Biznes i finanse

Przyszłość polskiej kolei: perspektywa 22 tys. maszynistów w 2031 roku

Krzysztof Świerczek podczas Forum Wizja Rozwoju zauważył, że sektor kolejowy w Polsce wymaga pokoleniowej wymiany kadr, ponieważ aż 43 tys. spośród 90 tys. pracowników to osoby po pięćdziesiątym roku życia. W związku z tym PKP Intercity starannie przygotowuje się do tej zmiany. Zgodnie z prognozami do 2031 r. w naszym kraju będzie potrzeba 22 tys. maszynistów.

„W świetle tego podpisaliśmy porozumienia z sześcioma wyższymi uczelniami, z którymi realizujemy kreację kształcenia w kierunkach kolejowych” – powiedział.

„Oprócz tego współpracujemy z 40 szkołami branżowymi pierwszego stopnia oraz technikami, które kształcą młodzież w kierunkach kolejowych. Przygotowują średnią kadrę techniczną, która jest nam niezbędna do obsługi składów w stacjach postojowych” – wskazał.

„Aktywnie działamy, aby pozyskiwać specjalistów niezbędnych dla funkcjonowania spółki” – podkreślił.

„W 2031 roku będzie nam potrzeba w Polsce 22 tysiące maszynistów. W perspektywie tych ośmiu lat polscy przewoźnicy powinni zatrudnić 17 600 osób w tym zawodzie” – podał Świerczek.

Krzysztof Świerczek wyjaśnił, że PKP Intercity prowadzi intensywne prace, które mają na celu wymianę kadr. W tym celu narodowy przewoźnik wykorzystuje takie narzędzia jak wizyty studyjne, współpraca ze stażystami i wszelkie formy współpracy z wyższymi uczelniami.

Świerczek zaznaczył, że PKP Intercity współpracuje również z Branżowymi Centrami Umiejętności, które zapewniają kształcenie zarówno młodym, jak i starszym osobom. Maszyniści są natomiast kluczowymi pracownikami dla spółki, która musi już teraz myśleć o ich wyszkoleniu.

Świerczek poinformował, że proces wyszkolenia osoby, która będzie miała prawo usiąść za sterami lokomotywy, trwa od 12 do 18 miesięcy.

Dodał, że firmy kolejowe w całej Europie stają przed podobnym wyzwaniem i dlatego PKP Intercity zdecydowało się na wprowadzenie nowych standardów w zakresie wymiany kadr.

Krzysztof Świerczek wspomniał, że PKP Intercity jest obecnie największym przewoźnikiem w Polsce, zatrudniającym ponad 1,6 tys. maszynistów i maszynistek. Przewoźnik cieszy się także z tego, że wśród nich znajduje się 15 kobiet.

„Do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje 27 mld zł, z czego 24,5 w tabor oraz 2,6 mld w infrastrukturę postojową” – zaznaczył.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o konieczności zwiększenia zatrudnienia w sektorze kolejowym. Podkreślił on, że niezbędna jest także poprawa warunków pracy pracowników, a także modernizacja infrastruktury kolejowej.

Pracownicy kolejowi będą mieli szansę na poszerzenie swoich umiejętności i wiedzy dzięki zaplanowanym inwestycjom. Wzmocnienie kompetencji pracowników wraz z modernizacją infrastruktury, będzie miało istotny wpływ na bezpieczeństwo i jakość usług przewozowych.

Kolejne inwestycje w sektorze kolejowym poprawią warunki pracy pracowników, w tym płace, a także pozwolą na zwiększenie obecnego zatrudnienia. Spółka zamierza stworzyć nowe miejsca pracy, zarówno dla inżynierów, jak i dla osób o innym wykształceniu.

Uczestnicy VI edycji Forum Wizja Rozwoju dyskutowali o sposobach na skuteczne wykorzystanie możliwości, jakie daje przemysł kolejowy w Polsce. W wydarzeniu udział wzięło wielu ekspertów i przedstawicieli władz, którzy dyskutowali w jaki sposób wykorzystać potencjał sektora w celu stymulowania gospodarki.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM