczasowych 5 godzin i 9 minut.

Pociągi PKP Intercity będą także kursować szybciej na południe kraju, skracając podróż z Wrocławia do Gdańska o 20 minut, do 4 godzin i 17 minut. Dzięki tym zmianom podróżni zyskają atrakcyjne czasy przejazdu i większy komfort podróży.

— Kluczem do sukcesu jest efektywność. Nasze połączenia kolejowe muszą być efektywne, a nasze działania w zakresie poprawy dostępności transportu kolejowego muszą przynosić realne korzyści. Wprowadzając cykliczny rozkład jazdy, skupiamy się na potrzebach pasażerów, którzy są naszym priorytetem — wyjaśnił wiceminister Piotr Malepszak.

Pendolino rozszerza swoją trasę na Szczecin i Poznań, oferując nowe połączenia EIP. Od połowy grudnia pociągi będą kursować z Szczecina przez Poznań do Warszawy. Pierwszy skład wyruszy ze Szczecina przed godziną 8:00 i dotrze do stolicy w 4 godziny i 18 minut. Powrotny Pendolino pozwoli wrócić do Szczecina po godzinie 20:00, zatrzymując się również w Krzyżu dla przesiadki w kierunku Gorzowa.

Naszym celem jest ulepszenie połączeń między miastami oddalonymi od stolicy, szczególnie w przypadku linii kolejowej Szczecin – Warszawa, która w ostatnich latach była bardzo nieatrakcyjna z powodu długiego czasu podróży, który sięgał nawet 7 godzin. Naszym celem jest skrócenie czasu podróży, poprawa komfortu podróżowania i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów — powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Nowe połączenia międzynarodowe

Pociągi IC Baltic Express zatrzymają się na nowych stacjach w Polsce i Czechach, umożliwiając podróżnym podróż do mniejszych ośrodków. Połączenia będą dostępne o różnych porach dnia, w tym także nocą.

Nową propozycją w ofercie międzynarodowej będzie dodatkowa para pociągów IC Galicja, która będzie kursować z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Oznacza to trzecią parę połączeń na tej trasie, co umożliwi częstszy ruch pociągów co 4 godziny z Krakowa, Katowic i Wrocławia do stolicy Niemiec.

Nowe połączenia krajowe

W najnowszym rozkładzie jazdy znajdziesz atrakcyjne trasy, takie jak EIC Ślęża, którym z Warszawy do Wrocławia dojedziesz rekordowo szybko w czasie 3 godzin i 33 minut. Oprócz tego, pociągi IC Konopnicka oraz IC Śnieżka będą oferować codzienne połączenia na trasie Warszawa – Wrocław, a w weekendy podróżni będą mieli możliwość skorzystania z pociągu IC Beskidy relacji Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko, który zatrzyma się również na nowo otwartej stacji Zator Park Rozrywki w województwie małopolskim. To tylko niektóre z nowych propozycji, które czekają na podróżnych.

Poprawione podróże

Na sezon 2024/2025 planowane jest zmniejszenie liczby pociągów kategorii TLK na rzecz nowych i zmodernizowanych wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) obsługujących składy kategorii IC, co ma poprawić komfort podróży.

Większość nowych połączeń będzie w kategorii IC, co oznacza, że pasażerowie będą mogli podróżować w pociągach oferujących komfortowe warunki, takie jak klimatyzacja, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej, gniazdka elektryczne oraz automatyczne drzwi. Ponadto pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi, a także pasażerów z rowerami i nartami.

Poprawa infrastruktury kolejowej dla wygodniejszych podróży

PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują inwestycje mające na celu poprawę warunków podróży pociągami, co przyniesie korzyści w postaci szybszych i wygodniejszych podróży.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego obejmuje główną stację oraz linie kolejowe nr 1 na odcinku Będzin – Katowice, 138 na odcinku Katowice – Katowice Szopienice Południowe oraz 139 na odcinkach Katowice – Katowice Ligota oraz Tychy – Goczałkowice. W związku z tym, w różnych okresach roku, niektóre pociągi mogą kursować innymi trasami, mieć wydłużony czas przejazdu lub być zastępowane przez komunikację autobusową. Aktualne informacje są przekazywane na stronie inwestycji slaskienatorach.pl, na Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników.

Modernizacja linii kolejowych będzie kontynuowana na różnych obszarach, takich jak Ełk, Słupsk, Poznań oraz województwa świętokrzyskie i małopolskie.

Pierwsze piętrowe pociągi w historii PKP Intercity

PKP Intercity ogłosiło pierwszy w swojej historii przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów elektrycznych do obsługi połączeń krajowych, z opcją na dodatkowe 30 pociągów. To największe zamówienie w historii przewoźnika, o wartości około 9,9 mld zł brutto w opcji podstawowej (aż 16,9 mld zł z opcją na dodatkowe 30 pojazdów). Nowe pociągi będą obsługiwać popularne trasy, takie jak Warszawa-Gdańsk, Łódź, Olsztyn, Wrocław, Kraków, Białystok i Terespol. Zgodnie z wstępnymi założeniami, nowe pociągi będą osiągać prędkość minimalną 200 km/h i mogą pomieścić co najmniej 500 pasażerów, zapewniając komfortową podróż dalekobieżną.

Pasażerowie w piętrowym pociągu znajdą wygodne fotele, z indywidualnymi stolikami oraz oświetleniem. Dodatkowo będą mieli dostęp do WiFi, klimatyzacji i systemu informacji pasażerskiej wyświetlanego na tablicach świetlnych. Oprócz tego na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Dla podróżujących z dziećmi będzie przewidziana specjalna przestrzeń, a także maszyny vendingowe oraz miejsce do spożycia posiłków. Nie zabraknie również miejsca na rowery oraz duże bagaże.

PKP Intercity planuje przeprowadzenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, które będą poruszać się z minimalną prędkością 250 km/h.

UWAGA: Komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA żadnych zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM