Polityka i społeczeństwo

Europejska debata o edukacji włączającej dzieci

Ważna jest edukacja, która uwzględnia wszystkie dzieci, ponieważ jest kluczowa dla budowania społeczeństwa opartego na równości i integracji. Daje każdemu dziecku szansę na rozwój, niezależnie od jego indywidualnych cech czy potrzeb. Ta idea była centralnym tematem debaty zorganizowanej w kwietniu przez Parlament Europejski.

Spotkanie poświęcone edukacji włączającej dzieci, zorganizowane przez wiceprzewodniczącą Parlamentu Europejskiego Ewę Kopacz oraz koordynatorkę ds. praw dziecka, odbyło się 17 kwietnia 2024 r. w siedzibie Parlamentu Europejskiego. Wydarzenie zgromadziło praktyków, ekspertów, przedstawicieli sektora edukacji, Komisji Europejskiej oraz Europarlamentarzystów, którzy omówili rolę szkół oraz wymienili najlepsze praktyki i narzędzia wspierające nauczycieli, wychowawców i decydentów w promowaniu i kształceniu dzieci w zakresie włączania.

„Empatia to zrozumienie drugiego człowieka, to także podstawowe kompetencje, których powinny być uczone dzieci w szkole i to już od najmłodszych lat. Bo z niewiedzy bierze się brak akceptacji, brak tolerancji ale także agresja” – powiedziała wiceprzewodnicząca PE Ewa Kopacz.

Wśród prelegentów znaleźli się także: Iliana Ivanova, Unijna Komisarz ds. Innowacji, Badań, Kultury, Edukacji i Młodzieży, Sabine Verheyen, posłanka do Parlamentu Europejskiego oraz Przewodnicząca Komisji ds. Kultury i Edukacji, Chiara Piccolo z The Alliance for Childhood European Network Group, Andreas Beckmann reprezentujący Szkoły Europejskie, oraz Annalisa Cannoni, Oana Felecan i Ally Dunhill z Komisji Europejskiej.

Europosłanka Ewa Kopacz dołączyła do grona prelegentów obecnych na wydarzeniu, które obejmowały także Ilianę Ivanovą, Sabine Verheyen, Chiare Piccolo, Andreasa Beckmanna oraz Annalisę Cannoni, Oanę Felecan i Ally Dunhill z Komisji Europejskiej.

W dyskusji zabrzmiał polski głos reprezentujący Czepczyński Family Foundation – Damian Kupczyk, psycholog, pedagog i terapeuta dziecięcy. Podzielił się swoimi doświadczeniami z wprowadzania projektu ABC Empatii do przedszkoli i szkół podstawowych w Polsce i za granicą.

„Edukacja włączająca dzieci jest nie tylko naszym moralnym obowiązkiem, ale także strategiczną inwestycją w przyszłość społeczeństwa. Zapewnienie każdemu dziecku równych szans i wsparcia w procesie uczenia się jest kluczowe dla tworzenia bardziej sprawiedliwego i zrównoważonego świata” – podkreśla Damian Kupczyk.

Wydarzenie stało się istotną platformą do prowadzenia dyskusji na temat tworzenia bardziej inkluzywnych społeczeństw poprzez system edukacyjny. Uczestnicy mieli okazję zadawać pytania oraz zgłaszać uwagi zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem internetu. Rezultaty tej debaty będą miały wpływ na dalszy rozwój praktyk edukacyjnych w Europie.

Czepczyński Family Foundation

Czepczyński Family Foundation is a social organization whose main goal is to increase access to education and continuously improve its quality. The founders of CFF are Justyna and Artur Czepczyński, who have been engaged in philanthropic and charitable activities for many years. The CFF team consists of experts in such fields as preschool and early school education, oligophrenopedagogy, developmental therapy, and early child development support. The foundation collaborates with many partners, including the European Commission, OECD, DG FISMA, ROTARY Poland, ING Children’s Foundation, ORLEN Foundation, PZU Foundation, Lewiatan Confederation, NBP and BGK.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM