Polityka i społeczeństwo

Polski projekt w oficjalnych wytycznych Komisji Europejskiej

Wytyczne dotyczące dobrostanu i zdrowia psychicznego w szkole zostały przygotowane przez Grupę Ekspertów Komisji Europejskiej ds. wspierania środowisk nauczania dla grup zagrożonych niepowodzeniem edukacyjnym oraz promowania dobrostanu w szkole. W ramach tych wytycznych znajduje się polski projekt dla najmłodszych – „ABC Empatii” – stworzony przez Czepczyński Family Foundation.

Nasze rekomendacje zostały starannie przeanalizowane pod kątem zgodności z priorytetami Unii Europejskiej dotyczącymi praw dziecka, Konwencją ONZ o prawach dziecka, Celami Zrównoważonego Rozwoju oraz zaleceniami ważnych międzynarodowych organizacji, takich jak WHO, OECD i UNESCO.

W ramach rekomendowanych narzędzi do wdrażania programów edukacyjnych znajduje się polski projekt ABC Empatii, który ma na celu rozwijanie u dzieci umiejętności empatycznych, kształtowanie postaw szacunku oraz zrozumienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Projekt ten, skonsultowany i przygotowany we współpracy z 20 organizacjami społecznymi, jest obecnie obecny w 2148 przedszkolach i szkołach podstawowych w Polsce, 58 szpitalach i 56 państwach na świecie. Link do pełnego raportu można znaleźć tutaj.

Czepczyński Family Foundation (1)

Walka z wykluczeniem społecznym dzieci

Jako społeczeństwo musimy podjąć działania, aby zwalczyć problem wykluczenia społecznego dzieci. Edukacja na temat różnych form niepełnosprawności, specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz chorób jest kluczowa w zapobieganiu nienawiści i przemocy rówieśniczej. Obawy przed nieznanym i odmiennością, często wynikające z nietolerancji przyswajanej z otoczenia, mogą prowadzić do izolacji i wykluczenia dzieci.

W obecnej sytuacji geopolitycznej ważne jest zrozumienie i wsparcie dla dzieci uchodźców, którzy muszą uciekać przed wojną i biedą za granicę. Edukacja i integracja tych dzieci w nowych społecznościach nie tylko pomagają im w adaptacji, ale także uczą lokalne społeczności otwartości i akceptacji różnorodności.

Edukacja włączająca profilaktyką zaburzeń psychicznych u dzieci jest kluczowym elementem walki z problemem depresji i przemocy rówieśniczej. Według danych WHO, depresja jest jedną z najczęściej występujących chorób na świecie, a przemoc rówieśnicza jest główną przyczyną tego schorzenia. Przemoc rówieśnicza również prowadzi do prób samobójczych u dzieci i młodzieży, dlatego edukacja i działania przeciwdziałające temu problemowi mogą zapobiec wielu zaburzeniom psychicznym.

Z danych WHO wynika, że depresja była drugą najczęściej występującą chorobą na świecie w 2020 r., a do 2030 r. może to być najczęściej występujące schorzenie. Przemoc rówieśnicza, według wielu badań, jest główną przyczyną depresji wśród dzieci i młodzieży oraz prób samobójczych. Dlatego edukacja i przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej są kluczowe w zapobieganiu wielu zaburzeniom psychicznym i chorobom.

W trakcie oceny projektów realizowanych przez Czepczyński Family Foundation zauważono, że nauczyciele, oprócz aspektów edukacyjnych, często podkreślają znaczenie działań profilaktycznych. Zmiana zachowań u dzieci, włączając budowanie relacji opartych na wzajemnej pomocy i reagowaniu na potrzeby innych, stała się odpowiedzią na potencjalne zagrożenia wynikające z ich braku. Profilaktyka zdrowotna w ramach projektów realizowanych przez CFF jest rozumiana jako kompleksowy system działań, które mają na celu edukację zarówno nauczycieli, jak i dzieci. Fundacja kładzie również duży nacisk na wsparcie edukacyjne rodziców, oferując im narzędzia do inicjowania rozmów z dziećmi oraz opiekunami. Istotnym elementem tych działań jest zwiększanie kompetencji i pewności nauczycieli w zakresie ich zdolności do reagowania i udzielania wsparcia dzieciom w sytuacjach kryzysowych, takich jak problemy ze zdrowiem psychicznym. Takie podejście stwarza realne szanse na wsparcie nie tylko dzieci, ale także całych rodzin, co przyczynia się do lepszego radzenia sobie z trudnościami i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu w przezwyciężaniu problemów.

Parlament Europejski debatuje na temat integracji i zdrowia psychicznego dzieci.

Debata o edukacji włączającej w PE, zorganizowana przez Czepczyński Family Foundation.

Edukacja włączająca dzieci jest kluczowa dla budowania społeczeństwa opartego na równości i integracji, zapewniając każdemu dziecku szansę na rozwój, niezależnie od jego indywidualnych cech czy potrzeb. Projekt ABC Empatii został szeroko omówiony podczas debaty zorganizowanej przez Parlament Europejski, która skupiła się na wyzwaniach związanych ze zdrowiem psychicznym oraz rolą edukacji w promowaniu dobrostanu w szkołach. Uczestnicy konferencji podkreślali jego znaczenie w rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów oraz w profilaktyce zaburzeń psychicznych.


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM