Błażej Szczecki, który uczestniczył w debacie „Bankowość na miarę przyszłości – cyfryzacja sektora finansowego” wskazał, że stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego nie tylko wyróżnia się znacząco na tle innych sektorów gospodarki, ale również na tle innych krajów. Pośród 30 najbardziej zdigitalizowanych banków na świecie – aż sześć pochodzi z Polski.
„Owocem czwartej rewolucji przemysłowej jest poszerzanie spektrum usług bankowych w kanałach cyfrowych. Bankowość nowoczesna to bankowość mobilna – mamy kilkadziesiąt milionów wejść do aplikacji miesięcznie. Testujemy różne technologie, m.in. z wykorzystaniem technologii chmurowych czy ze sztuczną inteligencją” – powiedział Błażej Szczecki.
W opinii ekspertów skok technologiczny sektora finansowego przyspieszyła pandemia, a umożliwił go poziom wykształcenia polskich informatyków. W ciągu kilku miesięcy udało się zrealizować cele zaplanowane na kilka lat. Obecnie większość Polaków funkcjonuje w internecie, rośnie odsetek osób starszych poruszających się sprawnie w świecie cyfrowym, a usługi e-commerce cieszą się ogromną popularnością.
Do ucyfrowienia usług bankowych przyczyniło się również powszechne stosowanie urządzeń mobilnych, umożliwiających realizację przy pomocy smartfona skomplikowanych operacji tworzących cały ekosystem rozwiązań – od zakupu ubezpieczenia po inwestowanie na giełdzie.
Bankowość elektroniczna, aplikacje mobilne, odchodzenie od dokumentów papierowych, a także coraz powszechniejsze wykorzystanie sztucznej inteligencji radykalnie zmieniają także sposób komunikacji z klientami.
Błażej Szczecki uważa, że w perspektywie 2030 roku banki będą bardziej nowoczesne, a korzystanie z usług bankowych jeszcze bezpieczniejsze. Dla Banku Pekao jednak najważniejszy jest klient, dlatego wciąż będzie istniała możliwość bezpośredniego kontaktu z pracownikami.
„Bankowość w dzisiejszym świecie często jest w smartfonie. W roku 2030 to być może będzie już nie bankowość mobilna, ale bankowość głosowa. Natomiast ten nowoczesny model będzie uzupełniany o bankowość tradycyjną. Oddziały, placówki, możliwe że w innym formacie, nadal będą istniały i będą służyły jako centra doradztwa i edukacji dla klientów” – zaznaczył.
Wskazał na ogromny potencjał sztucznej inteligencji, która może być wykorzystana np. do przekazywania klientom wskazówek, aby ich potrzeby dotyczące produktów i usług finansowych były szybko, sprawnie i kompleksowo zaspakajane.
„Sztuczna inteligencja to element porozumienia człowieka i maszyny. Właśnie to połączenie, czyli zmiana paradygmatu ze sztucznej inteligencji – artificial intelligence (AI), na poprawioną inteligencję – augmented intelligence, wykreuje wartość dla klienta” – podkreślił.
Wiceprezes Banku Pekao uważa, że nie ma odwrotu od coraz szerszego stosowania algorytmów AI, wskazał jednak na potencjalne ryzyko jej stosowania.
„Sztuczna inteligencja wykrywa wzorce z danych, czyli jest tak mądra jak dane, które są jej udostępniane przez człowieka. Jeżeli dostarczamy dane, które są niekompletne lub wadliwe, ona wyciągnie niewłaściwe wnioski, a to jest etycznie i społecznie nieakceptowalne. Dlatego, jako bankierzy, jesteśmy odpowiedzialni za to, jak edukujemy sztuczną inteligencję i w jaki sposób kontynuujemy jej dalszą naukę” – zaznaczył.
Dodał również, że rozwój AI wymaga wypracowania zasad, zgodnie z którymi sztuczna inteligencja powinna być wykorzystywana. Dotyczy to również opracowania algorytmów dotyczących norm etycznych i kulturowych.
„Wyznajemy zasadę >>zero trust<< – nikomu nie ufamy, również AI. Sztuczna inteligencja to olbrzymi potencjał, który chcemy wykorzystać, żeby kreować nowe wartości dla klientów. Jesteśmy odpowiedzialni za sposób, w jaki będzie się dalej rozwijać” – podkreślił Błażej Szczecki.
Kongres Krynica Forum’22, którego tegorocznym hasłem jest „Wzrost i odbudowa”, odbywa się w dniach 19-21 października w Krynicy-Zdrój.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl