Ministerstwo Infrastruktury ogłasza, że na każdym MOP-ie została zainstalowana rampa do odśnieżania, co jest częścią systemowego rozwiązania – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas wspólnego briefingu z Inspekcją Transportu Drogowego przy rampie na MOP Widoma w Małopolsce.
Warunki na drogach podczas zimy są najbardziej wymagające. Duże opady śniegu stanowią szczególne wyzwanie dla kierowców samochodów ciężarowych, którzy muszą usuwać śnieg i lód z naczep. To może być niebezpieczne dla innych użytkowników dróg, gdyż może się zsunąć z tira na jadącego z tyłu samochodu.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował o inicjatywie budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep, zwłaszcza dla starszych kierowców, aby uniknąć urazów. Obecnie istnieje 13 takich ramp, z których 8 zostało zbudowanych w ciągu ostatnich 10 miesięcy, a planowane jest kolejnych 50, głównie w południowej i wschodniej części kraju, znajdujących się na sieci dróg szybkiego ruchu oraz miejscach obsługi podróżnych (MOP).
Nowe Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y) budowane od 2021 roku są zobowiązane do uwzględnienia ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych w swoich przetargach dzierżawczych. Od 2024 roku ta infrastruktura stanie się wymogiem dla wszystkich nowo powstających MOP-ów o funkcji komercyjnej.
Metody odśnieżania ramp:
W celu usuwania śniegu z ramp używane są różne urządzenia, takie jak dmuchawy czy szczotki mechaniczne. GDDKiA zaleca stosowanie ramp ręcznych ze względu na ich większą niezawodność, chociaż niektóre miejsca wyposażone są w rampy automatyczne, takie jak dmuchawy na MOP Woźniki Zachód na A1.
Polskie MOP-y, uznawane za najlepiej wyposażone w Europie, będą miały dodatkowe udogodnienie – kilkadziesiąt ramp dla osób niepełnosprawnych. Polska dołączy do nielicznych krajów w Europie, gdzie takie udogodnienia są dostępne, w tym m.in. Niemcy, Austria, Szwajcaria, Estonia i Słowenia.
Koszt budowy jednej rampy wraz z infrastrukturą wynosi około 350 tysięcy złotych. W najbliższych miesiącach GDDKiA przewiduje wydatki na budowę 17 kolejnych, co łącznie wyniesie około 5,6 miliona złotych. Ostatnio podpisano odpowiednie programy inwestycyjne, a w planach jest także budowa kolejnych 20 ramp, dla których obecnie przygotowywane są inwestycyjne projekty.
Planuje się wprowadzenie ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu do 2026 r.
Zimą drogowcy zaskoczą nowymi rozwiązaniami:
GDDKiA ma do utrzymania blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, to już ponad 21 000 km. Aby zapewnić najwyższy standard zimowego utrzymania, będzie zaangażowanych kilka tysięcy pracowników firm wyłonionych w przetargach, którzy będą mieli do dyspozycji ok. 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
„Bezpieczeństwo użytkowników dróg jest dla nas najważniejsze. Ma wiele aspektów, które obejmują nie tylko właściwe zachowanie na drodze i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, ale także dostosowanie prędkości do warunków atmosferycznych oraz odpowiednie przygotowanie pojazdu do podróży” — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
UWAGA: Publikowane komunikaty w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl