Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo Dobre Rozmowy x Worlds Together
Polityka i społeczeństwo

Dobre Rozmowy x Worlds Together

Badaliśmy, czy można rozmawiać o patriotyzmie bez wywoływania awantury. Okazuje się, że tak.

Co mają ze sobą wspólnego producent piwa i organizacja pożytku publicznego? Oba dążą do zbliżenia osób w podzielonym społeczeństwie i tworzenia przestrzeni do wartościowych rozmów, nawet na najtrudniejsze tematy. Polaryzacja społeczna jest jednym z głównych zagrożeń według World Economic Forum, a Polska jest drugim najbardziej podzielonym krajem w UE. W odpowiedzi na te wyzwania Grupa Żywiec i Fundacja Nowej Wspólnoty zorganizowały wydarzenie „Dobre Rozmowy x Worlds Together”.

„Polaryzacja dotyka ludzi ze wszystkich grup, niezależnie od ich poglądów czy pozycji społecznej. Nie wynika ona tylko z różnic politycznych, ale również z braku wspólnego gruntu do dialogu. Media i język polityków odgrywają istotną rolę w pogłębianiu podziałów społecznych, przez co zanika przestrzeń do rozmów w atmosferze szacunku i wzajemnej otwartości, a porozumienie staje się trudne” – mówi Wawrzyniec Smoczyński, prezes zarządu Fundacji Nowej Wspólnoty.

Grupa Żywiec, część Grupy HEINEKEN, po raz drugi realizuje projekt pozytywnego wpływu społecznego w ramach inicjatywy Worlds Together. Ich celem jest tworzenie platformy porozumienia między ludźmi, których coś dzieli, np. poglądy, wygląd czy doświadczenia życiowe. W tym roku firma nawiązała szerszą współpracę z Fundacją Nowej Wspólnoty, która działa na rzecz zmniejszania podziałów społecznych i odbudowy wspólnoty obywatelskiej w Polsce. W ramach partnerstwa odbyło się 6 treningów Dobrej Rozmowy dla pracowników Grupy Żywiec, 5 otwartych treningów online dla obywateli z całej Polski oraz jedno wydarzenie specjalne w Warszawie, w którym uczestniczyły osoby o zróżnicowanych światopoglądach, wieku, płci, doświadczeniu życiowym oraz zaproszeni influencerzy.

Nowe możliwości

Grupa Żywiec, będąca częścią Grupy HEINEKEN, kontynuuje swoją inicjatywę Worlds Together, która ma na celu budowanie porozumienia między ludźmi o różnych poglądach, wyglądzie czy doświadczeniach życiowych. W tym roku firma nawiązała współpracę z Fundacją Nowej Wspólnoty, która działa na rzecz zmniejszania podziałów społecznych i odbudowy wspólnoty obywatelskiej w Polsce. Partnerstwo przyniosło 6 treningów Dobrej Rozmowy dla pracowników Grupy Żywiec, 5 otwartych treningów online dla obywateli z całej Polski oraz jedno wydarzenie specjalne w Warszawie, w którym uczestniczyły osoby o zróżnicowanych poglądach, wieku, płci, doświadczeniu życiowym oraz zaproszeni influencerzy.

Uczyć się rozmawiać

Podczas trzygodzinnej sesji, pod okiem trenera, blisko 40 osób o różnych poglądach ćwiczyło sztukę prowadzenia rozmów. Rozpoczęli od refleksji nad własnymi przekonaniami na różne tematy, odpowiadając na pytania i ustawiając się na linii symbolizującej spektrum poglądów. Następnie praktykowali krótkie rozmowy w parach na tematy takie jak imigracja, szczepienia, równość czy wegetarianizm.

W centrum wydarzenia znalazł się dialog wspólnotowy, w którym wzięło udział 10 ochotników, prowadzony przez doświadczonego facylitatora. Dyskutowano na temat „Jestem Polką, Polakiem: czy to ma dziś znaczenie?”, a pozostałe 30 osób mogło obserwować rozmowę i dzielić się swoimi przemyśleniami na dedykowanej platformie online. Mimo emocji, rozmowa przebiegała w atmosferze otwartości i ciekawości na poglądy drugiej strony. Uczestnicy eksperymentu udowodnili, że można rozmawiać nawet o trudnych tematach, stosując kluczowe wskazówki przekazane przez specjalistów od dialogu z Fundacji Nowej Wspólnoty.

„Osoby, które wzięły udział w Dobrych Rozmowach, były jak Polska w pigułce. Reprezentowały różne poglądy i doświadczenia. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń, w której poczują się bezpiecznie, w której swobodnie wyrażą swoje zdanie i gdzie będą mogły wyjść poza własny schemat myślenia, otworzyć się na to, co nieznane. Misją naszej firmy jest warzenie radości z bycia razem, a to wydarzenie było jej urzeczywistnieniem” – dodaje Oliwia Tran, kierowniczka ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Żywiec.

Grupa Żywiec we współpracy z Fundacją Nowej Wspólnoty opracowała grę karcianą o nazwie „Awantura”, która ma na celu zwrócenie uwagi na problem polaryzacji społecznej w Polsce. Gra ta ma ułatwić trudne rozmowy na kontrowersyjne tematy między bliskimi, znajomymi i sąsiadami.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version