Biznes i finanse

EKG 2022: rząd przeznaczy 800 mln zł więcej na cyberbezpieczeństwo

Obserwujemy cyfrową transformację – przyspieszenie procesów cyfryzacji wpływa m.in.: na biznes, administrację, rynek pracy i życie codzienne. Niestety wraz z rozwojem technologii pojawiają się cyberzagrożenia. Ochrona przed internetowymi atakami wymaga znacznych funduszy.

„W tym roku, nie licząc wojska, przeznaczymy na cyberbezpieczeństwo o 800 mln złotych więcej niż w ubiegłych latach. Z tego 170 mln na wynagrodzenia ekspertów, 500 mln na stworzenie od podstaw programu dla ochrony zdrowia. Ważne jest, że ten projekt będzie prowadzony nie tylko siłami administracji, ale także przy wsparciu z rynku. Przed nami coraz więcej współpracy administracji z biznesem i sektorem prywatnym” – mówił podczas panelu poświęconego digitalizacji wiceminister Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Podczas dyskusji zastanawiano się również, czy polskie przedsiębiorstwa są dostatecznie ucyfrowione.

„Powiem wprost. Jeśli organizacje nie zainwestują w rozwiązania chmurowe – mogą zniknąć z rynku. Rola cyfryzacji stała się olbrzymia. Bardzo istotna jest sfera bezpieczeństwa, ale mniejszych i średnich firm nie stać na rozbudowane zespoły informatyków. Tymczasem chmura oznacza możliwość nieprzerwanego działania systemów w centrach danych o najwyższych standardach bezpieczeństwa” – przekonywał Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Z potrzebą zapewnienia cyberbezpieczeńswa zmagają się firmy każdej wielkości.

„Jeśli ktoś zasypia i nowinki technologiczne rozwijają się wokół niego, to zaczyna mieć dług cyfrowy, wpada w lukę, która może okazać się zgubna dla organizacji” – zauważył Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu, ING Bank Śląski.

„Informatyka stała się integralną częścią każdego przedsiębiorstwa, muszą być systemy IT. Kiedyś były one niepołączone z siecią, dziś wszystko jest ze sobą zintegrowane i zarządzane przez zewnętrznych usługodawców. To zmiana podejścia do organizacji firm, a w ślad za nią należy zmieniać przyzwyczajenia oraz zainwestować w edukację i szkolenia pracowników” – dodał Maciej Zieliński, prezes zarządu, Siemens Polska.

Tomasz Wolanowski, prezes zarządu ABB, zauważył, że dzięki rozwojowi technologii zmieniły się zakłady produkcyjne. „Dawniej przepływ informacji pomiędzy działami zakładu produkcyjnego był mocno ograniczony, w fabrykach przyszłości będziemy mieli infrastrukturę zeroemisyjną, internet rzeczy, sztuczną inteligencję”.

Podkreślano też, że transformacja cyfrowa poprawia konkurencyjność firm.

„75 proc. z nich zamierza zainwestować w digitalizację. Nowoczesny klient jest zmienny, przyzwyczajony do internetu. Żeby za nim nadążyć, firmy muszą adaptować się, ewoluować wraz z klientami, dlatego powstają np. bezobsługowe lub mobilne sklepy” – informuje Adam Manikowski, dyrektor zarządzający, Żabka.

Wiele elementów naszego życia związane jest ze zmianą technologiczną. Cyfryzacja przestała być tłem, a stała się pierwszoplanowa.

„Digitalizacja to kluczowy obszar. Jednak musimy skupić się na podwyższeniu poziomu edukacji, na utrzymaniu i pozyskiwaniu ekspertów i premiowaniu innowacji” – podsumowała Agnieszka Kubera, dyrektor zarządzająca, Accenture w Polsce.

Źródło informacji: PAP MediaRoom


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM