Kierowca jest odpowiedzialny za właściwe przygotowanie pojazdu do jazdy, włącznie z dokładnym odśnieżeniem. Spadający śnieg i lód z dachów ciężarówek mogą powodować szkody i wypadki, dlatego ważne jest usuwanie ich z pojazdów. Na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania, z czego 8 zostało udostępnionych kierowcom przez GDDKiA od początku tego roku. Planowane jest zainstalowanie kolejnych 9 ramp do końca 2025 roku, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i przygotowywania. Do końca 2026 roku planuje się posiadanie ponad 70 urządzeń do odśnieżania pojazdów ciężarowych.
Rampy dostępne dla kierowców
Kierowcy dużych pojazdów poruszających się po drogach otrzymali dwie nowe rampy na MOP-ach Widoma Wschód i Widoma Zachód w ciągu drogi ekspresowej S7 (woj. małopolskie). Dodatkowe rampy są także dostępne na innych trasach szybkiego ruchu.
– MOP A1 Mszana Południe, woj. śląskie,
– MOP A1 Woźniki Wschód, woj. śląskie,
– MOP A1 Woźniki Zachód, woj. śląskie (z dmuchawą),
– MOP A4 Prószków, woj. opolskie,
– MOP A4 Przysiecz, woj. opolskie,
– MOP S3 Racula Zachód, woj. lubuskie,
– MOP S8 Guzew Południe, woj. łódzkie,
– MOP S19 Obroki Wschód, woj. lubelskie,
– MOP S19 Obroki Zachód, woj. lubelskie,
– MOP S61 Chomentowo Wschód, woj. podlaskie,
– MOP S61 Chomentowo Zachód, woj. podlaskie.
Czas na konkretne działania
Chociaż obecnie większość kraju ma temperatury powyżej zera, w nadchodzących tygodniach pogoda może się drastycznie zmienić, przynosząc ze sobą mróz i opady śniegu. Głównym celem działań GDDKiA jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych. Dlatego GDDKiA zwraca uwagę na wszystkie aspekty, które mogą przyczynić się do poprawy tego bezpieczeństwa. Współpracując z branżą logistyczną i zarządcami MOP, wszyscy zdają sobie sprawę z konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie brakuje nawet baz przeładunkowych i centrów logistycznych specjalizujących się w obsłudze pojazdów ciężarowych.
GDDKiA wprowadziła nowe zapisy do przetargów na dzierżawę MOP-ów, uwzględniające infrastrukturę do odśnieżania ciężarówek. Dzięki temu na MOP-ach o funkcji komercyjnej będzie kilkadziesiąt ramp do odśnieżania ciężarówek, co uczyni Polskę jednym z niewielu krajów w Europie, gdzie będą one dostępne w takiej liczbie. W innych krajach, takich jak Niemcy, Austrii, Szwajcaria, Estonia i Słowenia, rampy te występują w mniejszej liczbie, a w Polsce będą dominować rampy ręczne ze względu na ich mniejszą awaryjność.
Aktualnie trwają przetargi na budowę infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych w 17 lokalizacjach. GDDKiA przygotowała Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. Po zapewnieniu finansowania, będzie mogła ruszyć z przetargami. Ponadto, agencja jest w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach. W związku z tym, aby sprostać zapotrzebowaniu na platformy do odśnieżania, konieczne jest zaangażowanie sektora logistycznego. GDDKiA liczy na działania branży w celu wyposażenia centrów przeładunkowych w odpowiednie rampy lub urządzenia.
Platformy odśnieżania zostaną zbudowane w razie potrzeby
Na MOP-ach, gdzie budowa ramp do odśnieżania jest wymagana, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP-ów komercyjnych uwzględniono możliwość zbudowania ramp na życzenie GDDKiA. Dotyczy to następujących MOP-ów:
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl