Wojna, inflacja, kryzys energetyczny odcisnęły swoje piętno na sprzedaży internetowej. Nie tylko zmieniły się ceny czy popularność poszczególnych kategorii produktowych, ale też z roku na rok ewoluuje sposób podejmowania decyzji zakupowych — w tym dokonywania płatności i wyboru sposobu dostawy.
Pełny raport można zobaczyć pod linkiem.
Polscy internauci na zakupach
Według raportu Ceneo najliczniejszą grupę kupujących online stanowią osoby w wieku 35-44 lata, wśród których dominują kobiety.
Najwięcej transakcji zakupowych jest dokonywanych w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców – ich udział stanowi 61%. Co ciekawe, najwięcej kupujących pochodzi z woj. mazowieckiego, a w regionie najbardziej aktywna jest oczywiście Warszawa.
Co najchętniej kupujemy online? Najpopularniejszą branżą 2022 r. jest Budowa i remont z wynikiem blisko 14%. Na kolejnym miejscu znalazły się kategorie Dom i wnętrze 8,9% oraz Zdrowie 8,3%. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się natomiast kategorie takie, jak Erotyka, Muzyka i Filmy, których udział w liczbie transakcji nie przekracza 1%.
Jak kupujemy?
Najczęstszą formą dostawy w 2022 jest przesyłka kurierska – za jej pośrednictwem wysyłane jest aż 56% paczek. 34,5% przesyłek kierowanych jest do punktów, a podium zamyka odbiór osobisty, który dotyczy co dwudziestego zamówienia. Najpopularniejszą formą płatności jest z kolei szybka płatność, stanowiąca 59% wszystkich zamówień. Dalej plasuje się płatność przy odbiorze, którą wybiera 1 na 4 użytkowników.
Od kilku lat coraz chętniej robimy zakupy przez urządzenia mobilne. W 2022 r. ich udział w zakupach stanowił ponad 62%. Co ciekawe, znaczenie ma również czas, kiedy robimy zakupy. Najwięcej zamówień jest dokonywanych w godzinach 10:00-13:00 i 20:00-22:00. Ważny jest także dzień. Zakupy najczęściej robione są w poniedziałki i wtorki. Największa sprzedaż odbywa się w marcu, listopadzie i grudniu.
Warto zastanowić się również, co nas motywuje do e-zakupów. Okazuje się, że niższa cena produktu jest głównym powodem, dla którego użytkownicy wybierają zakupy online. Natomiast trzy najczęstsze przyczyny niedokończenia zakupu to: zbyt wysoki koszt dostawy 16,5%, znalezienie bardziej atrakcyjnej oferty 11.9% oraz brak odpowiedniej formy płatności 11,6%. W czołówce miejsc, od których internauci rozpoczynają swoje zakupy, są Allegro i Ceneo. Natomiast w 16,6% przypadków użytkownicy kierują się bezpośrednio na strony sklepów internetowych.
Światowe zawirowania a e-commerce
Nie jest to zaskoczeniem, że sytuacja gospodarczo-ekonomiczna znacząco wpłynęła na ceny żywności w naszym kraju. W okresie od stycznia do września najbardziej podrożały oliwy i oleje – aż o 43%, zaraz po nich odżywki białkowe – o 39%.
Niewielkie wzrosty możemy zaobserwować za to w przypadku pasty do zębów i kawy – kolejno o 6% i 5%. Wpływa to na zachowania kupujących. Już 41,1% ankietowanych śledzi cenę produktu przed dokonaniem zakupów, a 28,7% porównuje ją, żeby wybrać najkorzystniejszą ofertę. Dodatkowo, w wyniku sytuacji ekonomicznej w naszym kraju 18,7% użytkowników dokładniej planuje wydatki i kupuje w bardziej przemyślany sposób.
Trzeba tutaj również wspomnieć o wpływie sytuacji na Ukrainie na handel internetowy i zachowania konsumentów. Wojna wywołała gwałtowny spadek zakupów w pierwszych dniach konfliktu. Spadek o 37,65% względem średniej utrzymywał się jednak przez zaledwie 3 dni. Częściej w tym okresie wyszukiwano m.in. repliki broni oraz broń białą, a piki popularności miały również produkty związane z zakupami dla uchodźców, takie jak: śpiwory, palniki, plecaki, wyposażenie medyczne. Popularne były również rzeczy umożliwiające wsparcie Ukrainy w prowadzonym konflikcie: noktowizory, wyposażenie medyczne czy flagi.
Widmo kryzysu energetycznego również ma swoje odzwierciedlenie w zakupach online. Największy wzrost zainteresowania można zauważyć w produktach związanych z generatorami prądu (1519%), co wskazuje, że konsumenci chcą zabezpieczyć się przed potencjalnymi konsekwencjami wojny. W sierpniu zauważalny jest również znaczący wzrost zainteresowania głównie produktami do ogrzewania.
Ulubieńcy kupujących
W tym trudnym czasie zawirowań na rynku niezwykle ważne jest stałe dbanie o poziom realizowanych usług i zaufanie klientów.
Od 2010 r. Ceneo prowadzi ranking najlepszych e-sklepów, objętych Programem Zaufanych Opinii. Docenia i nagradza firmy uwielbiane przez klientów, czyli takie, które uzyskały najlepsze wyniki w ankiecie pozakupowej.
Zwycięzcy 13. Rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo.pl:
1. Budowa i ogród: SklepBaterie.pl
2. Dla dziecka: krainazabawy.pl
3. Dom i wnętrze: nakrywamy.pl
4. Hobby i zwierzęta: zoopers.pl
5. Kultura i rozrywka: TaniaKsiazka.pl
6. Moda i dodatki: zegarkinareke.pl
7. Motoryzacja: intercars.pl
8. RTV i AGD: luke.pl
9. Styl życia: n69.pl
10. Technologia: eukasa.pl
11. Uroda i zdrowie: manada.pl
12. Debiuty na Ceneo: megafauna.pl
13. Najlepszy sprzedawca w Kup Teraz: manada.pl
14. Dostawca: DPD
Więcej informacji o raporcie znajduje się na stronie: https://www.ceneo.pl/wydarzenia/ranking-zaufanych-sklepow-wyniki
O Ceneo: Od 17 lat Ceneo wspiera przedsiębiorców w docieraniu do klientów, a internautów w podjęciu najlepszych decyzji zakupowych. Na portalu kupujący może wybierać spośród ponad 30 mln aktywnych ofert z 26 tys. e-sklepów. Ceneo to nie tylko największa porównywarka cen w Europie i katalog produktów, ale również największa baza opinii pozakupowych o produktach, sklepach i dostawcach w Polsce. Ceneo.pl sp. z o.o. i Allegro.pl sp. z o.o. należą do jednej grupy kapitałowej.
Źródło informacji: Ceneo
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl