W okresie grudnia większość z nas staje się swoistym Mikołajem, rozdając prezenty świąteczne. Polacy mają swoje specjalne strategie zakupów – co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się wybierać prezenty w rozsądnej cenie. Większość osób korzysta z promocji i sama pakuje zakupione rzeczy – wynika to z badania zleconego przez VeloBank. Oznacza to, że większość z nas to tzw. Zieloni Mikołajowie, którzy podejmują rozsądne decyzje. Tradycja ma dla nas duże znaczenie, 95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.
Według VeloBanku, każdy ma własną unikatową strategię zakupu świątecznych prezentów. Firma przeprowadziła analizę poznawczo-behawioralną na swoich klientach, co pozwoliło im wyodrębnić cztery sylwetki mikołajów – Zielonego, Czerwonego, Żółtego i Niebieskiego. Badanie zostało rozszerzone na ogólnopolską próbę, której wyniki pokazały, że Polacy, mimo swojego romantyzmu i zamiłowania do tradycji, często kierują się rozsądkiem przy wyborze prezentów.
Mikołaj ma wiele twarzy
Badania wykazały, że zdecydowana większość Polaków (88%) kupuje prezenty świąteczne dla bliskiej rodziny, a połowa również dla partnera lub partnerki (49%). Przyjaciół obdarowuje 18% osób, a 12% decyduje się na zakup prezentu dla siebie. Co ciekawe, większość osób preferuje zaczynać zakupy z wyprzedzeniem, 34% odwiedza sklepy kilka tygodni przed świętami, 24% czasem kupuje wcześniej, a czasem na ostatnią chwilę, a 15% zostawia sobie dwutygodniowy bufor na zakupy.
Podczas zakupów, czy to w sklepie internetowym czy stacjonarnym, Polacy preferują produkty w rozsądnych cenach (48%) oraz praktyczne prezenty, które mieszczą się w ustalonym limicie cenowym (36%). Ważne jest dla nich dopasowanie prezentu do zainteresowań osoby obdarowywanej (36%) oraz jego użyteczność (20%). Ponadto, niemal połowa osób (47%) preferuje samodzielne pakowanie prezentów, a dla 26% ankietowanych opakowanie w ogóle nie ma znaczenia. Te preferencje idealnie pasują do sylwetki Zielonego Mikołaja, czyli obdarowujących, którzy dbają o dopasowanie prezentu do osoby obdarowywanej i jej zainteresowań, oraz potrafią zrobić i zapakować prezent samodzielnie.
„Nasze analizy, które pokazują, jak kupujemy prezenty świąteczne, są zawsze źródłem inspiracji i potwierdzają, że jako naród mamy rozsądną naturę. Sama mam podobnie, choć prezenty zdarza mi się kupować na ostatnią chwilę, dbam, żeby były praktyczne i w dobrej cenie. Bez względu jednak na to, czy kupujemy dużo, mało, szybko, wolno, mamy taki sam cel, by sprawić radość bliskim. Niewielki odsetek, bo 2%, zdecyduje się na kredyt, by kupić wymarzone prezenty. I tym osobom przypomnę, że w VeloBanku mamy wygodne opcje finansowania, czy to w postaci VeloRat z RRSO 0%, VeloFotki również z RRSO 0% czy kredytu gotówkowego nawet do 200 tys. zł z RRSO 11,4%. To też wygodna opcja dla tych, którzy wiedzą, że potrzebują komfortu finansowego na okres świąt, bo pierwszą ratę można spłacić dopiero za trzy miesiące” – mówi Joanna Jaworska, dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych z VeloBanku.
Większość Polaków zgadza się, że prezenty nie powinny być kupowane w Wigilię, chociaż zdarzają się wyjątki.
Ankieta wykazała, że tylko 6% mężczyzn i 3% kobiet decyduje się na zakupy świąteczne w ostatnią chwilę, zwykle w Wigilię. Jednakże, dla osób powyżej 55. roku życia, idea zakupów w ten dzień jest praktycznie nieakceptowalna, ponieważ dla nich Wigilia to czas spędzany z rodziną, a nie na zakupach.
Trzeba przyznać, że większość Polaków przywiązuje dużą wagę do tradycji i uważa, że prezenty powinny być gotowe i pod choinką z wyprzedzeniem, aby nie zakłócać magicznej atmosfery Wigilii.
Badanie zostało przeprowadzone na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, na reprezentatywnej próbie liczącej N=1090 osób w wieku 18 lat i więcej, z uwzględnieniem płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Realizacja badania miała miejsce w terminie 29.11-1.12.2024 roku.
Informacje prawne: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 0% i została obliczona na dzień 28.05.2024 r. na przykładzie reprezentatywnym. Nowi klienci mogą ubiegać się o kredyt ratalny VeloRaty RRSO 0% za pośrednictwem strony internetowej Banku lub poprzez Infolinię, pod warunkiem udzielenia zgód marketingowych na marketing SMS, telefoniczny i elektroniczny. Klienci VeloBank S.A. mogą złożyć wniosek o kredyt ratalny VeloRaty RRSO 0% za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej lub Infolinii, jeśli nie posiadają lub nie posiadali w ciągu ostatnich 9 miesięcy kredytu gotówkowego lub konsolidacyjnego w VeloBanku i udzielą ww. zgód marketingowych. W przypadku składania wniosku o kredyt za pośrednictwem strony internetowej Banku z wykorzystaniem weryfikacji selfie, aplikacji mObywatel lub logowania do innego banku, należy także złożyć wniosek o dostęp do Bankowości Elektronicznej i udzielić zgody na weryfikację behawioralną w celu potwierdzenia tożsamości. Klienci obecni lub nowi, którzy chcą złożyć wniosek w inny sposób, mogą to zrobić w dowolnej placówce VeloBanku lub bez spełniania ww. warunków, przy czym RRSO Kredytu VeloRaty wyniesie wówczas 17,7%.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 28.05.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie. Dla nowych klientów kredyt ratalny VeloFotka RRSO 0% jest dostępny przy udzieleniu zgód marketingowych, takich jak: marketing SMS, telefoniczny Banku i marketing elektroniczny Banku, zawarcie umowy o kanały zdalne oraz udzielenie zgody na weryfikację behawioralną. Klienci VeloBank S.A. mogą zawnioskować o kredyt ratalny VeloFotka RRSO 0% poprzez Bankowość Mobilną, pod warunkiem braku kredytu gotówkowego lub konsolidacyjnego w VeloBanku w ciągu ostatnich 9 miesięcy oraz udzieleniu ww. zgód marketingowych. W przypadku niespełnienia powyższych warunków, wniosek o Kredyt VeloFotka RRSO 17,7% można złożyć przez Bankowość Mobilną. Maksymalny okres kredytowania wynosi 24 miesiące, a kwota kredytu może wynosić od 100 zł do 6500 zł.
Za ofertę kredytu gotówkowego z Rzeczywistą Roczną Stopą Oprocentowania (RRSO) wynoszącą 11,4% odpowiada VeloBank, na podstawie kalkulacji z dnia 6.05.2024 r. na reprezentatywnym przykładzie. Aby skorzystać z tej oferty, musisz spełnić kilka warunków, m.in. nie mieć aktywnego kredytu gotówkowego ani kredytu konsolidacyjnego w VeloBank S.A. w ciągu ostatnich 6 miesięcy, posiadać aktywne zgody marketingowe oraz zadeklarować, że będziesz spełniać warunek oferty, czyli regularnie wpływać na VeloKonto min. 2000 zł miesięcznie i wykonywać min. 5 płatności kartą do konta lub BLIKIEM. Jeśli nie spełnisz warunku oferty, oprocentowanie kredytu zostanie podwyższone o 2 punkty procentowe od kolejnego miesiąca do czasu ponownego spełnienia warunku. Okres kredytowania sięga do 10 lat.
Proces przyznawania kredytów zależy od oceny zdolności kredytowej. Możesz skorzystać z karencji w spłacie pierwszej raty od 1 do 3 miesięcy, co wpłynie na warunki kosztowe kredytu. W tym okresie nie spłacasz kapitału ani odsetek, a termin płatności raty kapitałowo-odsetkowej zostanie ustalony w umowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie velobank.pl.
Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
tel. +48 500 140 263
e-mail: monika.banys@velobank.pl
Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl