Wiadomości Polska Biznes i finanse GDDKiA: andhellip;9, 10! Mamy kolejne umowy w ramach FEnIKS. Obie dotyczą drogi ekspresowej S7
Biznes i finanse

GDDKiA: andhellip;9, 10! Mamy kolejne umowy w ramach FEnIKS. Obie dotyczą drogi ekspresowej S7

Budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S7, Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała unijne wsparcie o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. GDDKiA podpisała 9. i 10. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie trzecia i czwarta umowa wyłącznie ze środków FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, GDDKiA pozyskała w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł.

GDDKiA

S7 Płońsk – Czosnów

Koszty i cel inwestycji

Całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Z tej kwoty blisko 1,5 mld zł to wydatki kwalifikowalne, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł.

Planujemy zbudować nową drogę ekspresową S7 o długości około 35 km, łączącą Płońsk i Czosnów, co jest częścią sieci bazowej TEN-T. Ta inwestycja będzie zlokalizowana w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego.

Nasze plany budowlane

Nasz projekt inwestycyjny jest realizowany w ramach systemu Projektuj i buduj. Odcinek drogi został podzielony na trzy różne kontrakty, na których obecnie prowadzone są prace budowlane. W trakcie tych prac zapewniamy przejezdność dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z wyjątkiem rejonu przebudowywanego mostu na Wiśle i okolic Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Taka konfiguracja pozwoli utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym odcinku drogi.

Postęp prac na poszczególnych odcinkach drogi S7 prezentuje się następująco:

  • S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc.,
  • S7 Załuski – Modlin: 67 proc.,
  • S7 Modlin – Czosnów: 80 proc.

W ramach projektu zostanie wybudowanych sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. Ponadto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje również budowę trzech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwodu Utrzymania Drogi oraz różnych obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje również konieczne prace związane z budową dróg do obsługi terenów przyległych.

Planowane jest również dostosowanie istniejącej infrastruktury komunikacyjnej do nowej drogi ekspresowej poprzez prace na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z trasą inwestycji.

Projekt obejmuje także budowę systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenie drogowe oraz urządzenia organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia. Dodatkowo planowane jest oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni.

NOWA WERSJA

Projekt S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

Celem inwestycji jest zbudowanie odcinka drogi ekspresowej S7, którego koszt realizacji wynosi blisko 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1,2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł.

Nowe drogi ekspresowe

W 2025 r. planujemy otworzyć nową dwujezdniową drogę ekspresową o długości ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicę Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6, tworząc zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe kierowcy będą mieli możliwość zjechania w kierunku autostrady A1, co zapewni skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Aktualnie prace związane z realizacją trasy podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. W obecnej chwili na obu zadaniach prowadzone są roboty we wszystkich branżach, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. wprowadzono zmienioną organizację ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo planowane jest sfrezowanie i wymiana nawierzchni pod wiaduktem w ciągu S6.

Postęp prac wynosi odpowiednio: 90% na odcinku Chwaszczyno – Żukowo oraz 65% na odcinku Żukowo – Gdańsk Południe.

W ramach projektu zostaną zrealizowane cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dodane będą fragmenty łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Ponadto planowane są dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Widlino w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz różne obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty i przepusty. Ponadto zostaną wybudowane drogi, które będą obsługiwać tereny przyległe.

Planowane jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do trasy przyszłej drogi ekspresowej, co wymagać będzie prac przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z planowaną inwestycją.

Do wykonania zostanie system kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenie drogowe, urządzenia organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia), oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni.

Nowa droga ekspresowa S7 łączy północną i południową Polskę, ułatwiając podróże między Trójmiastem, Warszawą i Krakowem, a także do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała około 750 km długości, stając się jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w kraju. Jest także częścią europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami, od Rużomberka przez Zwoleń do Budapesztu.

Droga ekspresowa S7 ma istotne znaczenie dla komunikacji w Europie Środkowej, a jej budowa ułatwi podróże i transport towarów między państwami. Stanowi ważny krok w rozwoju infrastruktury drogowej i integracji regionu.

Nowe projekty infrastrukturalne w Polsce

GDDKiA podpisała umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE na lata 2021-2027 na budowę autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Te umowy fazowane obejmują dofinansowanie zarówno z FEnIKS, jak i z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

W sumie GDDKiA podpisała umowy na sześć inwestycji:

  • S1 Oświęcim – Bielsko-Biała, 
  • S7 Widoma – Kraków Nowa Huta, 
  • A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, 
  • S61 Łomża Zachód – Kolno, 
  • obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.

W dodatku, we wrześniu br. GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn, a kilka dni temu dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ).


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version