Polska wkracza w nową erę w kwestii energii odnawialnej. Port Szczecin – Świnoujście stanie się miejscem, w którym powstanie pierwszy terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. To z kolei przyczyni się do rozwoju przemysłu, zatrudnienia w regionie oraz do dostarczania najnowszych technologii w energetyce wiatrowej. Wyzwaniem w naszym kraju będzie teraz wykorzystanie tego potencjału w najlepszy możliwy sposób.
W październiku w Szczecinie odbył się Bałtycki Kongres Bezpieczeństwa Infrastruktury Krytycznej i Farm Wiatrowych, który dostarczył uczestnikom szansy na głębsze zrozumienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem energetycznym Polski. Dyskutowano tam m.in. o kierunku rozwoju farm wiatrowych na Bałtyku oraz o skutecznym zarządzaniu i ochronie infrastruktury krytycznej morskiej.
Na panelu dotyczącym morskiej energetyki wiatrowej spotkali się przedstawiciele ORLEN Neptun, odpowiedzialnego za budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu, Vestas Wind Systems, która specjalizuje się w sprzedaży, instalacji i serwisie turbin wiatrowych oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie. Terminal instalacyjny w Świnoujściu będzie pierwszym tego typu portem w kraju, a jego powstanie umożliwi budowę farm wiatrowych na Bałtyku w polskiej strefie ekonomicznej.
Morskie farmy wiatrowe są kluczowym elementem polskiego systemu energetycznego, który będzie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne Polski. Karol Lewandowski, ekspert w dziale techniczno-technologicznym ORLEN Neptun, podkreślił na debacie, że terminal instalacyjny w Świnoujściu jest na dobrej drodze do realizacji projektu Baltic Power, a w 2026 wiatraki ORLEN pozwolą zasilać energią 1,5 miliona gospodarstw domowych. Co więcej, koncern posiada już koncesje na pięć instalacji, które planowane są do uruchomienia ok. 2030 roku.
Aby zapewnić dalszy rozwój sektora energetycznego w Polsce, zgodnie z ustaleniami panelu, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian legislacyjnych i planów zagospodarowania obszarów morskich, a także inwestycje w rozwój infrastruktury i łańcucha dostaw. Ponadto, należy zabezpieczyć instalacje, które staną się istotną częścią krytycznego systemu energetycznego w Polsce.
Jak podkreśla Jagna Kubańska-Łyczakowska, dyrektor ds. public affairs duńskiej firmy Vestas Wind Systems, inwestycje w morską energetykę oferują niezwykłe korzyści dla Polski. Dzięki projektom realizowanym dotychczas przez Vestas w ramach instalacji turbin na lądzie, do polskich dostawców wpłynęło 6,6 mld złotych, a 400 osób zatrudniono tam na stałe. Baltic Power, wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power, będzie wykorzystywał 76 nowoczesnych turbin o mocy 15 MW firmy Vestas, których elementy będą produkowane w nowej fabryce w Szczecinie. Przy okazji tej inwestycji lokalna społeczność zyska aż 600 nowych miejsc pracy, a dodatkowo ok. 2 tys. miejsc pracy zapewnią partnerzy zewnętrzni.
Realizacja inwestycji przez ORLEN Neptun i partnerów wykazuje korzystny wpływ na rynek pracy. Jak wskazał Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, w ramach przygotowań do systemu offshore zatrudniono wielu pracowników do analiz, opracowań naukowych, badań środowiskowych i decyzji. Po wybudowaniu farm wiatrowych będą potrzebni kolejni pracownicy do budowy nowych portów serwisowych, obsługi systemu eksploatacji czy ochrony.
Komandor porucznik rezerwy Artur Bilski, prezes think tanku Nobilis Media i organizator wydarzenia, podkreślił konieczność oceny skali zagrożeń hybrydowych, terrorystycznych i militarnych w rejonie Morza Bałtyckiego, a także wspierania świadomości bezpieczeństwa i udzielania operatorom wsparcia przy ochronie krytycznych obiektów infrastruktury morskiej, w tym farm wiatrowych na Bałtyku.
Podobne spostrzeżenia miał też Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Portu Szczecin – „Otwarcie się na nowe szanse i inwestycje może uczynić port w Świnoujściu kluczowym punktem na energetycznej mapie Polski. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, niezbędne jest stworzenie stabilnego otoczenia, które zachęci do inwestycji oraz będzie sprzyjać ich modernizacji i dalszej rozbudowie. Zespół portów Szczecin-Świnoujście, stanowiący obecnie jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych Polski, odgrywa już dziś istotną rolę w kontekście bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej, a zabezpieczenie najważniejszych obiektów infrastrukturalnych to podstawa stabilności i bezpieczeństwa kraju”.
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl