Zdrowie i styl życia

W szkołach będzie rozszerzona edukacja dotycząca zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Eksperci zauważają, że wciąż rośnie liczba młodych ludzi potrzebujących opieki psychiatrycznej. W związku z tym, Grzegorz Napieralski, zastępca przewodniczącego sejmowej podkomisji stałej do spraw zdrowia psychicznego, sugeruje powołanie pełnomocnika ds. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Jest to lider, który miałby poprowadzić zmiany legislacyjne w tej dziedzinie – przekonywał podczas debaty zorganizowanej przez Forum Ochrony Zdrowia.

„Przedmiot edukacja zdrowotna wraz z edukacją obywatelską trafi w przyszłym roku do szkół. Pojawi się silny blok dotyczący zdrowia psychicznego” – zapowiedziała Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Reforma związana z wytycznymi wykonywania zawodu psychologa jest obecnie w fazie końcowej. Szkoły otrzymały 2 tys. etatów dla psychologów, a także pracują nad wprowadzeniem standardów suicydalnych, które dotyczą postępowania w przypadku zachowań samobójczych.

Według wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, prof. Janusza Heitzmana, obserwuje się spadek roli wychowawczej rodziny i szkoły. Dodatkowo, młodzi ludzie nie są świadomi, jak reagować w sytuacjach kryzysowych związanych z zdrowiem psychicznym, ponieważ brakuje odpowiednich programów edukacyjnych dotyczących rozwiązywania tych problemów.Według prezeski zarządu fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”, Renaty Szredzińskiej, wyniki badań wskazują, że w przypadku kryzysu psychicznego młodzi ludzie w 65 proc. zwracają się o pomoc do swoich mam, w 64 proc. do rówieśników, a 45 proc. do swoich ojców.

„System ochrony zdrowia psychicznego ma dawać rozwiązania, żeby nie dochodziło do uzależnień, ucieczek” – stwierdził prof. Janusz Heitzman.

Prof. Małgorzata Janas-Kozik, kierownik Katedry Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, przedstawiła nowy system opieki psychiatrycznej nad dziećmi i młodzieżą, który został wprowadzony w ostatnich latach. Po roku 2020 pojawiły się poradnie psychiczno-psychologiczne, które skupiają się na środowiskowej opiece nad pacjentami.

W tych placówkach pierwszego poziomu nie ma lekarza psychiatry, jednak znajdują się inni specjaliści, tacy jak psycholog, terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży, którzy zapewniają kompleksową opiekę nad pacjentami.

„To nie stygmatyzuje osób, które przychodzą z problemem. Podstawowa opieka została przeniesiona ze szpitala, z izby przyjęć do poradni” – powiedziała prof. Małgorzata Janas-Kozik.

Dr Aleksandra Lewandowska, ekspertka w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, podkreślała znaczenie współpracy różnych środowisk w poprawie zdrowia psychicznego młodych ludzi.

Wskazywała, że efektywna opieka nad psychicznym zdrowiem dzieci i młodzieży wymaga zaangażowania wielu różnych środowisk i specjalistów.

„Potrzebna jest opieka międzyresortowa. Niezbędne jest ułożenie ścieżki zajęcia się dzieckiem w kryzysie psychicznym. Powinny zostać w nią zaangażowane m.in.: resorty: zdrowia, edukacji, sprawiedliwości” – mówiła Aleksandra Lewandowska.

„Powinien zostać powołany pełnomocnik, polityczka lub polityk z silną pozycją. Lider, który sprawnie poprowadzi zmiany legislacyjne” – przekonywał poseł Grzegorz Napieralski. 

Uczestnicy debaty zgadzają się, że konieczne jest mianowanie koordynatora ds. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Według nich parlamentarzyści mają dużą odpowiedzialność za zdrowie psychiczne i decydują o alokacji funduszy na akcje edukacyjne i tworzenie jak najlepszego prawa przy pomocy ekspertów.

„Mam wątpliwości, czy potrzebny jest pełnomocnik, natomiast konieczne jest opracowanie narodowej strategii dotyczącej zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, łączącej możliwości wielu resortów” – mówił prof. Janusz Heitzman.

„Trzeba wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Rola rodzica to nie usuniecie wszystkich sytuacji rodzących dyskomfort, a towarzyszenie w wychodzeniu z porażek” – przekonywała Lucyna Kicińska.

„Dziecko jest >>przedłużeniem<< rodzica, musi być wsparcie w rodzinie. Jak nie będzie przykładu w domu, to żaden system nie zadziała” – mówiła Urszula Szybowicz, prezes fundacji „Nie Widać Po Mnie”.

„Nauczyciele muszą dostać narzędzia, żeby mogli edukować np. z zakresu empatii” – wskazała Paulina Stochniałek, ambasador Czepczyński Family Foundation, która stworzyła program edukacyjny „ABC empatii”.

„Jeśli organizacje pozarządowe mają dobre, sprawdzone programy, to nie wywarzajmy otwartych drzwi, a zaciągnijmy je do systemu” – apelował poseł Napieralski.

Lucyna Kicińska z Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego podkreśliła, że istnieją standardy postępowania z dziećmi i młodzieżą w sytuacjach kryzysowych, a także przeprowadzane są szkolenia dla nauczycieli w tej kwestii.

Według niej, jeśli pojawia się problem psychiczny, należy postępować według zasady czterech zet: zauważyć, zapytać, zaakceptować, zareagować.

Ekspertów zdaniem, szkoły powinny odgrywać istotną rolę w dbaniu o zdrowie psychiczne najmłodszych.

Grzegorz Napieralski argumentował, że konieczne jest budowanie prestiżu nauczycieli, ponieważ dzieci potrzebują autorytetów.

Link do standardów postępowania z dziećmi i młodzieżą w sytuacjach kryzysowych: https://zapobiegajmysamobojstwom.pl/wp-content/uploads/Standardy_szkolni_specjalisci_rozszerzone.pdf

Zachęcam do zapoznania się z raportem dotyczącym poprawy ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, który można znaleźć pod tym linkiem: Raport-Poprawa_ochrony_zdrowia_psychicznego_dziecii_mlodziezy_w_Polsce.pdf


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM