ESG (ang. environmental, social and corporate governance, czyli środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny) to obecnie „must have” dla każdej firmy, która chce się liczyć na rynku. Inwestowanie w ESG buduje długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz częściej wymagają od przedsiębiorców, by działali zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Eksperci kancelarii prawnej CMS podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego podkreślali, że ESG oznacza konieczność prowadzenia działalności biznesowej z uwzględnieniem określonych wytycznych – coraz więcej firm będzie musiało angażować się w osiąganie celów klimatycznych UE, prowadzić firmę w sposób transparentny i przejrzysty oraz respektować interesy wszystkich interesariuszy.
„ESG to nowa rzeczywistość, w której prędzej czy później odnaleźć się będą musiały polskie firmy i instytucje. Oczywiście konieczność raportowania ESG czy zmiany dotychczasowej strategii firmy oznaczają dodatkowe koszty, ale finalnie rewolucja ta przyniesie widoczne podwyższenie standardu pracy i jakości produktów, na czym skorzystają wszystkie podmioty na rynku – właściciele firm, ich pracownicy, konsumenci” – powiedział Marcin Bejm, partner kierujący praktyką Energetyki i Projektów Infrastrukturalnych, koordynator zespołu ds. ESG w kancelarii CMS.
Zdaniem eksperta już w najbliższej przyszłości inwestorzy kapitałowi będą współpracować jedynie z tymi podmiotami, które będą w stanie wykazać, że działają zgodnie z wymogami ESG. Podobną praktykę stosować będą banki, odmawiając finansowania przedsiębiorcom niespełniającym europejskich standardów lub oferując im kredyty na znacznie gorszych warunkach.
„Istotną rolę w upowszechnianiu standardów EGS w polskim biznesie odgrywają unijne dyrektywy i wymogi z nich wynikające, ale kluczowa jest presja ze strony konsumentów i rynkowej konkurencji. Przez ostatnie dekady jako społeczeństwo bardzo dojrzeliśmy – kupując produkty czy usługi, nie kierujemy się jedynie ich ceną, ale wizerunkiem ich producenta oraz jego wartościami” – zauważyła Agnieszka Skorupińska, partner i lider praktyki prawa ochrony środowiska oraz koordynator zespołu ds. ESG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w kancelarii CMS.
Jej zdaniem firmy będą wręcz prześcigać się w docieraniu do potencjalnych klientów i partnerów biznesowych z przekazem, że spełniają kryteria ESG. Stanowić to będzie bowiem niezbędny element w budowaniu pozytywnego wizerunku i zaufania do konkretnych marek.
„W przypadku ESG nie pytamy czy, ale jak, kiedy i jak efektywnie. A to od sprawności i szybkości w dostosowywaniu się do tych wymogów naszych firm zależy konkurencyjność całej polskiej gospodarki” – zauważyła Agnieszka Skorupińska.
Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to jedno z najważniejszych wydarzeń ekonomiczno-biznesowych w Polsce. W dniach 25-27 kwietnia, podczas 150 sesji z udziałem tysiąca prelegentów, poruszane są najbardziej aktualne tematy istotne dla rozwoju gospodarki kraju, regionu i całego kontynentu.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl