Nadmierna regulacja utrudnia rozwój i wdrażanie nowych technologii, opóźniając cyfrową ewolucję produkcji w europejskim przemyśle – uważają przedstawiciele biznesu i nauki uczestniczący w debacie w ramach Open Eyes Economy Summit (OEES). Według nich m.in. z tego powodu europejska gospodarka przegrywa konkurencję z Azją oraz Stanami Zjednoczonymi.
Prof. Wojciech Paprocki z SGH w Warszawie podkreślił konieczność dostosowania przemysłu w Polsce i Europie do cyfryzacji produkcji, która jest nieunikniona w 4. rewolucji przemysłowej. Zaznaczył również, że gospodarka europejska zdecydowanie przegrywa globalny wyścig konkurencyjny w tej dziedzinie.
Marek Garniewski, prezes zarządu ORLEN VC, zauważył, że w 2023 roku nastąpił kryzys w finansowaniu nowych technologii, a programy europejskich funduszy na wsparcie startupów dobiegły końca.
„W 2024 roku sytuacja przedstawia się już nieco lepiej, jednak wciąż wymaga doprecyzowania pewnych rozwiązań wciąż” – ocenił.
„W Polsce kapitału ludzkiego nie brakuje, ale najlepsi uciekają choćby do USA, bo tam jest im łatwiej wystartować z nowymi pomysłami, które oczywiście są obarczone dużym ryzykiem” – zaznaczył Garniewski.
Ekspert zauważył, że nadmierna regulacja młodego biznesu sprawia, że Europa traci konkurencyjność w rozwijaniu nowych technologii.
Jego zdaniem, chociaż otwartość biznesu na testowanie nowych technologii nadal istnieje, przeregulowanie europejskiego prawa znacząco ją ogranicza. W rezultacie, Europa stała się gospodarką infuzyjną, niezdolną do wprowadzania nowych technologii.
„Nie mówię, żeby zrezygnować z regulacji, ale nich one będą racjonalne i proporcjonalne” – podkreślił Garniewski.
„Owszem Unia Europejska produkuje ich bardzo dużo, ale są one też wartością i w przypadku choćby zastosowania sztucznej inteligencji stały się koniecznością. My jako biznes, musimy się w tym odnaleźć” – ocenił.
„Potrzeba jasnej strategii do dalszego działania. W Polsce jest 300 tys. informatyków i programistów, w naszym regionie 1 mln, a w Dolinie Krzemowej tylko 600 tys.” – podał Zieliński.
„Nie gloryfikuję Stanów Zjednoczonych, ale też nie potępiam regulacji w UE. Powinniśmy czerpać z różnorodności, jaką mamy w Europie, jest ona wartością i potencjałem dla tworzenia przewagi konkurencyjnej” – podsumował szef Siemens Polska.
„Transformacja technologiczna do tej pory była finansowana ze środków własnych firm i brakowało funduszy krajowych, bo NCBR finansował ledwie 8-9 proc. innowacyjnych działań rodzimego biznesu” – wskazał.
Szybkie opracowanie szczepionki na covid dzięki odpuszczeniu części regulacji wyznaczyło pewną ścieżkę – zauważył. Dla Macieja Zielińskiego, prezesa zarządu Siemens Polska, regulacje są problemem, ale nie jedynym.
Jego zdaniem przemysł 4.0 jest na wyciągnięcie ręki, ale trzeba wprowadzać to rozwiązanie całościowo. Nasz region może być Doliną Krzemową Europy, ale to wymaga odwagi, współpracy i skoordynowania polityki gospodarczej.
Jacek Męcina z Konfederacji Lewiatan zauważył, że rozwój cyfrowy się nie uda, jeśli nie będzie współpracy instytucji publicznych z biznesem. Europa musi wspierać firmy we wdrażaniu nowych technologii, zapewniając przyjazną legislację bez paraliżującego przeregulowania oraz dofinansowując trudne projekty, aby być konkurencyjną.
Marcin Sobczak, wiceprezes zarządu ING Lease Polska, omawiał potencjalne działania wspierające ze strony sektora publicznego, szczególnie w kontekście nearshoringu, czyli przenoszenia produkcji bliżej docelowego rynku zbytu.
Podkreślono, że Europa nadal nie wykorzystała skutków zerwania łańcuchów dostaw spowodowanych pandemią, co negatywnie wpłynęło na gospodarkę, ponieważ nie ma masowego powrotu firm z Azji.
„Ale nie jest za późno, to wciąż może się zadziać, trzeba tylko stworzyć do tego warunki, skupiając się zwłaszcza na tych obszarach, w których jesteśmy dobrzy” – powiedział Sobczak.
Adam Sanocki z Polskich Portów Lotniczych podkreślił potrzebę nadrobienia zaległości technologicznych i korporacyjnych w Polsce. Zaznaczył, że istnieje duży potencjał rozwoju, co potwierdza rozwój branży lotniczej.
„W tym roku warszawskie lotnisko Chopina kończy 90 lat, gdy rozpoczynało działalność, obsługiwało rocznie 17 tys. pasażerów, w tym roku będzie to ponad 21 mln” – zaznaczył.
„Ale infrastruktura i hardware to obszary wymagające inwestycji” – podkreślił.
Mark Garniewski suggests that the upcoming Polish presidency in the EU presents a huge opportunity to shape things in Europe to our advantage.
He also mentioned that ORLEN VC, the corporate venture capital fund he leads – the largest in Poland – is constantly seeking innovations that are suitable for commercialization and will accelerate the company’s transformation.
„Inwestujemy kapitałowo, obejmując mniejszościowe udziały w nowych spółkach technologicznych, które opracowują technologie wspierające transformację energetyczną lub realizują inne ciekawe projekty, wpisujące się w długoterminową strategię ORLEN2030” – powiedział Garniewski.
„Najwięcej startupów do analizy pozyskujemy z naszej skrzynki podawczej, do której zachęcam. Tam zgłaszana jest dosyć duża ilość pomysłów, z których jednak niewiele trafia do dalszego etapu” – powiedział.
„Wspólnie analizujemy wyzwania, z którymi się mierzą, a potem w oparciu o te wyzwania przeglądamy rynek w poszukiwaniu najlepszych pomysłów na ich rozwiązanie” – przekazał.
Przykładem takiej współpracy jest projekt recyklingu i gospodarki obiegu zamkniętego, który jest na ostatnim etapie i wkrótce zostanie ogłoszony.
Szef Orlen VC podał, gdzie fundusz szuka interesujących projektów.
Według niego, najbardziej owocne są wewnętrzne spotkania z przedstawicielami należących do ORLE jednostek biznesowych.
Garniewski uznał spotkania branżowe i konferencje technologiczne, takie jak Open Eyes Economy Summit, za ważne źródło ciekawych pomysłów, inspiracji biznesowych oraz kontaktu ze startupami.
W dniach 19-20 listopada br. odbyło się OEES 2024 w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie. To znaczące wydarzenie społeczno-gospodarcze stanowiło kulminację intensywnej pracy intelektualnej i organizacyjnej ruchu Open Eyes Economy przez cały rok.
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl