Nauka i technologie

Czas na czysty transport w Warszawie – tworzenie strefy zeroemisyjnych pojazdów

Rada m.st. Warszawy zatwierdziła wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT) w celu poprawy jakości powietrza w mieście oraz wzmocnienia zdrowia jego mieszkańców. SCT obejmie centralne części miasta i dotyczyć będzie przede wszystkim osób spoza Warszawy. Są jednak wyłączenia dla seniorów oraz samochodów zabytkowych.

1. Od 1 lipca 2024 r., SCT będzie obowiązywać w Warszawie, a jej wprowadzanie zostanie podzielone na etapy, do których osiągnięcia pełnej funkcjonalności będzie potrzebnych aż 8 lat.

2. Pierwszy etap będzie dotyczyć wyłącznie osób spoza stolicy, które będą musiały dostosować się do wymogów strefy.

3. Wszyscy mieszkańcy Warszawy i osoby, które płacą tu podatki, doczekają się wprowadzenia przepisów SCT dopiero w 2028 r.

4. Pierwszy etap umożliwi wjazd do strefy samochodom spalinowym, które spełnią minimalne wymogi wjazdu, tj. silnik spalinowy EURO 2/max. 27 letni lub silnik Diesla Euro 4/ max. 18 letni.

5. Docelowo, SCT będzie wprowadzała m.in. ograniczenia dotyczące emisji spalin i emisji hałasu, a także zakazy wjazdu dla niektórych typów pojazdów.

SCT to skuteczny sposób na poprawę jakości powietrza

Program SCT polega na wymianie silnika diesla starych samochodów osobowych na nowe, ekologiczne jednostki napędowe. Dzięki temu, od grudnia 2022 r. w Warszawie zredukowano emisję zanieczyszczeń o 40%. To wielki krok naprzód, który przyczyni się do poprawy jakości powietrza w mieście.

Ruch bezemisyjny staje się coraz bardziej popularny w Warszawie

SCT wpłynęło pozytywnie nie tylko na jakość powietrza w Warszawie, ale również na odczuwalne zmiany w sposobie poruszania się po mieście. Współczynnik emisyjny pojazdów w Warszawie od grudnia 2022 r. spadł o 72%. Zauważono także wzrost liczby ludzi korzystających z transportu publicznego, rowerów miejskich i samochodów elektrycznych.

Transport w Warszawie stanowi jedno z najważniejszych źródeł emisji zanieczyszczeń, czego dowodem są raporty GIOŚ. Jak pokazują statystyki, pojazdy z silnikiem Diesla są najbardziej szkodliwe dla jakości powietrza, emitując znacznie więcej zanieczyszczeń niż samochody benzynowe.

Nawet jeśli wśród pojazdów jeżdżących po Warszawie jest niewielka liczba aut emitujących wysokie stężenia zanieczyszczeń, ich szkodliwy wpływ na środowisko i zdrowie ludzi jest duży. SCT oferuje jednak realną szansę na ich eliminację z ulic miasta, dzięki czemu powietrze w Warszawie będzie czystsze, a życie jego mieszkańców zdrowsze.

Mieszkańcy Warszawy będą cieszyć się korzyściami z SCT w niedalekiej przyszłości. Projekt ten zapewni lepszą jakość powietrza i dzięki temu poprawi zdrowie i samopoczucie mieszkańców, zwłaszcza najmłodszych – wyjaśnia Anna Zielińska-Rakowicz z FPPE.

Wszystkie rodzaje pojazdów zostaną wpuszczone do SCT, wliczając w to pojazdy z silnikami spalinowymi na benzynę, dieslowskim, napędem elektrycznym czy też na gaz.

Aby zapewnić wygodę użytkownikom, SCT zaprojektowano w taki sposób, by minimalizować korki i ułatwić przemieszczanie się wewnątrz strefy. Granice SCT określone zostały zgodnie z wynikami konsultacji społecznych.

Warszawska Strefa Czystego Transportu to innowacyjny projekt, który wprowadzi wiele udogodnień dla wszystkich użytkowników pojazdów. Zapewni on swobodne przemieszczanie się w granicach strefy oraz zredukuje zanieczyszczenie powietrza w mieście.

W celu zapewnienia wygodnego i bezpiecznego transportu wszystkie typy pojazdów będą uprawnione do korzystania z SCT – od tych z silnikami spalinowymi na benzynę, dieslowskim, napędem elektrycznym i gazowym.

SCT to innowacyjny projekt, który ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w Warszawie, a także ułatwienie przemieszczania się po mieście. Obszar SCT został wybrany zgodnie z wynikami konsultacji społecznych.

Jako użytkownicy SCT, zyskamy dostęp do wygodnego i bezpiecznego transportu, niezależnie od tego, jakim typem pojazdu się poruszamy.

Wprowadzenie SCT w Warszawie daje nam szansę na osiągnięcie zarówno lepszej jakości powietrza, jak i wygodniejszego przemieszczania się po mieście.

Zgodnie z konsultacjami społecznymi, granica SCT została zaproponowana w celu wyłączenia obwodowych ulic.

Większość pojazdów nie musi naklejać specjalnej nalepki, ponieważ informacje o zgodności z normą Euro będą pobierane z CEPIK. Jedynymi pojazdami, które muszą nakleić taką nalepkę, są starsze auta, których eksploatacja wiąże się z korzystaniem z wyłączenia dla seniorów.

Kontrola SCT będzie wymagała od kierowców przestrzegania określonych zasad, w tym okazania ważnego zezwolenia wjazdu oraz obowiązku deklarowania swojego przejazdu. W przypadku naruszenia przepisów wstęp do strefy będzie zabroniony, a naruszenie tego zakazu będzie wiązało się z karą 500 złotych.

SCT będzie również wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego, które będą wykorzystywane do identyfikacji pojazdów wjazdających i wyjeżdżających oraz wykrywania naruszeń zasad wjazdu.

Wjazd do SCT będzie wymagał od kierowców stosowania się do określonych regulacji, w tym okazania ważnego zezwolenia wjazdu i deklaracji swojego przejazdu. Strefa będzie monitorowana przez zaawansowane kamery wizyjne i patrole drogowe, które będą kontrolować wszystkie pojazdy wjazdające i wyjeżdżające z tego obszaru. Każde naruszenie zasad wjazdu będzie wiązało się z karą w wysokości 500 zł.

Nowa wersja paragrafów:

Co to oznacza w praktyce dla osób spoza Warszawy?

Od 2024 do 2028 roku SCT będzie obowiązywał tylko osoby spoza Warszawy.

Wszystkie pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat oraz pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 18 lat muszą spełniać normę Euro 2 lub Euro 4 w zależności od rodzaju silnika, aby zostać zatwierdzonymi przez SCT.

SCT będzie miało wpływ na wiele czynników, w tym na jakość powietrza, która będzie poprawiana dzięki redukcji emisji szkodliwych substancji.

Program SCT będzie wprowadzany etapami, aby zapewnić jak największy poziom bezpieczeństwa i wydajności dla kierowców.

Osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie mają do 2027 roku na wymianę samochodu na model spełniający co najmniej normy Euro 4 i Euro 6 w zależności od rodzaju silnika. Auta starsze niż 22 lata z silnikiem benzynowym oraz 13 lat z silnikiem Diesla będą objęte zakazem wjazdu do stolicy.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM