Uczestnicy debaty „Czy pieniądze europejskie są też dla mojej firmy?” podczas Innovatorium Łukasiewicza’23 w Poznaniu wyrazili zgodę, że pozyskiwanie środków europejskich jest dostępne dla przedsiębiorców, jednak potrzebują oni specjalistycznego wsparcia w kwestii przygotowania projektów oraz ich komercjalizacji na rynkach zarówno światowych, jak i europejskich.
„Pieniądze europejskie są dla wszystkich i warto z nich korzystać” – powiedziała Lidia Stępińska-Ustasiak z Sieci Badawczej Łukasiewicz, otwierając dyskusję na temat pozyskiwania funduszy unijnych na przedsięwzięcia badawczo-rozwojowe.
Maria Nalewajko z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podkreśliła, że w obecnej perspektywie finansowej przedsiębiorcy mają do dyspozycji szeroki wachlarz funduszy europejskich. Wśród dostępnych programów szczególną uwagę zwrócić należy na FENG w ramach ścieżki SMART. Obejmuje ona m.in. projekty badawczo-rozwojowe, a do każdego z nich można dołączyć dodatkowe moduły, jak wdrożenie lub komercjalizacja.
„Mamy nadzieję, że absorpcja środków będzie większa. To pieniądze m.in. na cyfryzację, ale to również wsparcie dla start-upów. Wychodzimy ku przedsiębiorcom i ciągle poszerzamy ofertę. Pomagamy przedsiębiorcom odnaleźć się w regulaminach, staramy się je upraszczać. Prosimy o to, by zastanowili się, czy chodzi o działania B+R czy np. tylko o prace rozwojowe w kontekście istniejących rozwiązań” – powiedziała Maria Nalewajko.
„Wspieramy małe i średnie przedsiębiorstwa w ich ekspansji na zewnątrz, także przy wykorzystaniu środków europejskich. Działamy jak duża firma doradcza, ale nie pobieramy za to pieniędzy” – wyjaśnił.
„Ta świadomość przedsiębiorców w Polsce ciągle jest niewielka i ciągle nad tym trzeba pracować” – ocenił Graczyk.
Marcin Graczyk, przedstawiciel z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) zwrócił uwagę na wsparcie, jakie polskim przedsiębiorcom zapewnia państwo. Podkreślił, że niezwykle istotną rolę odgrywa świadomość przedsiębiorców, potrzeb ich firm oraz tego, na jaki rynek chcieliby wejść ze swoim rozwiązaniem.
Ekspert PAIH zauważył również, że polskie firmy w niewielkim stopniu uczestniczą w zagranicznych przetargach, gdzie mogłyby wygrywać z jakością i ceną. Podkreślił jednocześnie, że zmiana tego stanu rzeczy jest konieczna, szczególnie w kontekście wyzwań, z jakimi będzie musiało zmierzyć się polski biznes w najbliższych latach.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest jednym z najważniejszych partnerów polskich przedsiębiorców. Dzięki wsparciu, jakie zapewnia, polskie firmy mogą wziąć udział w zagranicznych przetargach, wygrywając je z jakością i ceną. PAIH jest też partnerem w rozwiązywaniu problemów, z jakimi polscy przedsiębiorcy będą musieli się mierzyć w najbliższych latach, szczególnie w kontekście odbudowy Ukrainy.
Marcin Graczyk, pracownik PAIH, zwrócił uwagę, że utrzymanie wysokiej świadomości przedsiębiorców jest kluczem do sukcesu w realizacji projektów badawczo-rozwojowych. Dodał również, że polscy przedsiębiorcy powinni zwiększyć swoją obecność na rynkach zagranicznych, aby osiągnąć sukces w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wspiera polskich przedsiębiorców w ich staraniach o udział w zagranicznych przetargach. Marcin Graczyk podkreślił, że do tego aby osiągnąć sukces, potrzebna jest wiedza na temat potrzeb przedsiębiorców, pomysłów na rozwiązania i na jaki rynek chcą one wejść.
Według eksperta PAIH, uczestnictwo w międzynarodowych przetargach i współpraca z zagranicznymi partnerami ma ogromne znaczenie dla odbudowy Ukrainy oraz dla rozwoju polskiego biznesu. Podkreślił również, że właściwa świadomość przedsiębiorców jest niezbędna do realizacji projektów badawczo-rozwojowych.
Aleksandra Ihnatowicz z Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE przybliżyła możliwości pozyskania finansowania bezpośrednio z programu Horyzont Europa. Podkreśliła, że jeśli przedsiębiorstwom uda się określić własną ścieżkę rozwoju, uzyskanie wsparcia z programu Horyzont Europa może stać się prostsze niż staranie się o środki przeznaczone na poziomie krajowym.
„Horyzont Europa jest szerokim portfelem instrumentów, które pozwolą firmom rozwijać innowacje i w gronie głównych graczy znaleźć potencjalnych klientów. Z jednej strony przedsiębiorstwa mogą się rozwijać, ale też wdrażać innowacyjne projekty, promować je i komercjalizować” – powiedziała Ihnatowicz.
Program LIFE oferuje szerokie możliwości finansowania dla przedsiębiorstw, które chcą wprowadzić innowacje z zakresu przedsięwzięć środowiskowych. Ekspert z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Andrzej Muter wskazał, że firmy mogą pozyskać aż do 90 proc. środków na realizację projektu, który w przyszłości będzie się samofinansować. Program umożliwia także sfinansowanie testów, wdrożenia i promocji nowych rozwiązań.
„Staramy się wspierać wnioskodawców od pisanie wniosków po ich realizację. Aplikowanie o środki europejskie to inwestycja w przyszłość” – powiedział Muter.
Innovatorium Łukasiewicza to największe wydarzenie w Polsce związane z B+R. Przedstawiciele sektora nauki i biznesu spotykali się na panelach i dyskusjach, wśród których znaleźli się menadżerowie, naukowcy, przedstawiciele uczelni i administracji publicznej. To także szansa na nawiązanie współpracy z ekspertami w zakresie finansowania projektów badawczo-rozwojowych oraz specjalistami od funduszy europejskich. Uczestnicy Innovatorium mogli wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, by uzyskać wsparcie finansowe dla projektów badawczych, takich jak Horyzont Europa.
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl