Biznes i finanse

Od nauki do przedsiębiorczości: Nagrody Fundacji PRF dla twórców najlepszych scenariuszy lekcji

Młodzieży zainteresowanej przedmiotem „Biznes i zarządzanie” już teraz dostępne są skuteczne metody angażujące ją w lekcje biznesu. Takie metody prezentowali eksperci Centralnego Domu Technologii (CDT) podczas debaty z cyklu CDTalks, która odbędzie się cztery lata przed pierwszymi egzaminami maturalnymi z tego przedmiotu, które odbędą się w 2027 r.

W ostatnim spotkaniu z cyklu „CDTalks, czyli debaty o edukacji” poruszono temat dostępu do edukacji. Dyskutowano na temat barier dostępu do edukacji, a także strategii, które pozwalają uczniom osiągnąć sukces. Centralny Dom Technologii organizuje regularne spotkania, aby wspierać edukację i wskazywać różne perspektywy. Dotychczas poruszano takie tematy jak edukacja ekologiczna, etyka w technologii czy nauka cyberbezpieczeństwa.

Tym razem eksperci oraz ekspertki zgromadzeni w Centrum Transformacji Cyfrowej dyskutowali na temat: „Jak uczyć przedsiębiorczości?”. W debacie wzięły udział Magdalena Honkowicz, Agnieszka Pierwocha i Marta Czyrkiewicz – autorki najlepszych scenariuszy lekcji o przedsiębiorczości, które zostały wyróżnione w 4. edycji konkursu „Edukacja Jutra”. Poza tym uczestniczyli w niej Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki, Agata Białkowska-Samul, Employer Branding Senior Specialist w Allegro oraz Zbigniew Bujak, trener i edukator CDT, będący również jurorem w konkursie „Edukacja Jutra”.

„Z >>Biznesem i zarzadzaniem<< łączymy duże nadzieje. Przedmiot ma być dla uczniów szkół średnich odpowiedzią na zmieniający się świat i nauką brania odpowiedzialności za swoje życie w przyszłości” – mówił Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Dr Dominika Wiśniewska, menedżerka ds. partnerstw i społeczności Centralnego Domu Technologii w Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju, poprowadziła debatę.

W miejsce przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” wprowadzony zostanie „Biznes i zarządzanie”. Poruszy on kwestie pracy w grupie, zrozumienia znaczenia współpracy, a także praktycznych aspektów, takich jak finanse osobiste, zrozumienie roli finansów czy zasady opodatkowania.

Dr Dominika Wiśniewska, zajmująca się partnerstwem i społecznościami Centralnego Domu Technologii w Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju, przewodniczyła dyskusji.

„Jako biznes oczekujemy, żeby młodzi ludzie po szkole czuli się swobodnie i pewnie wkraczając na rynek pracy. Dobrze, gdyby mieli świadomość, jak działa świat finansów. Ale ważne są też rozwinięte kompetencje miękkie – motywacja, praca w zespole, kreatywność” – przekonywała Agata Białkowska-Samul, Employer Branding Senior Specialist w Allegro.

„Trzeba złapać ciekawość ucznia, bo tematy okołobiznesowe nie są interesujące ani łatwe. Warto wykorzystać social media, aplikacje, a przede wszystkim case study. Prawdziwe przypadki z życia działają na wyobraźnię i pozwalają zastanowić się uczniom, jak oni rozwiązaliby ten problem” – mówiła Magdalena Honkowicz, edukatorka.

„Podatki u młodzieży nie wzbudzają emocji, uczniowie nie zauważają ich. Dlatego wprowadziłam do lekcji o podatkach elementy gry i wspomnianą przez Benjamina Franklina śmierć” – wyjaśniała Agnieszka Pierwocha.

Na spotkaniu podsumowano 4. edycję konkursu na najlepszy scenariusz lekcji o przedsiębiorczości – „Edukacja Jutra”. Przedstawiono wyniki konkursu, a jego zwycięzcą została Agnieszka Pierwocha za jej scenariusz „Only death and taxes”.

Scenariusz ten uczy uczniów współpracy, a nie rywalizacji, poprzez zadanie, by wspólnie uwolnić bohatera, który naraził się śmierci.

Kolejną zwyciężczynią została Marta Czyrkiewicz, nauczycielka, która zaproponowała projekt „Owocowe love” łączący matematykę, informatykę i plastykę. Projekt polega na stworzeniu stanowiska do sprzedaży lemoniady.

Podczas spotkania omówiono również skuteczne metody edukacji, które mogą być wykorzystane w trakcie lekcji o przedsiębiorczości.

Organizatorzy konkursu postanowili również zorganizować warsztaty dla nauczycieli, którzy będą mogli wymienić się doświadczeniami dotyczącymi prowadzenia lekcji o tematyce przedsiębiorczej.

Na koniec spotkania zaprezentowano wybrane projekty, które zostały wykonane przez uczniów dzięki scenariuszom konkursowym.

Wszyscy uczestnicy spotkania wyrazili zadowolenie z wyników konkursu i zaprosili na kolejną edycję, która odbędzie się w przyszłym roku.

„Najlepiej sprawdza się samodzielność i wolność uczniów, którzy sami szukają sposobów pozyskania produktów, receptur, podpatrują konkurencję, tworzą projekt. Przy ocenianiu ważny jest efekt końcowy i podejmowane działania” – przekonywała Marta Czyrkiewicz.

„Nie każdy nauczyciel musi od razu wiedzieć, jak stworzyć edukacyjny escape room. Dlatego warto zajrzeć do naszej publikacji” – zachęcał Zbigniew Bujak, trener i edukator CDT, juror w konkursie “Edukacja Jutra”.

Pozwala ona nauczycielom na wypróbowanie wielu ciekawych pomysłów na lekcje BiZ. Zawiera ona również szczegółowe instrukcje i materiały, które pomogą nauczycielom w realizacji zajęć.

Konkurs na scenariusze lekcji stanowi unikalną okazję do poszerzenia wiedzy nauczycieli na temat BiZ i umożliwienia im tworzenia własnych, oryginalnych lekcji.

Publikacja Edukacja Jutra_Przedsiębiorczość.pdf jest doskonałym źródłem pomysłów i inspiracji dla nauczycieli, którzy chcą przekazać swoim uczniom wiedzę na temat BiZ. Może ona stanowić wyjątkowe uzupełnienie tradycyjnych lekcji BiZ.

Publikacja zawiera scenariusze lekcji, z których nauczyciele mogą tworzyć autorskie pomysły na lekcje BiZ. Każdy scenariusz jest bogato ilustrowany i zawiera szczegółowe instrukcje do wykonania ćwiczeń.

Konkurs na scenariusze lekcji to jedyna w swoim rodzaju szansa na pozyskanie wiedzy na temat BiZ i tworzenie własnych lekcji. Publikacja Edukacja Jutra_Przedsiębiorczość.pdf umożliwia nauczycielom i ich uczniom poszerzenie wiedzy na temat BiZ i wypróbowanie wielu ciekawych pomysłów na lekcje.

Publikacja zawiera scenariusze lekcji biZ, które są zgodne z aktualnymi wytycznymi MEN i pozwalają nauczycielom na tworzenie własnych autorskich pomysłów. Każdy scenariusz zawiera szczegółowe instrukcje i materiały, które pomogą nauczycielom w realizacji zajęć.

Konkurs na scenariusze lekcji to wyjątkowa okazja na poszerzenie wiedzy na temat BiZ i tworzenie autorskich lekcji. Publikacja Edukacja Jutra_Przedsiębiorczość.pdf zawiera wiele ciekawych pomysłów i inspiracji dla nauczycieli, którzy chcą przekazać swoim uczniom wiedzę na temat BiZ.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM