Polityka i społeczeństwo

Ścieżki rowerowe – kluczowy element zrównoważonej mobilności – analiza

Unijne wsparcie w wysokości 2 mld 327 mln 766 tys. 926 euro w latach 2016-2022 przyczyniło się do modernizacji i budowy nowych ścieżek rowerowych, parkingów dla jednośladów, kładek i tuneli dla pieszych. Do końca minionego roku, beneficjenci rozliczyli wydatki na te cele w kwocie ponad 1 mld 507 mln euro, co jest wyraźnym dowodem na skuteczność unijnych dotacji.

Finansowo może nie dorastać wielu innym elementom polityki spójności, ale inwestycje w węzły intermodalnego transportu publicznego w miastach, a także ekoturystyczne inicjatywy mające na celu zwiększenie atrakcyjności i bezpieczeństwa obszarów wiejskich, tworzą więzi pomiędzy sąsiadującymi regionami.

21 państw UE skorzystało z unijnego wsparcia w kończącej się perspektywie finansowej; najwięcej inwestycji w tym zakresie zrealizowała Polska, która otrzymała 458 mln euro w ramach planu oraz 315 mln euro wypłaconych beneficjentom. Portugalii, która plasuje się na drugim miejscu na liście, zwrócono z kolei zaledwie 171 mln euro na inwestycje w ścieżki rowerowe – jest to niemal dwukrotnie mniej niż w przypadku Polski.

Dane KE wskazują, że w unijnych państwach wspieranie ekologicznych inwestycji jest coraz bardziej popularne. W 2016 roku pomoc finansowa wyniosła 10 mln euro, w 2017 r. – 55 mln euro, a w 2021 r. przekroczyła 1 mld euro, osiągając 1,5 mld euro w ciągu minionego roku.

KE prezentuje również przykłady najbardziej udanych projektów inwestycyjnych. Jednym z nich jest budowa nowoczesnego węzła transportowego w mieście Kościerzyna, który umożliwi połączenie transportu kolejowego, samochodowego, pieszego i rowerowego. Całkowita wartość tego przedsięwzięcia wynosi ok. 7,6 mln euro, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej w postaci Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi blisko 5,5 mln euro.

Most Mary Elmes w Cork, Irlandii, został zbudowany z wykorzystaniem funduszy unijnych, umożliwiając pieszym i rowerzystom łatwiejszy dostęp do dzielnicy wiktoriańskiej, dworca kolejowego Kent i jego okolicy. Okazuje się, że codziennie korzysta z niego około 11 tys. osób, co przyczyniło się do zmniejszenia korków i poprawy jakości powietrza w mieście.

Circuldouce to niedawny projekt, który wytyczył trasę rowerową z Bayonne we Francji do Pampeluny w Hiszpanii. Trasa obejmuje 70 km dróg publicznych, które są teraz otwarte tylko dla ruchu niezmotoryzowanego, dając rowerzystom możliwość przejechania przez region Pirenejów Atlantyckich.

Realizując unijny program rozwoju zrównoważonej mobilności multimodalnej, miasta i funkcjonalne obszary miejskie stają przed szeregiem wyzwań, w tym ograniczeniem wpływu transportu na klimat i poprawą jakości życia. Inwestycje w ścieżki rowerowe, parkingi dla jednośladów i chodniki są kluczowe dla osiągnięcia tych celów.

Rozwój zrównoważonej mobilności oznacza stworzenie szerokiego wachlarza opcji dla wszystkich. Dojazd pieszo, rowerem, wspólnym transportem, samochodem lub innymi środkami transportu powinien być łatwy, bezpieczny i dostępny dla wszystkich. Węzły transportowe miejskie powinny oferować nie tylko działania związane z transportem, ale także wspierać działania społeczne, kulturalne i gospodarcze.

Unijne fundusze w latach 2014-2020 wyniosły 17,9 miliarda euro. Po dodatkowych środkach w ostatnich dwóch latach, całkowita kwota wzrosła do 19,5 miliarda euro. Do końca ubiegłego roku, beneficjenci rozliczyli ponad 12,7 miliarda euro, z czego Polska zajęła pierwsze miejsce, dysponując 896 inwestycjami, o łącznej wartości przekraczającej 5,5 miliarda euro.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM