Biznes i finanse

Debiut Żabki na warszawskiej giełdzie to czwarta największa transakcja w historii GPW

300 milionów akcji Grupy Żabka o wartości początkowej (IPO) 6,45 miliarda złotych zostało wprowadzonych na główny parkiet Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w czwartek, 17 października. Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu GPW, określił debiut tego globalnego lidera innowacji jako otwarcie nowego rozdziału w historii warszawskiej giełdy i jedną z największych transakcji na polskim rynku kapitałowym od wielu lat.

Debiut Grupy Żabka na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie jest jednym z największych w tym roku i czwartym największym w historii GPW. To także największa transakcja od debiutu Allegro w 2020 r. i od kilku miesięcy żaden inny debiut w Europie nie cieszył się tak dużym zainteresowaniem inwestorów i tak wysoką wyceną.

Grupa Żabka oferuje 300 mln akcji o początkowej wartości 6,45 mld zł oraz dodatkowy przydział do 45 mln akcji. W przypadku pełnego wykorzystania dodatkowego przydziału, wartość oferty wzrośnie do ok. 7,42 mld zł. Całkowitą wartość spółki oszacowano na 21,5 mld zł.

Zaledwie 5 procent ostatecznej liczby akcji oferowanych trafiło do inwestorów detalicznych (4,4 procent po uwzględnieniu dodatkowego przydziału akcji). Transza inwestorów detalicznych została zredukowana o około 90 procent.

„Debiut Grupy Żabka jest dla nas przełomowym momentem. Na IPO Żabki zapisały się wielkie rzesze inwestorów indywidualnych, których potrzebujemy na GPW. Mam nadzieję, że coraz częściej będą oni korzystać z instrumentów giełdowych, inwestując w spółki notowane nad Wisłą” – podkreślił Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Prezes GPW poinformował, że Grupa Żabka zdecydowała się na debiut giełdowy w Warszawie, mimo początkowego planu wejścia na giełdę w Amsterdamie.

Żabka to sieć sprzedaży detalicznej, która skupia się na lokalnych sklepach convenience oraz posiada ponad 10,5 tys. franczyzowych punktów sprzedaży. Dodatkowo, Grupa Żabka oferuje bezobsługowe sklepy autonomiczne pod marką Żabka Nano oraz platformy cyfrowe takie jak Maczfit, Dietly, Jush! i Delio.

„Wejście Grupy Żabka na giełdę jest podsumowaniem kilkuletniej strategii budowania Grupy Żabka, która jest największym ekosystemem convenience w Europie. Współpracujemy z ponad 9 tys. franczyzobiorców, którzy tworzą ponad 60 tys. miejsc pracy i z którymi wytwarzamy ponad 9 mld zł wartości dodanej w polskiej gospodarce. Nasi franczyzobiorcy codziennie otwierają 11 tys. sklepów, obsługując 3,6 mln Polaków” – wskazał Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka.

Żabka, nowy gracz na rynku rumuńskim po przejęciu spółki DRIM, planuje ekspansję w Polsce i Rumunii.

Do 2024 roku Żabka ma zamiar otworzyć 1,1 tys. nowych sklepów w Polsce, a potencjał rynku szacuje na 19,5 tys. sklepów w Polsce i 4 tys. w Rumunii. Planuje też wzrost swojej sieci stacjonarnej w Polsce do 14,5 tys. sklepów do 2028 roku.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników naszych sklepów. Zamierzamy dalej bardzo intensywnie się rozwijać. Będziemy firmą, która bardzo mocno zwraca uwagę na aspekty środowiskowe i społeczne w ramach naszej polityki ESG, w której będziemy bardzo transparentni” – zaznaczył prezes Grupy Żabka.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM