Nauka i technologie

Przygotowanie warsztatów w kraju na serwisowanie samochodów elektrycznych

Wraz z rozwojem technologii, samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze w naszym kraju. Nie oznacza to jednak, że są one wolne od problemów – w wielu przypadkach naprawa aut elektrycznych jest bardziej skomplikowana niż samochodów z napędem spalinowym. Eksperci z serwisu Autobaza.pl opowiadają o specyficznych wymaganiach i problemach, z jakimi wiąże się naprawa aut elektrycznych.

Mimo że wiele osób z zapałem oczekuje na przejście na nowoczesną motoryzację elektryczną, to droga, która do tego prowadzi jest długa i wymaga szeregu przygotowań. Unia Europejska opracowała politykę zmierzającą do zmniejszenia emisji CO2, jednak aby plan został zrealizowany konieczne jest zapewnienie dostatecznej ilości zasobów na produkcję i utylizację samochodów elektrycznych.

Choć brak wielu typowych dla samochodów z napędem spalinowym elementów ma swoje zalety, oznacza to także, że są to pojazdy zupełnie innej konstrukcji. W związku z tym wszelkie naprawy, które wymaga auta elektrycznego wymagają użycia specjalistycznego sprzętu i często trudno jest znaleźć warsztat, który jest w stanie prawidłowo naprawić taki pojazd. Co więcej, auta elektryczne wymagają częstego doładowywania, co oznacza, że dodatkowo trzeba inwestować w odpowiednie ładowarki.

Mimo wszystko, auta elektryczne stanowią bardziej zaawansowane i nowoczesne technologicznie rozwiązanie w stosunku do pojazdów na paliwo. Ich popularność stale rośnie, a dostęp do części zamiennych i specjalistycznych warsztatów naprawczych jest coraz bardziej zróżnicowany. Użytkownicy aut elektrycznych mogą cieszyć się oszczędnością w naprawach, jednak muszą przygotować się na nowe wyzwania technologiczne, które niesie za sobą eksploatacja tego typu pojazdów.

„Ze względu na specyficzną budowę, pojazdy elektryczne wymagają od kierowcy wiedzy i umiejętności ich użytkowania. Najbardziej wrażliwym elementem są ogniwa, które mają określoną żywotność, a ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli samochód jest niewłaściwie eksploatowany. Negatywny wpływ na kondycję baterii ma na przykład długa jazda z bardzo dużą prędkością, która może wpłynąć na znaczny wzrost temperatury ogniw. Problemem jest również nieodpowiednie ładowanie – optymalny poziom naładowania baterii powinien oscylować pomiędzy 80% a 20% pojemności. Zaszkodzić akumulatorowi może także szybkie ładowanie – zbyt często wykorzystywane może być przyczyną awarii lub wpłynąć na utratę pojemności” – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert serwisu autobaza.pl.

Nowoczesne samochody elektryczne są również wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne. Moduł sterowania odpowiada za bezpieczeństwo i monitorowanie wskaźników w aucie. Może to być jednak narażone na zużycie, awarie lub uszkodzenia mechaniczne, dlatego ważne jest, aby systemy te były regularnie konserwowane i sprawdzane.

Ponadto, w przeciwieństwie do aut spalinowych, większość napraw aut elektrycznych wymaga specjalistycznego sprzętu i narzędzi. Niektóre części są bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do zdobycia. Aby skutecznie naprawić samochód elektryczny, mechanik musi mieć dostęp do najnowszych technologii i narzędzi.

Największe problemy z naprawą aut elektrycznych

Naprawa auta elektrycznego wymaga większych umiejętności i specjalistycznego sprzętu niż w przypadku samochodu spalinowego. Aby skutecznie naprawić samochód elektryczny, mechanik musi mieć dostęp do specjalnych uprawnień Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) do 1kV, najnowszych technologii i narzędzi. Co więcej, niektóre części są bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do zdobycia.

Dodatkowo, z uwagi na złożoną budowę akumulatorów samochodów elektrycznych, naprawy często wymagają wymiany całego akumulatora, co jest bardzo kosztowne. Z tego powodu naprawa auta elektrycznego jest zwykle droższa niż naprawa auta spalinowego.

„Warto wiedzieć, że koncerny dają stosunkowo długą, średnio ośmioletnią gwarancję na akumulatory. Dotyczy ona natomiast wyłącznie jego naturalnego zużycia, czyli w praktyce pojemności, która według producenta w tym czasie nie spadnie poniżej określonego poziomu. W przypadku usterki natomiast gwarancja kończy się po przejechaniu 100 tys. km., wówczas koszty wymiany akumulatora leżą po stronie właściciela, a są one pokaźne – mogą dochodzić nawet do 100 tys. zł” – podsumowuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.

Uszkodzenie akumulatora nie oznacza konieczności wymiany całego urządzenia. Bateria składa się z poszczególnych modułów, z których każdy może być wymieniony. Aby jednak określić, które elementy są uszkodzone, potrzebna jest diagnostyka komputerowa wykonywana w specjalistycznym serwisie. Niestety, wielu właścicielom prywatnych warsztatów brakuje odpowiednich środków na zakup tego typu urządzeń.

Na szczęście wymiana uszkodzonych modułów baterii jest rozwiązaniem dostępnym dla właścicieli. Aby jednak określić, który element powinien zostać wymieniony, należy skorzystać z diagnostyki komputerowej dostępnej w profesjonalnych serwisach. Niestety, koszt takiej usługi jest wysoki i w wielu przypadkach właściciele prywatnych warsztatów nie mogą sobie na nią pozwolić.

Niewątpliwie wyzwaniem, przed jakim stoją warsztaty, jest dostosowanie się do nowych technologii. Właściciele muszą zapewnić, aby ich zakłady były wyposażone w odpowiedni sprzęt i materiały, które pozwolą im na obsługę samochodów elektrycznych. Ponadto, powinni zadbać o odpowiednie szkolenie pracowników i uaktualnienie systemów informatycznych, aby móc bezproblemowo wykonywać prace serwisowe.

Jakie korzyści może przynieść warsztatom dostosowanie się do wymagań technicznych?

Adaptacja warsztatów do nowych technologii może przynieść wielu korzyści. Po pierwsze, właściciele mogą zwiększyć liczbę klientów, ponieważ będą mieli więcej aut elektrycznych do obsługi. Po drugie, będą mogli skorzystać z nowych technik i narzędzi, co przyczyni się do usprawnienia pracy w warsztatach. Wreszcie, właściciele będą mieli możliwość wzbogacenia swojej oferty o nowe usługi, takie jak naprawy aut elektrycznych.

Dobrze wyposażony warsztat samochodowy to niezbędny element naprawy samochodów. Aby zapewnić możliwie najlepszą i najbezpieczniejszą usługę, niezbędni są wykwalifikowani mechanicy, którzy mają doświadczenie w pracy z układami elektrycznymi, a także znajomość systemów zabezpieczeń i blokad wyłączających prąd. Warsztat musi być również wyposażony w specjalistyczny sprzęt oraz oprogramowanie do diagnozowania problemów z systemami elektronicznymi. Ważne jest też, aby wszelkie procedury BHP były stosowane, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom.

Od dwóch dekad Autoiso Sp. z o.o. oferuje swoim klientom dostęp do raportów historii pojazdu dzięki swojemu serwisowi autobaza.pl. Firma wykorzystuje dane z wielu wiarygodnych i uznanych źródeł, w tym z holenderskiej fundacji Nationale Auto Pas (NAP) oraz z Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA – National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS). Dzięki temu klienci mają pewność, że dane, którymi dysponują, są wiarygodne i niezawodne.

Autobaza.pl to jedna z najbardziej znanych i cenionych niezależnych baz danych VIN z historią pojazdów w Europie. Firma ma istotny wpływ na jakość pojazdów, które są oferowane na rynku wtórnym w Polsce, dzięki czemu możesz czuć się bezpiecznie wybierając kupno samochodu.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM