Biznes i finanse

VeloAnaliza: co ósma firma IT i co dziesiąta transportowa należą do kobiet

Niemal co piąta firma w Polsce zajmująca się przetwórstwem przemysłowym, jest prowadzona przez kobietę. W przypadku branży IT, jest to co ósme przedsiębiorstwo, a w transporcie i magazynach co dziesiąte – wynika z analizy VeloBanku na podstawie danych Eurostatu. Kobiety, które przełamują stereotypy i coraz odważniej wchodzą do branż postrzeganych jako męskie, są inspiracją dla innych. Ogólnie z przedsiębiorczością kobiet w Polsce jest całkiem nieźle, spośród około 3 milionów firm, 32 proc. prowadzą kobiety, co jest zbliżone do średniej UE (33 proc.). Polki najbardziej upodobały sobie prowadzenie firm w branży medycznej oraz usługowej.

Przedsiębiorczość nie zna płci, ale analiza danych dotyczących udziału kobiet i mężczyzn w różnych branżach pokazuje pewne różnice. Według danych Eurostatu za 2023 rok, aż 19 proc. firm przemysłowych w Polsce należy do kobiet. Sektor IT i telekomunikacji reprezentowany jest przez 12 proc. organizacji zarządzanych przez przedsiębiorczynie. Nawet w branżach stereotypowo postrzeganych jako męskie, takich jak transport, magazyny czy budownictwo, kobiety znajdują się na czele 10-4 proc. firm. Widać więc, że kobiety coraz odważniej wkraczają do różnych sektorów gospodarki.

„Choćbyśmy bardzo chcieli unikać stereotypowego myślenia, patrząc na wybierane przez kobiety branże, w których prowadzą działalność, widać pewne schematy. Istnieją trzy sektory, w których to panie prowadzą większość firm. Największy odsetek dotyczy medycyny, gdzie lekarki, dentystki, pielęgniarki i inne specjalistki tego sektora prowadzą swoje gabinety lub działalności współpracujące z większymi usługodawcami. Kobiet-właścicielek jest tu aż 71 proc. Podobny odsetek występuje w sekcji >>pozostałych usług<>beauty<<, czyli salony fryzjerskie i kosmetyczne. Tutaj kobiety stanowią 67 proc. przedsiębiorców. W obszarze edukacji, czyli szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych, kobiety obejmowały w zeszłym roku 52 proc. firm” – wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.

Wysoki udział kobiet jako właścicielek firm jest widoczny zarówno w sektorach kreatywnych (film, muzyka, reklama), gdzie stanowią 49 proc. przedsiębiorców, jak i w profesjonalnych usługach (architektura, inżynieria, księgowość), gdzie udział kobiet wynosi 45 proc.

Trend ten utrzymuje się również w branży gastronomicznej i hotelarskiej.

Kobiety prowadzą jedną trzecią polskich firm

Z około 3 milionów przedsiębiorców w Polsce, jedna trzecia to kobiety. Odsetek ten, wynoszący 32 proc., jest zbliżony do średniej europejskiej, która wynosi 33 proc. W wielu krajach UE wskaźnik ten jest porównywalny – tak jest m.in. w Finlandii, Niemczech czy Danii. Nieco więcej firm, których założycielkami są kobiety, jest we Francji (38 proc.), czy w Luksemburgu (44 proc.). Z drugiej strony, w Rumunii tylko 24 proc. firm jest otwieranych przez panie. Podobnie w przypadku Irlandii czy Szwecji (27 proc.), gdzie kobiety stanowią około jednej czwartej przedsiębiorców.

Bez względu na płeć, przedsiębiorcy zmagają się z tymi samymi wyzwaniami prowadząc biznes. Według „Skanera MŚP” przygotowanego przez BIG InfoMonitor, głównym problemem jest utrzymanie płynności finansowej. Dlatego też, VeloBank oferuje prosty i wygodny rachunek firmowy VeloKonto Firma, który można założyć przez bankowość internetową lub mobilną, bez konieczności wychodzenia z domu. Przedsiębiorcy, którzy otworzą konto do 31 maja br. i zadbają o systematyczne wpływy, mogą przez 6 miesięcy zyskać nawet 1000 zł. Warunkiem jest utrzymanie salda konta na poziomie co najmniej 3000 zł oraz realizacja jednego przelewu do US i ZUS w miesiącu. Szczegóły promocji opisane są w regulaminie.

„VeloKonta Firma cieszy się zainteresowaniem naszych klientów, w tym oczywiście również kobiet. Patrząc na ich procentowy udział w tej grupie, to sięga on 30 proc. Tym samym odpowiada rozkładowi działalności w gospodarce w podziale na płeć. Dla nas ta statystyka ma znaczenie dlatego, że im więcej wiemy o naszych klientach, tym dokładniej jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby. A te są przecież różne i zmieniają się w czasie. Zawsze staramy się nie tylko odpowiadać na aktualne wyzwania firm, ale też patrzeć w przyszłość. Wiemy, że na co dzień kluczowa jest wygoda nowoczesnych rozwiązań. Równocześnie przedsiębiorcy szukają banku, który będzie dla nich partnerem na lata, rozumiejącym biznes, zmieniające się otoczenie i ich potrzeby” – podsumowuje Jolanta Ciskowska, dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w VeloBanku.

[2] Według najnowszych informacji, od początku 2023 roku zanotowano rekordowy wzrost zatorów płatniczych w firmach, co może wpłynąć na rozwój skanera MSP. Więcej szczegółów na stronie: https://media.big.pl/informacje-prasowe/798582/skaner-msp-poczatek-2023-roku-z-rekordowym-wzrostem-zatorow-platniczych-w-firmach 


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM