Nauka i technologie

MC: e-Doręczenia andndash; do tych urzędów wyślesz pismo wprost ze skrzynki doręczeń elektronicznych (komunikat)

Energia gromadząca się w atmosferze Ziemi ma potencjał zatopienia miast, zrównania budynków z ziemią i zrzucenia hektolitrów wody na każdy metr kwadratowy. Mimo że kontrola pogody może być kusząca, dobrze, że ludzie nie potrafią tego robić. Wykorzystanie takiej mocy mogłoby być nieodpowiednie – podkreślił PAP meteorolog dr Dariusz Baranowski.

– Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza:

Od 1 stycznia 2025 r. e-Doręczenia będą powszechnie obowiązywać w Polsce. Wraz z tą zmianą, liczba urzędów i instytucji honorujących elektroniczną formę korespondencji z obywatelami znacząco wzrośnie. Obywatele będą mogli bezpłatnie wymieniać się pismami z urzędami miast i gmin, ośrodkami zdrowia, urzędami skarbowymi i przedstawicielami zawodów zaufania publicznego, bez konieczności wychodzenia z domu. Ta innowacja ułatwi załatwianie spraw administracyjnych.

„e-Doręczenia to innowacyjny sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Dzięki tej usłudze, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, możliwe jest łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. To wszystko bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie, w dowolnym miejscu i czasie. Co istotne, dokumenty nadane z użyciem e-Doręczeń mają równą moc prawną jak tradycyjne przesyłki polecone za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie” – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

Wprowadzenie e-Doręczeń oznacza, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje będą dostępne w formie elektronicznej, co ułatwi załatwianie spraw administracyjnych dla wszystkich, w tym Kowalskiego, przedsiębiorców i urzędników. Co istotne, obywatele mogą korzystać z usługi bezpłatnie, co przyniesie oszczędność czasu i pieniędzy w porównaniu z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów. Aby skorzystać z narzędzia, warto złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

Chcesz załatwić sprawy administracyjne mailowo? Teraz będzie to możliwe dzięki uruchomieniu systemu e-Doręczeń na początku stycznia przyszłego roku. Wtedy większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji, co pozwoli obywatelom odbierać i wysyłać doręczenia elektroniczne.

Na liście podmiotów objętych obowiązkiem umożliwienia doręczeń elektronicznych znalazły się m.in. urzędy administracji publicznej, sądy, prokuratury, skarbówka, policja, a także inne instytucje publiczne.

– urzędy miast i gmin,

– starostwa,

– urzędy skarbowe,

– Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),

– Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),

– Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),

– publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,

– uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,

– instytucje pomocy społecznej,

– ministerstwa.

Funkcjonowanie nowego systemu reguluje Ustawa o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z jej zapisami dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. W tych instytucjach nowe narzędzie do korespondencji zostanie wprowadzone 1 października 2029 roku.

Od pierwszego dnia przyszłego roku notariusze będą zobowiązani do założenia skrzynek do doręczeń elektronicznych, co ułatwi wysyłkę pism tą drogą.

Nowy system elektronicznej korespondencji wprowadzony dla wybranych zawodów zaufania publicznego, takich jak notariusze, adwokaci czy radcowie prawni, ma ułatwić zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom wysyłkę pism tą drogą.

Usługa e-Doręczeń jest już dostępna dla obywateli, firm i instytucji. Aby skorzystać z niej, wystarczy złożyć wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Instrukcje oraz harmonogram wprowadzania usługi przez poszczególne podmioty można znaleźć na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Informacje publikowane na stronie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez żadnych zmian ze strony PAP SA. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za treść informacji, zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe, art. 42 ust. 2. (PAP)


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM