Wiadomości Polska Nauka i technologie Badania nad pamięcią: skuteczniej uczymy się, kiedy wymaga to od nas wysiłku
Nauka i technologie

Badania nad pamięcią: skuteczniej uczymy się, kiedy wymaga to od nas wysiłku

Badania Polaków nad pamięcią wykazują, że skuteczne uczenie się wymaga wysiłku i różnorodnych metod przypominania sobie informacji, a nie tylko szybkości.

Najnowsze badania opublikowane w „PNAS” autorstwa dr Ewy Butowskiej-Buczyńskiej, Pauliny Kliś, prof. Katarzyny Zawadzkiej i prof. Macieja Hanczakowskiego z Uniwersytetu SWPS i UAM, wskazują, że skuteczne zapamiętywanie można osiągnąć poprzez połączenie trzech strategii: odtwarzanie z pamięci, powracanie do informacji po pewnym czasie oraz zmienność uczenia. Artykuł jest dostępny pod adresem: https://doi.org/10.1073/pnas.2413511121 i ukazał się w jednym z najbardziej renomowanych czasopism naukowych na świecie.

Churchill jako wielki polityk – czy to możliwe?

Profesor Hanczakowski wykorzystuje informacje o Winstonie Churchillu, aby pokazać, jak skutecznie używać strategii opisanych w PNAS. Na przykład, uczniowie dowiadują się, że Churchill był premierem Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej i był znakomitym mówcą i pisarzem. Na kolejnych lekcjach nauczyciel zadaje pytania o premiera, który otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury, lub o przywódcę, który malował i często płakał publicznie – odpowiedzią zawsze jest Churchill. To sprawia, że uczniowie aktywnie angażują się w przypominanie sobie o nim i szukanie nowych informacji, co sprzyja skutecznemu zapamiętywaniu. W porównaniu, pytać zawsze o to samo na lekcjach sprawia, że odpowiedź może wydawać się łatwiejsza, ale niekoniecznie lepiej zapada w pamięć postać polityka.

„Dotąd badania nad pamięcią wskazywały, że uczenie się jest najbardziej efektywne, gdy obejmuje rozłożony w czasie proces odtwarzania z pamięci nauczanych materiałów. W tym badaniu sprawdziliśmy, czy korzyści zarówno z praktyki odzyskiwania, jak i rozłożenia w czasie mogą zostać dodatkowo wzmocnione, gdy wprowadzi się zmienność między sesjami ćwiczeń” – zaczynają swój artykuł w PNAS naukowcy.

Pamięć korzysta z różnorodności

Badania wykazały, że zapamiętywanie informacji jest skuteczniejsze, gdy informacja jest prezentowana w różnych kontekstach.

Więcej informacji na temat badania nad pamięcią i skuteczniejszego uczenia się znajdziesz pod tym adresem: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C105117%2Cbadania-nad-pamiecia-skuteczniej-uczymy-sie-kiedy-wymaga-od-nas-wysilku


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version