Nowa edycja kampanii społecznej #ZnamTeNumery ma na celu uświadomienie seniorów i ich bliskich o możliwościach sztucznej inteligencji oraz potencjalnych zagrożeniach z nią związanych. Inicjatywa została zorganizowana przez Telewizję Puls we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem” oraz ekipą serialu „Lombard. Życie pod zastaw”. Według organizatorów, w ciągu ostatnich 4 lat liczba incydentów naruszenia bezpieczeństwa w sieci wzrosła o prawie 800 proc.
Nowa edycja kampanii ma na celu zwiększenie świadomości seniorów na temat zagrożeń związanych z oszustwami. W tym celu, z okazji Dnia Seniora 14 listopada, Telewizja Puls udostępniła wygenerowany za pomocą narzędzi sztucznej inteligencji kontrolowany oszustwem film „Emerytura na maxa”. Wideo przedstawiało fałszywą ofertę, podobną do tych, na które można natrafić w internet. „W tej sytuacji, celem przyciągnięcia uwagi była postać aktora z serialu „Lombard. Życie pod zastaw” – Henryka Gołębiewskiego – oraz obietnica łatwego i szybkiego zysku” – informują organizatorzy kampanii.
Według organizatorów, w pierwszym tygodniu od uruchomienia strony Emeryturanamaxa.pl, odwiedziło ją około 15 tysięcy osób do 20 listopada. To dowodzi, jak poważne jest zagrożenie ze strony oszustów internetowych i jak istotne są działania mające na celu uświadomienie społeczeństwu tego problemu. Osoby starsze stanowią szczególnie narażoną grupę na tego typu oszustwa – dodają.
Oszuści wykorzystują sztuczną inteligencję, aby „zatrudnić” dowolną gwiazdę do swoich fałszywych nagrań, korzystając z kilku zdjęć i próbek wideo z Internetu. W przypadku stworzenia oszukańczego wideo z udziałem aktora Henryka Gołębiewskiego, ambasadora kampanii #ZnamTeNumery, również posłużono się podobnym mechanizmem.
„Wystarczyło znaleźć w Internecie jedno zdjęcie i próbkę głosu. Po tym nastąpiła seria testowania różnorodnych narzędzi, prób, błędów i poszukiwań kolejnych nowych oprogramowań, wyspecjalizowanych w unikalnym elemencie generatywnej AI” – powiedział Artur Cetnarowski z Działu Kreacji i Motion Design Telewizji Puls, który razem z Mateuszem Sobkowiakiem wygenerował wideo-scam. „Te narzędzia umożliwiły nam stworzenie materiału wideo, a w nim wypowiedzi, która nigdy nie padła z ust pana Henryka Gołębiewskiego” – dodał Mateusz Sobkowiak z Działu Kreacji i Motion Design Telewizji Puls.
Według nich, w obecnej fazie rozwoju technologii, profesjonalista może stworzyć taki materiał w kilka dni.
Henryk Gołębiewski także wyraził swoje zdanie na temat tego oszustwa. Jego wizerunek został wykorzystany do oszustwa telewizyjnego. „Telewizja Puls zaskoczyła mnie swoją propozycją. Nie wiedziałem, jaki będzie efekt video, które zostało stworzone bez mojej zgody. Kiedy to zobaczyłem, byłam przerazony. Dzięki zaawansowanym technologiom, oszuści są w stanie wykorzystać wizerunek dowolnej osoby i wyłudzić dane lub oszczędności seniorów” – powiedział Gołębiewski.
Emerytura na maxa – element kampanii społecznej #ZnamTeNumery – została podzielona na dwa etapy. Pierwszy z nich polegał na emisji wideo ze scamem, trwał od 14 do 20 listopada i pojawił się m.in. na antenach TV Puls i Puls 2, w Internecie oraz na nośnikach Digital OOH dzięki wsparciu partnerów takich jak PKP S.A. czy Jet Line. Jednocześnie, od 14 listopada, po wejściu na stronę www.emeryturanamaxa.pl użytkownicy byli automatycznie przekierowywani na stronę www.ZnamTeNumery.pl, gdzie – jak wskazują organizatorzy kampanii – „zamiast stracić dane czy pieniądze, otrzymali cenną lekcję, która pomoże im uniknąć podobnych pułapek w przyszłości”.
Drugi etap kampanii rozpoczął się 20 listopada i potrwa do końca 2024 r. W tym czasie wideo i kreacje z wyjaśnieniem jej założeń będą wyświetlane w tych samych kanałach i na tych samych nośnikach. Do grona partnerów na tym etapie dołączyła m.in. Poczta Polska, Polski Związek Kół Gospodyń Wiejskich, Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów. Kampania jest również obecna w placówkach ZUS, sanatoriach i komunikacji miejskiej w wybranych miastach w Polsce.
„Seniorzy to dla nas bardzo ważna grupa społeczna. Dlatego we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem”, ekipą „Lombardu” oraz licznymi partnerami staramy się nie tylko dostarczać im rozrywkę, lecz także niezbędną wiedzę. Wierzymy, że w ten sposób komercyjny nadawca może realizować ważną społecznie misję. Żyjemy w czasach, w których to, co widzimy w Internecie, może być dalekie od rzeczywistości, nawet jeśli wygląda przekonująco” – zaznacza Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls.
Statystyki dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego w Polsce i przestępstw popełnianych za pośrednictwem Internetu są niepokojące – twierdzą organizatorzy kampanii. W ciągu ostatnich czterech lat liczba incydentów naruszenia bezpieczeństwa w sieci wzrosła ośmiokrotnie, a porównując rok 2023 do 2022 – to wzrost o ponad 40 000 zarejestrowanych incydentów: z 39 683 do 80 267 (według raportu rocznego z działalności CERT Polska 2023, s. 105).
„Jednym z celów działalności naszej Fundacji jest m.in. dbałość o bezpieczeństwo seniorów i ich ciągła edukacja technologiczna. Ważne jest, by zachowywali szczególną ostrożność i dokładnie sprawdzali wszystkie oferty, reklamy i wiadomości, które do nich trafiają, nawet jeśli pochodzą od rzekomych bliskich” – mówi Erin Dąbska, prezes Fundacji Telewizji Puls „Pod Dębem”.
Stąd pomysł inicjatorów kampanii na wsparcie najbardziej podatnej na tego typu oszustwa grupy – seniorów.
Uświadomienie możliwości AI i związanych z tym potencjalnych zagrożeń – to cel kolejnej odsłony kampanii społecznej #ZnamTeNumery, skierowanej do seniorów i ich bliskich, a zorganizowanej przez Telewizję Puls we współpracy z Komendą Główną Policji, Fundacją Telewizji Puls „Pod Dębem” i z ekipą serialu „Lombard. Życie pod zastaw”. Jak podają jej organizatorzy, w ciągu ostatnich 4 lat liczba incydentów naruszenia bezpieczeństwa w sieci wzrosła o prawie 800 proc.
Nowa odsłona kampanii ma uświadomić seniorom, jak łatwo mogą paść ofiarą oszustwa. W tym celu 14 listopada, w Dzień Seniora, Telewizja Puls udostępniła wygenerowany za pomocą narzędzi AI kontrolowany scam „Emerytura na maxa”. Wideo przedstawiało fałszywą ofertę, podobną do tych, na które można trafić w sieci. „W tym przypadku wabikiem był wizerunek aktora z serialu „Lombard. Życie pod zastaw” – Henryka Gołębiewskiego – oraz wizja łatwego i szybkiego zysku” – informują pomysłodawcy kampanii.
Justyna Ganczarek, dyrektor Marketingu i Sprzedaży Telewizji Puls, podkreśla, jak ważna w walce z cyberoszustami jest edukacja. „Poprzez naszą nową, AI-ową odsłonę akcji #ZnamTeNumery chcemy, żeby seniorzy i ich bliscy mieli świadomość, że metody oszustów zmieniają się wraz z rozwojem różnych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji. Nie oznacza to, że powinniśmy się jej bać i unikać. Musimy być jednak ostrożni i wyczuleni na nowe sposoby działania oszustów, znać słabość tych narzędzi” – wskazuje. Według niej wszelkie nierealne, zbyt pięknie brzmiące obietnice od razu powinny wzbudzać naszą czujność.
Nowa odsłona kampanii #ZnamTeNumery ma na celu uświadomienie seniorom zagrożeń związanych z oszustwami przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. W ramach akcji, 14 listopada, w Dzień Seniora, Telewizja Puls udostępniła wygenerowany za pomocą narzędzi AI kontrolowany scam „Emerytura na maxa”. Wideo przedstawiało fałszywą ofertę, podobną do tych, na które można trafić w sieci. Kampania przyciągnęła około 15 tys. osób na stronę internetową Emeryturanamaxa.pl, co pokazuje, jak realne jest zagrożenie ze strony internetowych oszustów. Seniorzy stanowią szczególnie podatną grupę na tego typu fałszerstwa. Organizatorzy kampanii wskazali, że oszuści wykorzystując sztuczną inteligencję są w stanie manipulować materiałami wideo, wykorzystując wizerunek wybranej osoby bez jej zgody. Kampania ma na celu uświadomienie społeczeństwa o zagrożeniach wynikających z cyberprzestępczości, a także o konieczności podnoszenia świadomości w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci.
„Aktualne pozostaje hasło naszej kampanii: Poznaj numery oszustów i nie daj się nabrać. Dodalibyśmy tylko: PoznAI (kolejne) numery oszustów i nie daj się nabrać” – mówi Justyna Ganczarek.
Ważne jest, aby zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia wynikające z niewłaściwego wykorzystania nowych technologii. Komenda Główna Policji współpracuje z organizatorami kampanii w celu podkreślenia tych kwestii.
„Polska Policja dostrzegła zagrożenia płynące ze świata cyfrowego, powołując do życia w 2022 roku wyspecjalizowaną, wyodrębnianą jednostkę organizacyjną w postaci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, której zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej cyberprzestrzeni” – informuje nadinspektor Roman Kuster, I zastępca Komendanta Głównego Policji.
„Zauważyć należy, że tak naprawdę ofiarami scamu są również osoby publiczne jak politycy, sportowcy czy aktorzy, których wizerunki budzące zaufanie czy sympatię są generowane i wykorzystywane bez ich wiedzy i zgody” – zauważa nadinspektor Kuster.
Sztuczna inteligencja staje się coraz powszechniejsza, co sprawia, że granice między rzeczywistością a światem cyfrowym zaczynają się zacierać.
Zdaniem eksperta, oprócz technologicznych środków, jakimi dysponuje Policja, istotne jest również podnoszenie świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci.
„Jest to ogromne pole do działania dla całej policji, ale i dla podmiotów, które chcą i potrafią aktywnie włączyć się w działania na rzecz bezpieczeństwa, wykorzystując przy tym, co warto podkreślić, nowoczesne kanały komunikacji, ale i formy, w celu dotarcia do możliwe największych grup społecznych, czego przykładem jest współpraca z Telewizją Puls” – mówi nadinspektor Kuster.
Mimo że kampania skierowana jest głównie do seniorów z okazji Światowego Dnia Seniora, to konsekwencje cyberzagrożeń dotyczą nie tylko nich, ale także całego społeczeństwa.
„Okazuje się, że powszechna edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz przestrzeganie podstawowych, prostych zasad może skutecznie nas ochronić przed zakusami cyberprzestępców, w myśl jakże trafnego hasła kampanii #ZnamTeNumery” – podkreśla I Zastępca Komendanta Głównego Policji.
Źródło: pap-mediaroom.pl