Konkursy są doskonałym narzędziem do zwiększania sprzedaży i zaangażowania konsumentów. Dodatkowo, proces aktywacji jest łatwy i nie wymaga dużych formalności.
Organizacja konkursu opiera się na prostym mechanizmie, co sprawia, że jest łatwa do przeprowadzenia. Po zakupie promocyjnego produktu, konsument może wziąć udział w konkursie poprzez wykonanie określonego zadania, a następnie jury wybiera i nagradza najlepsze zgłoszenia.
Organizacja konkursu nie wymaga uzyskania pozwolenia ani wniesienia urzędowych opłat. Jednak należy pamiętać, że od wszystkich nagród w konkursie należy zapłacić podatek, a nie tylko od nagród o określonej wartości, jak ma to miejsce w loterii czy sprzedaży promocyjnej. Organizator musi jedynie określić zasady, napisać regulamin i stworzyć prostą stronę internetową z formularzem rejestracyjnym. Oczywiście zgłoszenia można również przyjmować za pomocą smsów lub maili, ale w dzisiejszych czasach rejestracja przez stronę internetową jest najpopularniejsza.
Wymyślenie ciekawego zadania konkursowego to pole do popisu dla organizatorów. Zadanie powinno być łatwe, ale też związane z marką i dostosowane do grupy docelowej. „Przed wymyśleniem zadania konkursowego, należy dokładnie określić, do kogo chcemy trafić” – przypomina Małgorzata Sędzińska-Polit, ekspert z agencji Smolar. Inne zadanie pojawi się w akcji niszowej marki dla fotografów, a inne u producenta garnków.
Warto pamiętać, że wzięcie udziału w konkursie wymaga od uczestnika dodatkowego zaangażowania, oprócz samego zakupu.
Stymulowanie kreatywności
Co więcej, różni się także forma udzielania odpowiedzi w konkursie. Oprócz klasycznej odpowiedzi pisemnej, konkursy wymagają często wysłania zdjęcia, grafiki, filmiku, a nawet nagrania głosowego. Daje to organizatorom możliwość dostosowania konkursu do charakteru marki w jeszcze większym stopniu.
Skupienie uwagi
Aby konkurs osiągnął swój główny cel, czyli zwiększył sprzedaż, konieczne jest skupienie uwagi konsumentów, często poprzez oferowanie nagród. W zależności od dostępnego budżetu, organizatorzy zazwyczaj wybierają jedną z dwóch ścieżek:
Możemy zaoferować atrakcyjne nagrody, takie jak duże sumy pieniędzy, luksusowe urządzenia, samochody czy nawet mieszkania, które pobudzą wyobraźnię uczestników.
Dobrym pomysłem jest również przygotowanie wielu mniejszych nagród, aby dać szansę na wygraną większej liczbie osób i zachęcić ich do udziału w konkursie.
Ważne jest, aby część nagród była związana z marką, na przykład można podarować laureatom produkty lub zniżki na nie, a także zaangażować ambasadorów marki w konkurs.
Możliwe zagrożenia
Chociaż konkurs jest stosunkowo łatwy do zorganizowania, istnieje kilka pułapek, na które trzeba uważać.
„Musimy odpowiednio określić nagrody. Regulamin każdej akcji stanowi tzw. przyrzeczenie publiczne i trzeba się go trzymać” – przypomina ekspertka z agencji promocyjno-reklamowej Smolar. Obecnie konsumenci są świadomi, oczekują rzetelności i transparentności. W regulaminie warto zastrzec też, czy organizator będzie chciał w jakiś sposób wykorzystać prace konkursowe – na przykład w swoich social mediach. – Zazwyczaj odradzamy klientom publikację wszystkich wygranych odpowiedzi. Niestety potrafi to generować negatywne emocje wśród osób, które twierdzą, że jury nie miało racji” – dodaje.
Podczas konkursów na najlepsze zdjęcia lub grafiki, ważne jest również zachowanie praw autorskich. Zgłaszane prace powinny przedstawiać tylko swojego twórcę, który nie ma prawa wykorzystywać wizerunku innych osób.
Organizatorzy stoją przed nowym wyzwaniem – oceną prac stworzonych przez sztuczną inteligencję. Jury ma za zadanie wyróżnić i nagrodzić te odpowiedzi, które wykazują zaangażowanie i kreatywność charakterystyczne dla ludzkiego twórczości.
Marketerzy coraz częściej korzystają z pomocy agencji takich jak Smolar, które posiadają doświadczenie w organizacji akcji promocyjnych i potrafią skutecznie chronić interesy wszystkich zaangażowanych stron.
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl