Polityka i społeczeństwo

Edukacja przyszłości: uczestnicy tegorocznego szczytu Fundacji Nagrody Yidana analizują możliwe sposoby wzmocnienia odporności osób uczących się, nauczycieli i systemów edukacyjnych

W dniu 9 grudnia 2024 r. w Hongkongu odbył się tegoroczny szczyt Fundacji Nagrody Yidana, międzynarodowej organizacji filantropijnej, której celem jest kreowanie lepszego świata poprzez edukację. Szczyt, którego tematem przewodnim było „Edukacja przyszłości: kluczowa rola odporności”, stanowił ważną platformę do wymiany pomysłów na innowacyjne sposoby budowania odporności w szybko zmieniającym się świecie, gromadząc badaczy, decydentów, filantropów i liderów edukacji z całego świata.

„W dzisiejszym świecie, gdzie cywilizacja i technologia idą w parze, gdzie współistnieją konflikty i współpraca, odporność wyrasta z nadziei. Nadzieja napędza nas do dążenia do lepszego życia, realizowania naszego potencjału oraz do tego, by nigdy się nie poddawać” – powiedział.

„Odporność jest niezbędna dla przyszłości edukacji. Odporni ludzie tworzą odporne gospodarki i dobrze prosperujące społeczeństwa”.

Dr Charles CHEN Yidan, fundator Nagrody Yidan, w swoim przemówieniu powitalnym wyjaśnił, co dla niego oznacza odporność.

Podkreślił również, że jest to kluczowy element w dzisiejszych czasach.

Alicia Herbert, dyrektor ds. edukacji, płci i równości oraz specjalny wysłannik ds. równości płci w brytyjskim Biurze Spraw Zagranicznych, Wspólnoty Narodów i Rozwoju, wygłosiła przemówienie inauguracyjne na temat konieczności systematycznego wspierania odporności w edukacji, aby przygotować się na niepewną przyszłość.

„Istnieje coraz więcej wysokiej jakości badań i dowodów na to, co pozwala poprawić wyniki w nauce wśród uczniów ze środowisk o niskich dochodach. Priorytetem jest więc teraz zapewnienie, że interwencje te będą opierać się na systemach rządowych i przyniosą trwałe efekty na dużą skalę – powiedziała. – Bardziej efektywne inwestycje mają kluczowe znaczenie, ale pieniądze to nie wszystko. Kluczem do budowania odporności jest współpraca osób indywidualnych, nauczycieli i całego systemu, aby zapewnić trwałą zmianę transformacyjną”.

Rektor Uniwersytetu Technologicznego w Wuhan, profesor Zongkai Yang, przekazał uczestnikom sesji dyskusyjnej nowatorski model uczenia oparty na sztucznej inteligencji. Jego zdaniem, sztuczna inteligencja może być wsparciem dla nauczycieli w procesie nauczania, analizie danych oraz rozwiązywaniu problemów, podczas gdy uczniowie mają szansę wykorzystać jej możliwości do rozwijania umiejętności przydatnych w przyszłości.

Profesor Yang, rektor Uniwersytetu Technologicznego w Wuhan, przedstawił uczestnikom sesji dyskusyjnej innowacyjny model uczenia się wykorzystujący sztuczną inteligencję. Jego zdaniem, sztuczna inteligencja może stanowić wsparcie dla nauczycieli w procesie nauczania, analizie danych oraz rozwiązywaniu problemów, a uczniowie mogą wykorzystać jej możliwości do rozwijania umiejętności przydatnych w przyszłości.

W trzech panelach omówiono rolę odporności w edukacji z perspektywy osób uczących się, nauczycieli i całego systemu. Kluczowe wnioski są następujące:

1. Odporność polega na umożliwieniu uczniom efektywnego funkcjonowania w systemach, które współtworzą.

Zachęcanie do dialogu z osobami uczącymi się, wykorzystywanie nowych platform edukacyjnych i tworzenie środowiska uczenia się poza klasą szkolną są kluczowe dla skutecznego zaangażowania osób uczących się i ich odpowiedniego nastawienia. Podczas specjalnego panelu studenci, którzy odbywali studia wyższe w okresie pandemii koronawirusa, zastanawiali się, co umożliwi osobom uczącym się efektywne funkcjonowanie w środowisku przyszłości.

Według Adriana Piccoli, byłego ministra edukacji w Nowej Południowej Walii (Australia), kluczem do wzrostu odporności nauczycieli jest budowanie ich zaufania, autonomii i kompetencji. Tworzenie środowiska, które wspiera ich emocjonalny i społeczny rozwój oraz daje im przestrzeń do wyobraźni i większej roli w edukacji, jest kluczowe dla budowy systemu wspierającego ich odporność.

Odporność w systemach edukacyjnych polega na uwzględnieniu różnorodnych perspektyw w procesie wzmocnienia edukacji dla wszystkich uczących się.

W kontekście tworzenia odpornych systemów edukacyjnych istotne jest połączenie badań, polityki i praktyki. Dr Becky Telford z Biura Wysokiego Komisarza ONZ do spraw uchodźców podkreśliła konieczność zaangażowania grup marginalizowanych, takich jak uchodźcy, w opracowywanie skutecznych rozwiązań. Podczas dyskusji zwrócono uwagę na znaczenie zarządzania, współpracy międzynarodowej oraz integrowania edukacji ze zdrowiem publicznym i wysiłkami na rzecz ochrony środowiska w obliczu wyzwań.

W trakcie szczytu odbyły się również dyskusje z tegorocznymi laureatami Nagrody Yidana, wśród których znaleźli się: profesor Wolfgang Lutz oraz profesor Mark Jordans, Marwa Zahr i Luke Stannard ze stowarzyszenia War Child Alliance. Wolfgang oparł się na swoich badaniach demograficznych, aby podkreślić korzyści płynące z edukacji w zakresie wzmacniania odporności na zmiany klimatu. Przedstawiciele War Child Alliance przekazali, że program „Can’t Wait to Learn” nie tylko zwiększa dostęp do wysokiej jakości edukacji dla uczniów, których życie zakłócają konflikty i zmiany klimatyczne, ale także poprawia ich samopoczucie i odporność, stwarzając poczucie normalności i dając nadzieję na lepszą przyszłość. Podkreślono, że aby programy technologii edukacyjnych odniosły sukces, kluczowe jest budowanie potencjału nauczycieli i kontekstualizacja treści nauczania we współpracy z dziećmi, partnerami i ministerstwami edukacji.

„Edukacja jest kluczem do wspierania odporności – zarówno na poziomie indywidualnym, jak i społecznym. Jednocześnie musimy również zapewnić, że sama edukacja będzie odporna. I to jest rola każdego z nas”. Lake wyjaśniła, co to oznacza. „Jest to wzięcie zbiorowej odpowiedzialności za edukację – uznanie, że edukacja jest dobrem wspólnym, a jeśli ma być odporna, musi być odpowiednio finansowana ze środków publicznych”.

Lucy Lake, dyrektor ds. globalnego zaangażowania Fundacji Nagrody Yidana, zakończyła szczyt podkreślając znaczenie związku między edukacją a odpornością, mówiąc:

8 grudnia odbyła się ceremonia wręczenia Nagród Yidana za rok 2024, podczas której uhonorowano laureatów za ich wkład w sprawiedliwą i wysokiej jakości edukację w różnych kontekstach. Laureaci dołączyli do globalnej społeczności kreatorów zmian w edukacji, uznanych przez Fundację Nagrody Yidana.

Zapraszamy do składania nominacji do Nagrody Yidana za rok 2025, która wyróżnia twórców zmian w edukacji.

Nominacje do Nagrody Yidana za rok 2025 będą przyjmowane do 31 marca 2025 r. Więcej informacji na stronie: https://yidanprize.org/the-prize-and-nominations/nominations.

Nota dla redakcji

Zdjęcia z tegorocznego szczytu Fundacji Nagrody Yidana są dostępne do pobrania tutaj.

Fundacja Nagrody Yidana

Fundacja Nagrody Yidana to międzynarodowa organizacja filantropijna, której misją jest kreowanie lepszego świata poprzez edukację. Dzięki nagrodom i sieci innowatorów fundacja wspiera idee i praktyki w dziedzinie edukacji – w szczególności te, które mają potencjał do pozytywnej zmiany życia i społeczeństwa.

Nagroda Yidana jest najwyższym międzynarodowym wyróżnieniem w dziedzinie edukacji, przyznawanym osobom indywidualnym lub zespołom, którzy wniosli znaczący wkład w teorię i praktykę edukacji. Składa się z dwóch nagród: Nagrody Yidana za badania nad edukacją i Nagrody Yidana za rozwój edukacji. Laureaci każdej nagrody otrzymują fundusz projektowy w wysokości 15 mln HK$ na okres trzech lat, złoty medal i nagrodę pieniężną w wysokości 15 mln HK$. Fundusz projektowy i nagroda pieniężna są dzielone równo pomiędzy członkami zespołów, a nagrody zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wywierały pozytywny wpływ na rozwój edukacji.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę internetową: yidanprize.org lub skontaktuj się pod adresem: media@yidanprize.org.

Dołącz do społeczności @yidanprize na platformach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter i LinkedIn.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM