Polityka i społeczeństwo

Fundusze Europejskie na doskonałość dydaktyczną uczelni. NCBR przyjmuje wnioski

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy blisko 100 mln złotych z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na podnoszenie kompetencji i kwalifikacji kadry uczelnianej prowadzącej zajęcia ze studentami. Obecnie trwa nabór wniosków o dofinansowanie w konkursie „Doskonałość dydaktyczna”, który potrwa do 30 maja 2025 r.

NCBR zaplanowało spotkanie informacyjne na temat naboru „Doskonałość dydaktyczna” na 4 marca 2025 r. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

W kontekście dydaktyki na uczelniach, „doskonałość” oznacza rozwijanie kompetencji i kwalifikacji kadry wraz z usprawnianiem struktur, procesów i narzędzi, aby zapewnić nowoczesne i ukierunkowane na wyzwania gospodarcze kształcenie. W obliczu rosnących oczekiwań studentów i coraz większych wymagań biznesu, doskonałość staje się koniecznością, zwłaszcza gdy mają oni do wyboru setki uczelni w kraju i za granicą.

Konkurs NCBR „Doskonałość dydaktyczna” ma na celu wspieranie szkół wyższych w wzmocnieniu ich potencjału dydaktycznego poprzez tworzenie i rozwijanie struktur odpowiedzialnych za poprawę jakości procesu dydaktycznego, włączając w to rozwijanie kompetencji i kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia, doktorantów i doktorantek.

„Jako wykładowca akademicki często powtarzałem moim studentom, że kto się nie rozwija, ten się cofa. Ale czy ta sama zasada nie dotyczy także wykładowców? Dlatego po raz kolejny angażujemy niemałe środki z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego we wzmacnianie kapitału dydaktycznego szkół wyższych, chcąc zapewnić jego trwały wzrost. Przekonaliśmy się, że warto o to zabiegać. W wyniku rozstrzygniętego w ubiegłym roku konkursu >>Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę<< już 24 uczelnie realizują projekty projakościowo oddziałujące na proces kształcenia. Z satysfakcją obserwujemy, że nauczyciele akademiccy, doktorantki i doktoranci z zapałem korzystają z możliwości szlifowania swoich umiejętności, zwłaszcza w obszarze zielonej i cyfrowej zmiany. To bardzo ważne w obliczu wyzwań przyszłości, bo na tę wiedzę, umiejętnie przekazywaną, czekają studentki i studenci, ale też nasza gospodarka” – mówi prof. dr hab. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Blisko 100 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) zostanie przeznaczone przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na podnoszenie kompetencji i kwalifikacji kadry akademickiej prowadzącej zajęcia ze studentami. Nabór wniosków o dofinansowanie w konkursie „Doskonałość dydaktyczna” trwać będzie do 30 maja 2025 r. Już 4 marca 2025 r. NCBR organizuje spotkanie informacyjne na ten temat.

Konkurs „Doskonałość dydaktyczna” ma na celu wsparcie szkół wyższych w rozwijaniu ich potencjału dydaktycznego poprzez tworzenie i rozwijanie komórek odpowiedzialnych za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego na uczelniach, a także podnoszenie kompetencji lub kwalifikacji kadry prowadzącej dydaktykę, doktorantów i doktorantek. Szczegóły naboru, wraz z pełną dokumentacją konkursową, znajdują się na stronie NCBR: https://www.gov.pl/web/ncbr/doskonalosc-dydaktyczna.

„W naborze >>Doskonałość dydaktyczna<< idziemy o krok dalej. Szkoły wyższe mogą ubiegać się w nim o granty na działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u danego wnioskodawcy, takie jak np. umiejętności posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystywania w procesie kształcenia. W to na pewno warto inwestować. Chcemy jednak również, żeby uczelnie zadbały o stworzenie lub rozwój w swoich strukturach specjalnych komórek, które będą odpowiedzialne za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego. Dzięki temu ktoś będzie stale myślał nad tym, jak ten proces usprawnić” – wskazuje dyrektor Jerzy Małachowski.

Podstawowe inicjatywy

Osoby, które zostaną objęte programem „Doskonałość dydaktyczna” to uczelnie, doktoranci, pracownicy uczelni (nauczyciele akademiccy), którzy będą bezpośrednimi beneficjentami zaplanowanych działań.

Uczelnie, zarówno publiczne, jak i niepubliczne, mogą składać wnioski o dofinansowanie do 30 maja 2025 r. Projekty, które zakładają działania takie jak:

Projekt zakłada utworzenie lub rozwój struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego na uczelniach. Maksymalna wartość projektu wynosi 2 mln zł, a poziom dofinansowania nie przekracza 97 proc. Uczelnie muszą zapewnić wkład własny w wysokości co najmniej 3 proc. wydatków kwalifikowalnych przewidzianych w projekcie.

Od nauczania w językach obcych po komercjalizację wyników badań

Jak podkreśla NCBR, działania skierowane do uczestników projektu muszą prowadzić do uzyskania wszystkich wymienionych kompetencji lub kwalifikacji:

cyfrowych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystywania w procesie kształcenia, dydaktycznych, w tym wykorzystania nowoczesnych metod dydaktycznych i metodyki kształcenia, prowadzenia dydaktyki w języku obcym, pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, na rzecz zielonej transformacji, w zakresie projektowania uniwersalnego, w tym w szczególności projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych.

Projekt może dodatkowo przewidywać działania dotyczące podnoszenia kompetencji lub kwalifikacji kadry prowadzącej dydaktykę na uczelni danego wnioskodawcy w zakresie przedsiębiorczości i komercjalizacji efektów badań naukowych, z zakresu zarządzania informacją oraz innych kompetencji merytorycznych i komunikacyjnych.

Realizacja działań zaplanowanych w projekcie może trwać nawet do trzech lat, a uczelnie będą mogły pracować samodzielnie lub we współpracy z innymi uczelniami. Konieczne jest zastanowienie się nad tym już na etapie przygotowywania wniosku. W przypadku partnerstwa wnioskodawca musi wykazać, że współpraca między podmiotami przyniesie dodatkową wartość, która nie byłaby możliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym.

Projekty zostaną ocenione na kilku etapach, z uwzględnieniem kryteriów określonych w dokumentacji konkursowej. Planowany termin ogłoszenia wyników konkursu NCBR to wrzesień.

Trwałe efekty poprzez nowoczesne metody dydaktyczne

Aby osiągnąć doskonałość dydaktyczną, niezbędne jest wykorzystanie nowoczesnych metod i metodyki kształcenia. Eksperci podkreślają, że poprawa jakości kształcenia, zwiększenie cyfryzacji oraz konkurencyjności polskich uczelni na arenie międzynarodowej wymaga nauki i wsparcia. NCBR przewiduje, że nawet 6 tys. przedstawicieli kadry akademickiej podniesie swoje kompetencje dzięki Europejskiemu Funduszowi Społecznemu Plus. Przyszli beneficjenci konkursu „Doskonałość dydaktyczna” będą zobowiązani do utrzymania trwałego funkcjonowania komórki odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego przez co najmniej dwa lata po zakończeniu projektu.

NCBR zaprasza przedstawicieli uczelni na spotkanie informacyjne dotyczące konkursu „Doskonałość dydaktyczna”, które odbędzie się 4 marca 2025 r. w formule hybrydowej. Zgłoszenia na spotkanie przyjmowane są do 26 lutego. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Program „Doskonałość dydaktyczna” to inicjatywa NCBR realizowana w ramach Działania „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” oraz Priorytetu „Umiejętności” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl