Bank ING przeprowadził badanie wśród dzieci w wieku 7-17 lat, aby ocenić ich poczucie bezpieczeństwa w Internecie oraz zidentyfikować ewentualne cyberzagrożenia, którym były narażone. Badanie wykazało, że coraz więcej dzieci odczuwa niepewność – najmłodsi nie wykluczają, że mogli być ofiarami różnych cyberzagrożeń, ale nie są w stanie jednoznacznie określić, czy takie incydenty faktycznie miały miejsce. Ponad połowa badanych dzieci wyraziła chęć zdobycia większej wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
Badania wykazują, że dzieci coraz częściej korzystają z Internetu samodzielnie, bez nadzoru rodziców. Tylko niewielki odsetek z nich ujawnia swoje aktywności online swoim rodzicom, a liczba dzieci zwracających się do rodziców o porady dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu maleje. W porównaniu z poprzednim rokiem, spada również odsetek dzieci, które rozmawiają z rodzicami na temat bezpiecznego korzystania z sieci. Co trzecie dziecko czerpie wiedzę o bezpiecznym korzystaniu z Internetu od znajomych, a ponad połowa starszych dzieci wskazuje Internet jako źródło tej wiedzy.
Badanie wykazało, że aż 19 proc. respondentów w wieku młodszym i 15 proc. w wieku starszym obawia się, że ktoś mógł przejąć ich konto w grze lub aplikacji. Ponadto 20 proc. dzieci i 27 proc. nastolatków przyznało, że mogło dojść do nieautoryzowanego dostępu do ich zdjęć lub wiadomości. Zauważono także spadek odsetka respondentów, którzy kategorycznie zaprzeczyli, że doświadczyli tego typu sytuacji. Co więcej, 20 proc. respondentów w obu grupach wiekowych przyznało, że próbowano ich nakłonić do klikania w podejrzane linki.
„Ważne jest, aby rodzice rozmawiali i aktywnie angażowali się w życie cyfrowe swoich dzieci, towarzysząc im w wirtualnym świecie. Rodzice mogą skorzystać z atrakcyjnych form przekazywania wiedzy, takich jak np. gry online. Są one dziś nieodłącznym elementem dorastania i odpowiednio dobrane mogą kształtować pożądane postawy i dawać dzieciom możliwość ćwiczenia, reagowania na cyberzagrożenia w bezpiecznym dla nich środowisku gry. Warto sięgać po takie rozwiązania jak gra edukacyjna >>Miasto ING<< w Roblox, która uczy dzieci bezpiecznego korzystania z sieci w sposób naturalny i angażujący, a zarazem może być polem do wspólnej zabawy i rozmowy rodziców i dzieci” – podkreśla Jowita Michalska, założycielka i prezeska Digital University.
ING Bank Śląski od trzech lat angażuje się w promowanie cyberbezpieczeństwa wśród młodych osób poprzez stworzenie przestrzeni „Miasto ING” na platformie gamingowej Roblox. Bank zaprasza dzieci do nowo powstałej Akademii Cyberbezpieczeństwa w Mieście ING, gdzie mogą zdobywać przydatną wiedzę o bezpieczeństwie w sieci poprzez zabawę. Gra edukacyjna „Miasto ING” umożliwia graczom zarządzanie wirtualnymi pieniędzmi oraz naukę bezpiecznego korzystania z internetu.
ING Bank Śląski jest pierwszym bankiem w Polsce, który pojawił się na platformie gamingowej Roblox, oferując grę edukacyjną, która nie tylko uczy zarządzania finansami, ale także promuje bezpieczeństwo w sieci. Gracze mogą zgłębiać tajniki oszczędzania i umiejętnego wydawania pieniędzy, a także zdobywać wiedzę o bezpiecznym korzystaniu z internetu poprzez tryb multiplayer i moduł uczący bezpieczeństwa w sieci.
W styczniu i lutym 2024 roku agencja badawcza Minds & Roses przeprowadziła badanie wśród dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 17 lat na zlecenie ING. W badaniu wzięły udział 128 dzieci w wieku 7-12 lat i 151 dzieci w wieku 13-17 lat.
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl