Wiadomości Polska Biznes i finanse Podwodny pojazd Saab Leopard dołączył do morskiej floty Grupy ORLEN
Biznes i finanse

Podwodny pojazd Saab Leopard dołączył do morskiej floty Grupy ORLEN

Urządzenie będzie używane do monitorowania i serwisowania infrastruktury podwodnej złóż naftowych B3 i B8 w Bałtyku, wykorzystywanych przez firmę LOTOS Petrobaltic. Jego zadania obejmować będą pomiary konstrukcji podwodnych, inspekcje rurociągów i tras kablowych, podwodne cięcia elementów stalowych i usuwanie gruntu, badania nieniszczące, obsługę instalacji głowicowych oraz czyszczenie podwodnych elementów konstrukcyjnych.

Grupa Kapitałowa LOTOS Petrobaltic wprowadza do swojej floty trzeci podwodny pojazd ROV (Remote Operated Vehicle), który został specjalnie przystosowany do prowadzenia podwodnych prac serwisowych. Do tej pory wykorzystywano 2 podobne pojazdy inspekcyjno-obserwacyjne Falcon producenta SAAB Seaeye, obsługiwane przez spółkę zależną Miliana Shipmanagement Limited.

Nowy Seaeye Leopard to zaawansowany technicznie robot, tzw. WROV (Remotely Operated Vehicle Work Class) – zdalnie sterowana bezzałogowa jednostka pływająca, wykorzystywana do prac podwodnych w przemyśle morskim. Dzięki swojej wytrzymałości na silne podwodne prądy oraz wysokie ciśnienie na dnie morza, pojazd może operować na głębokościach do 3000 metrów.

„Dodatkową zaletą konstrukcji Leoparda jest możliwość jego rozbudowy i konfiguracji do wykonywania kompleksowych prac serwisowych, pomiarów i podwodnych inspekcji” – mówi Wojciech Królikowski, prezes zarządu Technical Ship Management Sp. z o.o.

Urządzenie służy do monitorowania i serwisowania podwodnej infrastruktury bałtyckich złóż naftowych B3 i B8 eksploatowanych przez spółkę LOTOS Petrobaltic. Do jego zadań należą m.in. pomiary konstrukcji podwodnych, inspekcje rurociągów i tras kablowych, podwodne cięcia elementów stalowych i usuwanie gruntu, badania nieniszczące, obsługa instalacji głowicowych oraz czyszczenie podwodnych elementów konstrukcyjnych.

To trzeci podwodny pojazd ROV w flocie Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic, ale pierwszy tak wszechstronnie przystosowany do prowadzenia podwodnych prac serwisowych. Do tej pory wykorzystywano 2 podwodne pojazdy inspekcyjno-obserwacyjne Falcon producenta SAAB Seaeye należące i obsługiwane przez spółkę zależną Miliana Shipmanageemt Limited.

Nowy Seaeye Leopard to zaawansowany technicznie robot, tzw. WROV (Remotely Operated Vehicle Work Class) – zdalnie sterowana bezzałogowa jednostka pływająca, wykorzystywana do prac podwodnych w przemyśle morskim. Dzięki wysokiej odporności na silne podwodne prądy oraz wysokie ciśnienie na dnie morza, pojazd może pracować na głębokościach do 3000 metrów.

„W pierwszym etapie rozbudowaliśmy zespół operatorów pojazdów podwodnych oraz w ramach podnoszenia kompetencji wysłaliśmy personel na specjalistyczne szkolenie w ośrodku w Andaluzji dedykowane obsłudze pojazdów klasy Work. Kolejnym krokiem będzie przystosowanie statku ahts BAZALT II, poprzez wbudowanie podestów umożliwiających wodowanie pojazdu poza obrys burty statku przy pomocy systemu LARS. Przystosowane zostaną także nasze platformy znajdujące się w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, co umożliwi wykonywanie pracy bezpośrednio z burty platformy i czasowe uwolnienie statku do równoległego wykonywania innych zadań. Należy dodać, iż WROV, poza świadczeniem usług w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS Petrobaltic, będzie mógł świadczyć usługi na zewnętrznym rynku usług Oil & Gas oraz MEW” – dodaje Wojciech Królikowski.

Jest to nowoczesny pojazd, który został zaprojektowany do wykonywania skomplikowanych zadań. Posiada specjalne urządzenia do cięcia elementów stalowych pod wodą, wykrywania wody wewnątrz konstrukcji oraz dokładnych pomiarów za pomocą lasera.

Nasza nowa konfiguracja pojazdu będzie wyposażona w system sonarowy (Sonardyne DVL/INS), pięć kamer (w tym system Kongsberg HD), laser do wykonywania pomiarów (One Laser), wielofunkcyjny chwytak (Schilling Orion), tarczę tnącą, system pogłębiania (WeSubsea), narzędzie czyszczące (FlexiClean), ultradźwiękowy miernik grubości (Cygus) oraz wielozadaniowy podajnik. Będzie to kompleksowe wyposażenie, które umożliwi skuteczne działanie naszego pojazdu.

GK LOTOS Petrobaltic, spółka z Grupy ORLEN, posiada ponad 30-letnie doświadczenie w branży offshore i oferuje szeroki zakres usług związanych z poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu, a także kompleksową obsługą logistyczną. W ramach spółek zależnych zajmuje się również obsługą badań dna, niezbędnych do budowy morskich farm wiatrowych, oraz zarządzaniem flotą.

Firma ma koncesje na badanie i eksploatację złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na trzech obszarach polskiego terytorium morskiego o łącznej powierzchni 3177 kilometrów kwadratowych. Dodatkowo, LOTOS Petrobaltic posiada dwie koncesje na wydobycie z obszarów B3 i B8, z których dotychczas wydobyto blisko 6 500 000 ton ropy naftowej i gazu ziemnego.

Spółka aktywnie uczestniczy w transformacji energetycznej Grupy ORLEN, angażując się w innowacyjne przedsięwzięcia i wspierając łańcuch dostaw zeroemisyjnych inwestycji na Morzu Bałtyckim.

Miliana Shipmanagement Limited jest firmą zależną od LOTOS Petrobaltic, specjalizującą się w zarządzaniu operacyjnym flotą statków, w tym ahts BAZALT II, psv SYLUR oraz podwodnymi pojazdami ROV.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version