Nauka i technologie

Przy właściwej segregacji w Polsce można przetwarzać 1 mln ton stłuczki szklanej rocznie

Roczna produkcja butelek i słoików w Polsce wynosi 1,3 mln ton, co wystarczyłoby na wypełnienie pięciu Pałaców Kultury. Mimo to tylko 50-60 proc. opakowań szklanych trafia do ponownego przetworzenia, co oznacza ogromne marnotrawstwo surowców. Dlatego rusza kampania „Szkło Must Go On”, która ma na celu zmianę nawyków i edukację społeczeństwa w zakresie właściwej segregacji odpadów.

„Z naszych obserwacji, a także z danych wynika, że mamy problem z segregowaniem szkła. Dlatego chcemy poprzez szeroką edukację społeczeństwa doprowadzić do zwiększenia poziomu zbiórki opakowań szklanych z gospodarstw domowych” – podkreśliła Anna Kamińska, koordynatorka akcji „Szkło Must Go On”.

W dniu 1 października w klubie Skyfall w Warszawie odbyła się inauguracja kampanii „Szkło Must Go On”, która została zainicjowana przez REKOPOL Organizację Odzysku Opakowań.

Obecnie w Polsce jedynie 50-60 proc. opakowań szklanych jest poddawanych recyklingowi, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi około 70 proc., a w niektórych krajach nawet przekracza 90 proc.

„Rynek recyklingu szkła mógłby przetworzyć 400 tys. ton stłuczki szklanej więcej w stosunku do tego, co dzisiaj przetwarzamy, czyli już dzisiaj moglibyśmy przetworzyć ponad 1 mln ton szkła. Niestety, 50 proc. szkła marnujemy, ponieważ źle segregujemy szkło w naszych gospodarstwach domowych” – powiedział Jakub Tyczkowski, prezes REKOPOL Organizacja Odzysku Opakowań S.A. 

Według prezesa REKOPOL-u, szkło jest materiałem, który można przetwarzać wielokrotnie bez utraty jakości. Jednak należy pamiętać, że szkło opakowaniowe ma niższą temperaturę topnienia niż inne rodzaje szkła, takie jak szklanki czy talerze. Dlatego ważne jest, aby różne rodzaje szkła nie trafiały do procesu przetwarzania razem, aby uniknąć wad w nowych butelkach czy słoikach.

Prezes REKOPOL-u podkreślił, że szkło opakowaniowe można przetwarzać wielokrotnie bez obawy o jakość. Jednak konieczne jest zachowanie ostrożności ze względu na różnice temperatury topnienia między różnymi rodzajami szkła. Dlatego ważne jest, aby unikać mieszania różnych typów szkła podczas przetwarzania, aby uniknąć wad w nowych produktach szklanych.

„W zielonych pojemnikach lądują przedmioty, które nie nadają się do recyklingu: szklanki, ceramika, porcelana, a nawet całe umywalki. Stanowią one nawet 20 proc. zawartości pojemników na szkło, a to znacząco utrudnia proces recyklingu i obniża jego efektywność” – zaznaczył Jakub Tyczkowski.

Według niego kluczowe jest, aby mieszkańcy mieli pełną świadomość, co powinno, a co nie powinno, trafiać do zielonych pojemników. Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska pokazało, że istnieje dysproporcja między deklarowaną wiedzą a zaangażowaniem Polaków w zachowania proekologiczne: tylko 12 proc. jest mocno zaangażowanych w takie działania.

„Ponad polowa Polek i Polaków przyznaje bez wahania, że wie, jak segregować szkło, ale nie robi tego, bo im się nie chce. Ankietowani dali się także złapać w pułapki, które na nich zastawiliśmy, dotyczące segregacji poszczególnych opakowań czy materiałów do frakcji, np. potłuczony talerz znalazłby się w dużej mierze we frakcji zielonej, gdzie nie powinien trafić” – wskazała Katarzyna Zalewska z Kantar Polska.

Badanie wykazało obecność pewnych mitów w świadomości Polek i Polaków. Np. 48 proc. ankietowanych uważa, że należy zawsze umyć szkło przed wyrzuceniem, a 23 proc. twierdzi, że wszystkie śmieci i tak trafiają do jednej śmieciarki, dlatego nie wierzy, że należy je segregować.

Co ciekawe, badanie potwierdziło także obecność pewnych mitów w świadomości Polek i Polaków. Np. 48 proc. ankietowanych uważa, że należy zawsze umyć szkło przed wyrzuceniem, a 23 proc. twierdzi, że wszystkie śmieci i tak trafiają do jednej śmieciarki, dlatego nie wierzy, że należy je segregować.

Organizatorzy kampanii „Szkło Must Go On” pragną przekazać ludziom, że segregacja szkła może być prosta, przyjemna i zabawna. Ważnym punktem akcji jest ustanowienie Ogólnopolskiego Dnia Segregacji Szkła, który odbędzie się 5 października.

„Organizujemy różnego rodzaju aktywności. Spotykamy się z ludźmi na lokalnych eventach, ale przede wszystkim działamy w mediach społecznościowych. Kampania >>Szkło Must Go On<< obecna jest na Instagramie, Facebooku i TikToku i tam wspólnie z naszymi ambasadorami – Martą Zgutczyńską i Mateuszem Gędkiem inspirujemy innych do proekologicznych działań i do segregacji szkła” – mówi Anna Kamińska. 

Więcej informacji na temat kampanii oraz towarzyszących jej wydarzeń znajdziesz na naszych stronach społecznościowych:

Facebook, Instagram, tiktok.com/@szklo.must.go.on, Strona internetowa


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM