Biznes i finanse

Gotowa do jazdy: Prace przy Via Baltica zakończone

DRAGO entertainment, krakowski producent gier, wkrótce zadebiutuje na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie po zaledwie dwóch i pół roku obecności na rynku NewConnect. W portfolio spółki znajduje się m.in. słynny „Gas Station Simulator”, który przekroczył granicę miliona sprzedanych egzemplarzy.

Ministerstwo Infrastruktury z radością informuje, że droga ekspresowa S61 ma już ponad 200 km długości z docelowych 220 km. Kierowcy mogą już skorzystać z kolejnego odcinka trasy, od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. W połowie przyszłego roku do użytku zostanie oddana 13-kilometrowa obwodnica Łomży, umożliwiająca przejazd po jednej jezdni.

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o tym, że zrealizowano już prawie cały szlak Via Baltica, łącząc woj. mazowieckie i podlaskie oraz wschodnią część woj. warmińsko-mazurskiego komfortową i bezpieczną drogą ekspresową. Dzięki temu kolejne kilometry dołączyły do polskiej sieci dróg szybkiego ruchu, a inwestycje w każdym regionie Polski przyczyniły się do zrównoważonego rozwoju kraju.

Decyzja o skierowaniu odcinka S61 Ostrów Mazowiecka – Śniadowo do realizacji została podjęta w 2016 roku, w obecności ówczesnej premier Beaty Szydło i ministra infrastruktury i budownictwa A. Adamczyka. 8 stycznia 2020 roku została podpisana umowa na realizację inwestycji w formule Projektuj i Buduj po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wykonawcą. Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wydanej przez Wojewodę Mazowieckiego, prace budowlane ruszyły 8 grudnia 2021 r. i trwały niespełna dwa lata.

Otwarcie odcinka S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa odbyło się 13 października 2023 r. Trasa ta ma 19,5 km długości i jest wyposażona w dwujezdniową, bitumiczną nawierzchnię, przystosowaną do ruchu ciężkiego (11,5 t/oś). W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły: Ostrów Mazowiecka Północ (skrzyżowanie S61 i S8) oraz Komorowo (z połączeniem z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na trasie S61 powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów ekologicznych dla małych zwierząt.

Korzyści z dofinansowania unijnego

Projekt zakładający realizację przedsięwzięcia o wartości 750 mln zł został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wysokość uzyskanego dofinansowania wyniosła 433,5 mln zł, co przyczyniło się do obniżenia całkowitego kosztu projektu do poziomu 843 mln zł.

Dzięki nowemu węzłowi na skrzyżowaniu S8 z S61, podróżni mają teraz łatwiejszy dojazd do Łomży i Ostrowi Mazowieckiej z północy. Węzeł został wyposażony w łącznice bezpośrednie, które obsługują ruch w ciągu Via Baltica. Jednocześnie w celu ułatwienia dojazdu, zlikwidowano wcześniejszy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu z ul. Lubiejewską w ciągu drogi wojewódzkiej 627.

Chociaż władze samorządowe wprowadziły ograniczenia tonażowe na mostach w Łomży, ciężarówki nadal będą się poruszały w kierunku granicy z Litwą, przez Białystok, do czasu, gdy obwodnica Łomży zostanie udostępniona do przejazdu.

Ukończono już odcinek S61 i wprowadzono go w ruch. Prace nad pozostałą częścią trasy S8 w kierunku Białegostoku będą trwały jeszcze przez kilka miesięcy, w tym przebudowa wiaduktu nad linią kolejową, układanie nawierzchni oraz budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627.

Ostatni odcinek S61 dokończony

Docelowo droga ekspresowa S61 będzie miała długość 220 km. Trasa ta połączy trzy województwa: mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

Kierowcy w podlaskim już skorzystali z ponad 121 km drogi ekspresowej S61. Projekt został ukończony w grudniu 2022 r., gdy oddano do użytku odcinek Suwałki – Budzisko. Kolejnym węzłem na trasie ekspresowej S61 jest Łomża Zachód z odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód (7 km), który oddano do użytku w czerwcu 2021 r., a od sierpnia 2023 r. kierowcy mogą korzystać z trasy Ełk Południe – Wysokie.

Koniec budowy S61

Granica kraju będzie teraz łatwiej dostępna, gdyż droga ekspresowa S61 ukończyła swoją budowę. Łącznie trasa ma 220 km i łączy trzy województwa: mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

W województwie podlaskim ponad 121 km tej drogi jest już dostępnych dla kierowców. W grudniu 2022 r. oddano do użytku przygraniczny odcinek Suwałki – Budzisko, a w czerwcu 2021 r. węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód. Od sierpnia 2023 r. kierowcy mogą korzystać z trasy Ełk Południe – Wysokie.

Realizacja budowy ostatniego fragmentu S61 w województwie podlaskim, który stanowi obwodnicę Łomży, trwa w najlepsze. Wykonawca tego odcinka ma za zadanie udostępnić go do ruchu w połowie 2024 roku jako jezdnię jednokierunkową. Na początku 2025 roku droga ekspresowa będzie dostępna w standardzie dwujezdniowym.

Via Baltica to nie tylko istotna inwestycja w sieć dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Droga ekspresowa S61 łączy się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworząc tym samym międzynarodowy korytarz transportowy, usprawniający przewozy tranzytowe między Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi.

Budowa Via Baltica jest więc ważnym krokiem, który wpłynie na rozwój gospodarczy Europy Środkowo-Wschodniej oraz pozwoli na zdecydowane skrócenie czasu i kosztów transportu.

PAP SA informuje, że publikuje komunikaty w swoim serwisie bez dokonywania jakichkolwiek zmian w ich treści. Autorzy komunikatów odpowiadają za ich zgodność z prawem – w szczególności z zapisami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM