Po raz kolejny w tym roku odbył się organizowany przez europarlament konkurs Europejskiej Nagrody Publiczności LUX. Wyłaniane są na niej trzy produkcje filmowe, które potem otrzymują pomoc pod względem tłumaczenia i dystrybucji, słabego punktu europejskiego kina.
„Nagroda Publiczności LUX zwraca uwagę na filmy, o których następnie dyskutuje się w przestrzeni publicznej. Finaliści tegorocznej edycji zostali wybrani przez filmowych fachowców i reprezentantów Europejskiej Akademii Filmowej” – napisano analizie.
Kiedy trzy produkcje znajdą się już na podium następuje kolejna faza wsparcia jaką jest dystrybucja i tłumaczenie. „Trzy konkurujące tytuły zostają opatrzone w napisy w 24 oficjalnych językach europejskich. Do tego są wyświetlane podczas Dni Filmowych LUX w ponad 60 miastach i na różnych europejskich festiwalach. Dzięki temu tysiące Europejczyków ma szanse je zobaczyć. W ten sposób dzieła finalistów zyskują widoczność” – zaznaczono.
Tytuły, które zostały wyróżnione w tym roku to: „Przeżyć” Jonasa Pohera Rasmussena, „Wielka Wolność” Sebastiana Meise’a i „Aida” Jasmili Žbanić. Zwycięzca został wybrany metodą głosowania elektronicznego, w którym zebrana widownia oraz europosłowie mogli oddać głos na najlepszy tytuł. Pierwsze miejsce zostanie ogłoszone podczas ceremonii wręczenia nagród w Parlamencie Europejskim 8 czerwca 2022 r.
Biuro Analiz PE zwróciło także uwagę na sukcesy jakie osiągają produkcje, które zakwalifikowały się do konkursu. Właśnie przez to Nagroda Publiczności LUX aspiruje do bycia symbolem jakościowej kinematografii.
„Nagroda Publiczności LUX dąży do stania się wskaźnikiem jakości wsparcia europejskiej produkcji filmowej. W zeszłym roku dwóch podopiecznych LUX było nominowanych do nagrody Oscara: +Na Rauszu+ Thomasa Vinterberga i zwycięzca zeszłorocznej edycji +Kolektyw+ Alexandra Nanau” – wskazano w analizie.
„W tym roku +Przeżyć+ Rasmussena jako pierwszy został nominowany w trzech kategoriach Oscarowych. Jako najlepsza animacja, najlepszy dokument i najlepszy międzynarodowy film. +Aida+ Žbanić wygrała trzy Europejskie Nagrody Filmowe: za najlepszy film, za najlepszego reżysera i za najlepszą aktorkę. A +Wielka Wolność+ Meise’a wygrała Nagrodę Jury (…) w Cannes” – dodano.
Chociaż liczba odwiedzających kina w Europie zwiększyła się o 31,5 proc. od 2020 do 2021, to poziom z ubiegłego roku to tylko 40 proc. przedpandemicznej obecności widzów zarejestrowanej w latach 2017 – 2019. „Z tego powodu europejski sektor filmowy potrzebuje każdej pomocy jaką tylko może otrzymać” – zaznaczono w analizie.
Źródło informacji: EuroPAP News
Źródło: pap-mediaroom.pl