Biznes i finanse

Nowe zasady wynagradzania kierowców zawodowych – Raport PITD i Webfleet

Rok 2022 był czasem nieustających zmian dla sektora transportowego. Wojny, odpływ kierowców, kryzysy ekonomiczne oraz wzrosty cen paliw i inflacja wpływały znacząco na branżę TSL. Pakiet Mobilności oferował przedsiębiorcom i kierowcom nowe regulacje, takie jak planowanie harmonogramu pracy, równe wynagrodzenia, wymiany tachografów, wpisy do systemu IMI i wymagania dotyczące tygodniowych odpoczynków. Wszystkie te zmiany wpłynęły na poprawę sytuacji kierowców, a jednocześnie pozwoliły firmom transportowym na dostarczanie usług transgranicznych z większą swobodą.

Raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL” przygotowany przez Polski Instytut Transportu Drogowego pod patronatem Webfleet wskazuje na wzrost wynagrodzeń kierowców, co dotyczy zarówno tras międzynarodowych, jak i lokalnych. Dodatkowo raport zawiera informacje na temat najbardziej satysfakcjonujących czynników wykonywanej pracy, wpływu braków kadrowych na działalność firm transportowych oraz dostępnych narzędzi technologicznych wykorzystywanych przez zawodowych kierowców.

Raport wykazał, że 8 na 10 kierowców czerpie satysfakcję z wykonywanej pracy. Wśród najbardziej motywujących czynników wymienia się: wzrost średniej pensji netto o 21,6%, spadek liczby pracowników zastanawiających się nad zmianą zawodu oraz osób niezadowolonych z pracy, a także rozwiązania technologiczne takie jak monitoring GPS czy informatory live o utrudnieniach na trasie.

Kierowcy jeszcze bardziej doceniają swoją pracę

Raport wykazał, że w ciągu ostatniego roku liczba osób zadowolonych z wykonywanego zawodu wzrosła o 4%, osiągając poziom 84%. To jasno pokazuje, że kierowcy są coraz bardziej zadowoleni z wykonywanej pracy. Wzrost poziomu zadowolenia można przypisać wyższym wynagrodzeniom oraz rozwiązaniom technologicznym, które ułatwiają ich pracę.

Chociaż praca kierowcy jest często wymagająca i narażona na niebezpieczeństwa, badania wykazują, że aż 80% kierowców jest zadowolonych z wykonywanej pracy. Co więcej, w stosunku do wyników z zeszłego roku, widoczny jest kilkuprocentowy wzrost satysfakcji z pracy – 8%. Może to być spowodowane zaletami takimi jak: poznawanie nowych miejsc, elastyczne godziny pracy, a nawet niewielkie benefity. Niemniej, największym wyzwaniem dla kierowców pozostaje rozłąka z najbliższymi, która zmusza ich często do poświęcania wygody dla wykonania pracy.

Kierowcy chcą czuć się bezpiecznie i komfortowo w swoim miejscu pracy. Badania wykazały, że 24,6% z nich odczuwało stres w wykonywaniu obowiązków, a 21,1% niebezpieczeństwa na drodze. Pracownicy, którzy czują się częścią firmy i szanowani przez swoich szefów, są mniej skłonni do odejścia z pracy. Z badań wynika, że 38% badanych kierowców myśli o zmianie zawodu, co jest o 12% mniejszą liczbą w porównaniu do wcześniejszych raportów. Mediana netto wynagrodzeń dla tej grupy wynosi 6 725 tys. zł. Tylko przy wyższej kwocie kierowcy są skłonni zostać w tej pracy.

Nowoczesne technologie stanowią odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie na usprawnienie wykonywania pracy kierowcy. Zbadano, że 72% kierowców wykorzystuje technologię w swojej pracy, w tym najwięcej w postaci monitoringu GPS i lokalizacji pojazdów (23%). Dodatkowo, urządzenia nawigacyjne, system rozpoznawania przeszkód na trasie oraz terminale dla kierowców (tablety pokładowe wyposażone w zestaw aplikacji) przyczyniają się do usprawnienia pracy kierowców. Co więcej, aplikacje cyfrowe pozwalają na sprawdzenie i przesłanie do centrali wyników pracy pojazdu, co jest szczególnie przydatne w przypadku przewozu towarów ciężkich.

Nowoczesne technologie, jak telematyka, są przydatne w wielu obszarach. Dzięki nim możliwe jest usprawnienie pracy, redukcja zadań administracyjnych, skuteczniejsze planowanie i optymalizacja realizacji zamówień, udoskonalenie bezpieczeństwa i styl jazdy, a także obniżenie zużycia paliwa. Aplikacje do zarządzania flotą, takie jak Webfleet Work App, umożliwiają kierowcom korzystanie z nawigacji i efektywne zarządzanie codziennymi zleceniami, przeglądami pojazdów i składaniem list kontrolnych. Dzięki tym aplikacjom kierowcy mają możliwość śledzenia nadchodzących zleceń, automatycznego wysyłania danych do dyspozytora, komunikowania się z biurem, podawania dokładnych informacji o czasie przybycia (ETA), rejestrowania godzin pracy i przejazdów służbowych i prywatnych.

Telematyka może także zwiększyć poziom bezpieczeństwa kierowców. Aby ograniczyć napięcie związane z jazdą oraz zminimalizować ryzyko wypadków drogowych, firmy powinny zainwestować w kamery samochodowe, takie jak CAM50 w rozwiązaniu Webfleet Video. Dzięki wbudowanej w kamerę sztucznej inteligencji (AI), nie tylko można aktywnie rejestrować zdarzenia drogowe, ale także proaktywnie przeciwdziałać rozpraszaniu uwagi kierowcy i innym niebezpieczeństwom drogowym.

Dbamy o to, aby kierowcy mogli czerpać jak największe korzyści z zastosowania nowoczesnych technologii. Mają one usprawnić ich pracę, zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo, a także zmniejszyć stres związany z wykonywaniem zadań. To wszystko przekłada się na jakość obowiązków i poziom zadowolenia z wykonywanego zawodu – podkreśla Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet.

Digitalizacja będzie nadal postępować, a wyniki badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez PITD „Mobility 2032: czy jesteś gotowy?” potwierdziły, że przewoźnicy chcą wykorzystać automatyzację, aby usprawnić pracę oraz wprowadzić cyfrową platformę do obiegu dokumentów.

„Dużym wyzwaniem pod kątem edukacji jest jednak niechęć do zmian, nauka obsługi nowych narzędzi, a także uświadomienia korzyści z tego typu rozwiązań. Dużą rolę odgrywają tu pracodawcy oraz dostawcy systemów. Proces transformacji jednak to proces zmiany na lepsze, a nowe technologie i telematyka w szczególności będą je wspierać” – dodaje Agnieszka Szwaj.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM